Приемам, че същността на образователната технология за развитие на географска култура може да се определи като съвременна образователна технология със следните признаци: предметна – отнася се за обучението по география на България в 10. клас; хуманистична – за развитие на един вид култура, географска; конструктивистка – тя е личностно ориентирана, защото в условията на е-образователна среда се създават ситуации ученикът самостоятелно да конструира нови знания, умения и компетентности, вкл. като реконструира и модифицира собствен опит – усвоени вече знания и т.н., а учителят да изпълни ролите си на консултант и партньор в диалога; информационна – включва един вид ИКТ, технологията ArcGIS.Географските информационни системи (ГИС) са ново направление в географската наука, свързано с геоинформатиката, разработваща принципи, методи и технологии за събиране, натрупване, пренасяне, обработване и представяне на географска информация. В условията на информационното общество, в което живеем, овладяването на информационни методи става важен елемент от географската култура и част от професионалната специализация на хората. Знанията за възможностите на ГИС и уменията за приложението им, които се усвояват в училище, са крайно недостатъчни. Използването им в учебния процес е ограничено и не е изследвано целенасочено. Представеното в статията педагогическо изследване за интегриране на ГИС в географското образование е естествено продължение на използването на ИКТ в обучението по география. Разработената и приложена образователна технология може да се определи като нов етап в професионалната дейност на автора за развитие на географската култура на 17-годишни ученици, включително с ключови дигитални компетентности, при постигане на целите на обучението по география и икономика в гимназиален етап.
Компонентите на образователната технология са три – целеви компонент; съдържателно-процесуален или ситуативен компонент; оценъчен компонент.
Целевата част на образователната технология в контекста на настоящото изследване съдържа разширено разбиране за географската култура и на компонентите й, а именно: географската култура на 11–18-годишния ученик в началото на 21. век като част от общата култура на информационното общество е дигитална географска култура като модел на мислене и действие в реалното геопространство, в информационното геопространство и в киберпространството, която се проявява чрез трите си степени – географска грамотност, географска компетентност и модели на поведение.
Географската грамотност са усвоени базисни умения и знания за пространствената диференциация на природата и за пространствената организация на обществото на трите географски нива – глобално, регионално, локално, в реалното геопространство, в информационното пространство и в киберпространството, света на интернет. Спецификата на грамотността в киберпространството – или дигиталната географска грамотност – предполага различни типове грамотност. Специфичното за географската грамотност в информационното общество е, че усвояването на знания започва с формирането на умения. Географската компетентност като „мултисензорна комуникационна компетентност е способност и готовност да се получава, обработва и използва географска информация чрез уверено и критично използване на технологиите на информационното общество – мултимедия, интернет, дигитални камери и др., при вземане на решение за успешно поведение в определена ситуация“. Дигиталната компетентност се определя като уверено и критично използване на технологиите на информационното общество при „търсене, събиране, използване (създаване, организиране, разпознаване на уместното от неуместното, същественото от несъщественото, реалното от виртуалното) на електронна информация; използване на подходящи средства (презентации, графики, чатове, карти) за създаване, представяне или разбиране на сложна информация; търсене и достъп до уеб сайт и използване на интернет базирани услуги като дискусионен форум и електронна поща (е-mail); използване на ИКТ за развитие на критично мислене, творчество и иновации в различен контекст в дома, при отдиха и на работното място”.
Целта на изследването е да се конструира модел на образователна технология с ArcGIS в обучението по география на България 10. клас. Специфичните особености на модела на образователната технология с ArcGIS са следните. Целта на образователната технология е да се развият географските дигитални компетентности на 17-годишните ученици при интегриране на технологията ArcGIS в обучението по география. Съдържателната част на образователната технология включва избрани компоненти от различни равнища на учебното съдържание по география. Съотношението между компонентите на учебното съдържание по равнища и елементи се определя основно от целите на образователната технология, а спецификата му се конкретизира от особеностите на процесуалната й част. При проектиране на процесуалната част на образователната технология се постига интегрирането на ГИС в образователния процес, като са приложени предимствата на ArcGIS Online при създаване на ресурсите: презентации и работни листове. В съответствие с целите на настоящото изследване са използвани два инструмента за оценяване и самооценяване: рубриката и портфолиото. Те са предназначени за всеки от участниците в осъществяването на новата образователна технология – ученик и учител – и също имат иновативна стойност. Основните изследователски задачи са: 1. Да се изведат и конкретизират изходните теоретични постановки, вкл. собствен опит по темата на иновационното изследване. 2. Да се разработи моделът на образователна технология с ArcGIS в обучението по география на България в 10. клас. 3. Да се апробира моделът в реална учебна среда. 4. Да се представят и анализират резултатите. Да се формулират изводи и перспективи.
Хипотеза на изследването. Характерна особеност на традиционното обучение по география е акцентирането върху усвояването на географски знания и умения. Това определяше и методиката на работата в продължение на много години, в която преобладаваше обяснително-илюстративният метод. Новите реалности извеждат на преден план нови акценти в целите на географското образование – формиране на дигитална географска култура, при синхронно развитие на географски и дигитални компетентности в е-геопространство. За постигането им е възможно да се използват различни образователни технологии, една от които е интегрирането на технологията ArcGIS в обучението по география на България.
Обектно-предметна област на изследването. Субект: в изследването участват 60 ученици от 11. клас (обучавани по УП за 10. клас) на 138 СУ в София. Изследването е проведено в периода от март 2014 г. до юни 2017 г.Учениците са от езикови паралелки с прием след 7. клас и затова изучават география на България в 11. клас. По-голяма част от учениците са мотивирани да усвояват учебното съдържание по предмета „География и икономика” и имат добра успеваемост. Много добри са и базисните знания и умения, които имат по предмета „Информационни технологии”, получени в предходната учебна година. Обект: обучението по география на България в 10.клас при три теми – „Географско положение и граници на България”, „Демографски характеристики на населението на България”, „Транспорт на България”. Предмет: образователна технология, интегрирана с технологията ArcGIS.