Процесът на глобализация налага нови изисквания към изучаването на английски език като един от основните езици на международното общуване. Особено за младите хора, на които им предстои да живеят и работят в условия, в които не е достатъчно да владеят само родния си език, за да могат успешно да се адаптират в бързо променящата се политическа и икономическа обстановка. Овладяването на чужд език изисква търсене на разнообразни начини за усъвършенстване на методиката на обучение. Лексикалният навик е неделима част от всички видове речева дейност, чието формиране, усъвършенстване и развитие е една от основните задачи на чуждоезиковото обучение. Успешното развитие на способността да се чете, говори или да се слуша не е възможно без трайни знания и умения в областта на лексиката, защото с нейна помощ се осъществява приемането и предаването на информация. В тази връзка, в часовете по чужд език се отделя сериозно внимание на работата върху лексиката. Лексикалните навици се характеризират с висока степен на осъзнатост, която се проявява при избора на думи, при тяхното съчетаване с други думи, в зависимост от целите на комуникация. В запаметяването на лексиката активно участие вземат всички видове памет: зрителна, която се тренира с четене и писане на думите; слухова, която се развива с възприемане на чужд език чрез слушане и говорене; моторна, свързана с работата на органите на речта и изписването на думи; логическа, с чиято помощ се осъществява пълно и цялостно осмисляне на усвоения материал. Почти във всеки урок по чужд език ние работим по разширяването на речниковия запас, над всяка конкретна дума, свързана с конкретен обект. В процеса на работа се следва определен алгоритъм на действие не само от учителите, но и от учениците. В практиката си се стремя учениците да осъзнаят, че запаметяването на думи не трябва да бъде механично, че всяка дума трябва да бъде разбрана, правилно произнесена, прочетена и написана. Едва след като думата получи ясен смислов, слухов и графичен образ в съзнанието на ученика, може да се започне работа по нейното запаметяване. Ефективността на усвояването на лексиката зависи от личността на учителя, от неговите професионални умения, от креативността му. Самият учител търси нови приоритети в дидактическите стратегии, за да направи обучението забавно и атрактивно, да стимулира творческия потенциал на учениците си и те да виждат приложимостта на това, което учат, в живота. Най-близки до сетивността и интересите на децата са интерактивните методи на преподаване. В зависимост от възрастовите особености, може да бъдат прилагани следните методи: ситуационни методи, казуси, симулации, игри, дискусии, дебати, брейнсторминг, анкети и др. В методиката на обучение по чужд език, а именно неговата лексикална страна, се предлага използването на игровия метод на обучение, като достатъчно интересен и ефективен в организацията на учебната дейност на учащите се. Този метод може да се прилага във всяка степен на обучение, с подходящо адаптиране към всяка определена възраст. Използването му способства създаването на благоприятна атмосфера на общуване и помага на учениците да видят в чуждия език реално средство за общуване.Пред младите хора днес стои важната задача да усвоят ключови умения и компетентности, които са предпоставка за по-доброто им реализиране в живота, в рамките на Европейския съюз и извън него. Една от ключовите компетентности е свързана с изучаването на чужди езици. Овладяването на чужд език изисква търсене на разнообразни начини за усъвършенстване на методиката на обучение. В статията е направен кратък обзор на някои методически аспекти на усвояването на нова лексика в часовете по английски език. Предложен е по-подробен анализ на преимуществата на проектно базираното обучение. Обозначена е ролята на учителя и учениците при работа по учебен проект.
1 2