При поставянето на проектната задача учениците от всеки екип получават карта за оценка (вж. Таблица 1). Тя се попълва от преподавателя в заключителната фаза на проекта, но включва показателите за оценка на проектната дейност на екипа. Времето за изпълнение на проектите е два месеца.
Таблица 1
Показатели, по които се оценява проектната дейност на екипа | +/- |
Заглавна страница на портфолиото 1. Оформена е правилно, ясни са темата, членовете на екипа, дейностите, няма правописни и пунктуационни грешки. 2. Има заглавна страница, но са допуснати грешки в правописа и пунктуацията. 3. Няма ясна заглавна страница. |
|
Информация за вече наученото по темата „Официално-делови стил” 1. Събрана е информация от 5., 6., 7. и 8. клас. Подредена е ясно, логически последователно и изчерпателно. Няма правописни и пунктуационни грешки. 2. Представена е частична информация за официално-деловия стил. Има пропуски в представянето на вече изученото учебно съдържание. 3. Дадената информация е недостатъчна, тя визира само ученото в 9. клас и не представя в дълбочина същността на тази функционална разновидност на езика. |
|
Представяне на новата информация 1. Събрани са бланки от различни учреждения и институции: – поща – пълномощно, разписка, удостоверение; – банка – платежно нареждане, вносна бележка; – полиция – декларация, молба, акт, протокол; – съд – свидетелство за съдимост, декларация-съгласие; – училищна администрация – удостоверение, служебна бележка, мотивационно писмо, заявление, CV; – кметство; – болница; – застрахователно дружество; – други. 2. Текстовете са групирани според предназначението им. 3. Има анализ на основните жанрове административни текстове. 4. Бланките са попълнени адекватно и вярно. 5. Правописно и пунктуационно информацията е правилно оформена. |
|
План за работата на екипа 1. По дати са описани всяка дейност и нейният отговорник; всеки от членовете има равен принос към изпълнението на проекта. 2. Работата е извършена в рамките на 7–10 дни; няма ясен график за изпълнение на набелязаните задачи. 3. Основните дейности са изпълнени от един-двама от членовете на екипа. |
|
Режисиране на интервю за работа 1. Всеки от членовете има следния пакет от документи: CV, заявление, мотивационно писмо с информация за себе си; всички отговарят адекватно на въпросите, зададени от „работодателя” – учител, говорят правилен български език. 2. Излъчен е само един кандидат за работа, представен е набор от документи само на единия член на екипа, неубедително говорене пред „работодателя”. 3. Неправилно подготвени и некоректно написани документи, откриват се правописни и пунктуационни грешки, както и грешки в графичното оформление. |
|
Приложени карти за самооценка |
- Учениците влизат в пряка връзка с администрацията и попадат в реална комуникативна среда, в която трябва да са наясно какви са правилата за общуване.
- На помощ идват теоретичните знания от предходните години, които учениците сами преговарят – припомнят си, че се общува писмено, чрез шаблонни и стандартизирани документи, припомнят си изискванията за писане на молба, заявление, автобиография, покана, обява, удостоверение.
- Научават за какво служат разписката, пълномощното, протоколът, удостоверението, референцията, мотивационното писмо и се запознават с правилата за писането им.
- Попадат в ситуация, в която трябва да научат нещо, да го анализират и представят по подходящ начин.
- Изследват различни източници – хартиени от различни административни гнезда, онлайн текстове, които трябва да приемат критично.
- Предлагат сами начин за подреждане на събраната теоретична информация, съобразно с въображението и техническите си умения.
- Пишат сами документи, необходими за започване на работа.
След приключването на работата по проекта се провежда „интервю за работа” – симулативна игра, в която учениците представят набор от документи, необходими за започване на работа – заявление, CV, мотивационно писмо, и на практика показват усвоените знания за деловите текстове.
-
Лиляна Джолева, Средно училище „Братя Каназиреви”, Разлог
lili.76@abv.bg
рецензент: проф. д-р Росица Пенкова
1 2