Още по-подходящ начин за овладяване на нова лексика предлага проектно базираното обучение. Когато се стремим да развиваме ключовите компетентности на учениците, може да очакваме по-високи резултати. Проектният метод е алтернатива на класно-урочната система и способства да мотивираме учениците си да работят с желание. Проектно базираното обучение дава възможност да се обвържат знанията по английски език с другите културнообразователни области, защото се основава на междупредметните връзки. Всеки проект трябва да отговаря на определени условия:
- да бъде целесъобразен;
- да носи полза;
- да има резултат – това може да бъде доклад, презентация, брошура, книга, вестник и др.;
- да изисква работа в екип;
- да има точно определен срок.
Работейки по даден проект, учениците свободно могат да изразят своите идеи и да ги реализират на практика. Процесът на работа представлява групова дейност, като всеки подпомага останалите, обогатявайки своя личен опит и изграждайки умения за работа в екип, като споделя и обменя идеи, разпределя задачи, поема отговорности. Целта на проектно базираното обучение е учениците самостоятелно да извършват проучвания, да планират дейностите си, да презентират резултатите от работата си. Положителното в този вид дейност е груповата, екипната работа, която формира толерантност към чуждото мнение. Активната страна са учениците, а учителят е в ролята на консултант и партньор, като ги подкрепя в тяхната творческа дейност. Така се повишава мотивацията за учене, а показаните резултатите са много по-високи. Всички дейности по изпълнението на проекта развиват основните умения: четене, писане, говорене, слушане. Освен това изграждат социални и практически умения, както и интелектуални умения (в процеса на планиране на дейността, при търсене на решения на проблемите, при аргументиране на мнения). Следователно този метод на обучение допринася до голяма степен за по-бързото и трайно усвояване на лексиката в часовете по чужд език. Автоматизацията на думите става на основата на речеви упражнения. Важно е учителят да разбира тяхната същност и специфика, за да може учениците да изпълняват не просто учебна задача, а комуникативна задача. Всички средства на методиката имат своите силни и слаби страни. Изборът е изцяло в ръцете на преподавателя.
-
- Бижков, Г. & Краевски, В. (2002). Методология и методи на педагогическите изследвания. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски”.
- Николаева, С. (2004). Проектно-базираните подходи в образованието: Концептуални рамки и приложни бариери. Педагогика, 5.
- Хегедюш, Г. (2007). Педагогика на проектите – стратегия за развитието на креативността. Начално образование, 1.
- Tompkins, G. & Blanchfield, C. (2004). Teaching Vocabulary: 50 Creative Ways, Grades 2–12, Upper Saddle River, NJ: Pearson.
-
Даниела Отчева, Средно училище „Св. Климент Охридски”, Сухиндол
nen4e1@abv.bg
рецензент: ас. Бистра Стоименова