Положителни страни на обучението в интерактивен режим
- Въвлича и ангажира учениците. Повишена активност.
- Прави учениците отговорни за резултатите от обучението. Повишена автономия.
- Позволява на ученика да прави грешки и да намира решения. Развитие на творческия потенциал.
- Помага на ученика да обедини новата информация с тази, която вече има.
- Засилва настойчивостта на учениците в ученето, ентусиазма им и доверието в учителя. Развитие на самоувереност.
- Стимулира когнитивното развитие. Повишава нивото на критичност на мисленето. Критично самопознание.
- Развива уменията за работа в екип. Колективно измерение – явно или неявно споделени социални норми, история, ценности и убеждения. Съзнание за взаимозависимост. Социална компетентност.
- Развива по-силни положителни чувства и отношение към съучениците и учителя.
- Съдейства за по-добро разбиране на чуждите мнения, на разнообразието.
- Осигурява непрекъсната обратна връзка.
- Намалява умората на учениците.
- Изчезва ясната граница между ученик и експерт (учител), тъй като всички индивиди притежават някакво ниво на опитност.
- Води до нарастване на компетентността. Житейска ценност. Подобрени жизнени умения.
Проблеми на обучението в интерактивен режим
- Нееднаква ученическа академична подготовка и различен жизнен опит.
- Различни стилове на учене и познание.
- Различия в когнитивните възможности.
- Нееднакви умения за трансфер.
- Нееднородност на получените резултати.
Очаквания от обучението в интерактивен режим
- Всеки ученик да участва пълноценно в учебния процес.
- Да се поощряват творческите решения, иновативното мислене.
- Учителят да е в ролята на фасилитатор (помощник), а не в центъра на учебния процес.
- Учениците и учителите да се учат един от друг.
- Учениците и учителите да се забавляват в обучението.
Съвременната педагогическа практика показва, че ефективността при обучението в интерактивен режим е 4–5 пъти по-висока в сравнение с тази при доминирането на традиционните методи. Интерактивността е забавна и привлекателна за учениците, повишава интереса им, стимулира и мотивира тяхната активност в учебния процес, развива самостоятелност. Много лесно се постига сплотеност в групата и се осигурява по-отворена атмосфера на взаимно внимание, съпричастност и отговорност, насърчава се комуникацията. Съдейства се за формирането на базисни социални умения. И не на последно място, обучението в интерактивен режим спомага трансфера на знания, умения и опит.
-
Радка Николаева, ОУ „Бачо Киро”, Бяла черква
rada.1971@abv.bg
рецензент: проф. д-р Росица Пенкова