Модел на образователната технология
Тема
Образователна технология за интегриране на ГИС с технологията ArcGIS в обучението по география на България в 10. клас.
Целева част
Целта на образователната технология е да се развият географските дигитални компетентности на 17-годишните ученици при изучаване на три теми от география на България в е-среда.
Съдържателнa част
Съдържателната част на образователната технология включва избрани компоненти от различни равнища на учебното съдържание по география. На равнище учебен предмет това е т.нар. курс География на България в гимназиален етап. На равнище клас – конкретизацията на курса в три теми: Географско положение; Население – демографски показатели; Транспорт, избрани в съответствие с принципите актуалност в контекста на мястото на България в ЕС и възможност за използване на бази данни за ГИС. На равнище елементи на учебното съдържание – знания, умения, компетентности, модели на поведение. Съотношението между компонентите на учебното съдържание по равнища и елементи се определя основно от целите на образователната технология, а спецификата му се конкретизира от особеностите на процесуалната й част. В съответствие с целите на изследването са конкретизирани възможности за интегриране на ArcGIS в целевата част на модела на образователна технология: 1) дигитални компетентности от рамката на ЕК с осем нива на владеене; 2) примери за използване с ArcGIS в обучението по теография на България; 3) географски компетентности.
Процесуална част
Процесуалната част включва: 1) Задачи за ГИС дизайнера; 2) три презентации; 3) Задачи на учителя, формулирани от автора)
Задачи за ГИС дизайнера – визуализиране на данни, създаване на карти
I. За да се стартира създаване на проект/карта с ArcGIS Online (AGOL), трябва да се направи регистрация (https://www.arcgis.com/home/signin.html) и потребителят да влезе в своя профил, след което да кликне на digital-earth.eu Centres of Excellence (бутон Maps). II. За да се започне създаване на собствен проект, се минава през няколко стъпки: 1) Чрез придвижване на мишката се определя обхватът на територията, която представлява обект на проекта/картата; 2. Избира се желаната от потребителя основа за карта от предложените опции. Това става, като се натисне бутон Basеmaps в горен ляв ъгъл. Например избираме за основа Topographic map. III. Добавят се желаните от потребителя слоеве с данни. Те може да бъдат налични на съответния компютър shape файлове (архивирани като zip файлове). Също така може да бъдат файлове, достъпни в интернет пространството в различни формати, като kml, OGC и др. Файловете са споделен в Dox. За целта се натиска бутонът Add в горен ляв ъгъл и се избира желаната опция. За целите на даденото упражнение се използват налични на компютрите на учениците shape файлове, които ще бъдат визуализирани и оформени като карти. Добавяме последователно споделените полигонни слоеве с данни: Bulgaria endpoints, Bulgaria SanStefano, Bulgaria Nyoiski, Bulgaria Berlinski, Bulgaria now, Age structure, Education structure, roads, main roads, highways, rail roads, corridors, GKPP.
Задачи на учителя, формулирани от автора
При проектиране на процесуалната част на образователната технология с интегриране на ГИС са приложени предимствата на ArcGIS Online. Може да се изработват лесно и бързо карти. Картите може да се актуализират по всяко време. Може да се наслагват картни слоеве и да се търсят зависимости между изобразените географски обекти и характеристики, да се анализира и да се правят изводи. Лесно може да се споделят карти в цялата група. При наличие на интернет има достъп до информацията от картите по всяко време и навсякъде. Може също така да се споделят карти, като се вграждат в уеб страници, в блогове, в уеб приложения и през социални медии. Тези предимства на технологията са използвани при разработването на работните листове като инструментариум за интегриране на технологията ArcGIS в обучението по трите теми.
Оценъчна част
Оценъчната част на образователната технология се основава на иновационни постановки за контрола в частната дидактика (Р. Гайтанджиева и други), адаптирани или трансформирани, съобразно със спецификата на е-образователната среда, в която се осъществява, както и на иновационните инструменти за оценяване – рубрика и портфолио.
За целите на изследването двата инструмента за оценяване и самооценяване се използват в различни ситуации:
- Портфолиото – за самооценяване на интегрираната дидактическа и дигитална компетентност на учителя по география относно двата етапа на използване на образователни ИКТ в обучението по география – прилагане и интегриране;
- Рубриката – като ориентир в процеса на изпълнение на задачи и като критерий за оценяване на резултатите от обучението на учениците. В рубриката може да се използва формула за трансформиране на броя точки в оценка.
Ресурси
Ресурси за образователната технология са: 1) технологията ArcGIS, представена от три презентации, разработени за всяка от трите теми; 2) работни листове за всяка тема, в които учениците отбелязват изпълнението на задачите с е-продукта; 3) работни листове за всяка тема с верни отговори, които се използват за самоконтрол след приключване на работата с е-продукта.
Инструментариум
Инструментариумът за метода моделиране, който спомага реализирането му, включва следните четири групи: 1) Задачи за ГИС дизайнера – за визуализиране на данни и за създаване на карти; 2) Три презентации, които се използват едновременно с работните листове – ППП 1 „Географско положение и граници на България”, ППП 2 „Демографски характеристики на населението на България”, ППП 3 „Транспорт на България”; 3) Три работни листове, които се използват едновременно с всяка презентация; 4) Три работни листове с отговори.
Първият урок на тема „Демографските характеристики на населението на България” е проведен с ученици от 11. клас като открит урок пред колеги от София, в присъствието на старши експерт по география и икономика в РУО София-град, през март 2014 година. През учебната 2016–2017 година са проведени и уроци по темите „Географско положение на България” и „Транспорт на България”. Резултатите ще бъдат представени в следваща публикация.
-
- Алаев, Э. Б. (1983). Социально-экономическая география. Понятийно- терминологичний словарь. Москва: Мысль.
- Ангелова-Ганчева, Д. (2007). Образователни информационно-комуникационни технологии за развитие на географска култура в средното училище. София: изд. „Д-р Иван Богоров”.
- Гайтанджиева, Р. (2000). Стратегия на географското образование в средното общообразователно училище при новите реалности. София: Анубис.
- Попов, А. (2012). Географски информационни системи. София: Анубис.
- Стефанов, П. (2004). Експериментално въвеждане на съвременни информационни технологии (ГИС и Интернет) в обучението по география и икономика в средното училище в България. Обучението по география, 6.
- Трайнев, В. А. & Трайнев, И. В. (2004). Информационные и коммуникационные педагогические технологии (обобщения и рекомендации): Учебное пособие. Москва: Издательско-торговая корпорация „Дашков и К”.
- Хофстеде, Х. (1991). Култури и организации. Софтуер на ума. София: Класика и стил.
- Andersen, B. & Brink, К. (2005). Multimedia in Education. Specialized Training Course. UNESCO Institute for Information Technologies in Education.
-
Ася Богоева, 138 СУ „Проф. Васил Златарски”, София
abogoeva9@gmail.com
рецензент: доц. д-р Даниела Ангелова-Ганчева