Интерактивни методи и техники
Лавина (Снежна топка)
Метод/техника за събиране на информация „чрез натрупване”. Може да се приложи устно или писмено. При писмената форма в началото на лист или шаблон се записва въпрос или задача. Шаблонът преминава през всички ученици и те трябва да напишат мнението си или да решат задачата.
Етапи на изпълнение
Класът е разделен на групи (по колони). Щъркелите (шаблони) се раздават на всеки първи ученик от колоната. По сигнал те започват да решават/съставят задачите. На всеки шаблон е записана задача, в която липсва въпрос. Първият ученик допълва задачата, която се решава с действие събиране; вторият я решава; третият съставя текстова задача, която се решава с действие изваждане; четвъртият я решава; петият ученик съставя съставна текстова задача от първите две обикновени текстови задачи; последният ученик от колоната я решава и закачва щъркела на предварително избраното гнездо. Учителят определя коя колона е ,,прекарала” най-добре на гости в гнездото на щъркела. Играта може да се използва многократно, като задачите, записани на крилете, се подменят според целта на урока, на която е подчинена играта.
Стъпки при прилагане на метода
- Подготовка на материали – за всяка от групите е осигурен шаблон на щъркел.
- Инструктаж за работа по време на занятието.
- Представяне и аргументиране на резултатите.
- Обобщение.
- Награда за победителя.
Най-често срещани методически грешки
- Неточности при инструктажа за изпълнение на задачата.
- Недостатъчно аргументиране на резултатите от страна на учителя.
- Липса на награда за групата победител.
Светофар
Метод за разпределяне (групиране) на информация – предварително зададена или предложена от учениците и учителя. Водещо е насочването на вниманието към конкретни действия, обусловени от трите цвята на светофара.
Етапи на изпълнение
Всеки ученик от групата участва индивидуално. Учителят с помощта на мултимедия показва на дъската една съставна текстова задача (подготвени са минимум четири задачи). Обяснява правилата на играта. Ученик, който реши задачата, вдига зелено картонче, този, който не е сигурен в решението си – жълто, а този, който не знае как да я реши, вдига червено картонче. В началото учителят изяснява, че всеки участник има право да вдигне жълт и червен картон само по три пъти. В противен случай играчът изгаря. Учителят избира и помощник, който да следи за точността при вдигане на картончетата. Победител е този ученик (или ученици), който се задържи най-дълго в играта.
Стъпки при прилагане на метода
- Изработване на правила – правилата трябва да бъдат формулирани по един и същи начин за всички.
- Подготовка на материали – за всеки ученик от групата е осигурен комплект от зелено, червено и жълто картонче.
- Инструктаж за работа по време на занятието.
- Представяне и аргументиране на резултатите.
- Обобщение.
- Награда за победителя.
Най-често срещани методически грешки
- Неспазване на правилата от някои участници и ненавременно санкциониране.
- Недостатъчен брой комплекти от трите цвята за всеки ученик от групата.
- Недостатъчно аргументиран коментар за резултатите от страна на учителя.
- Неточно формулирани правила.
В последно време се поставя акцент върху необходимостта от все по-широкото навлизане на интерактивните технологии в образованието. Те не само водят до повишаване на ефективността на учебния процес, но правят възможни удоволствието и радостта от ученето. Не на последно място, улесняват реализирането на концепцията за учене през целия живот, като предоставят възможности на различни категории учащи се за гъвкаво, отворено и електронно обучение, все по-малко зависещо от времето, разстоянията и професионалните ангажименти на хората.
Ако желаем – а според мен това е наложително – учениците да изпитат удоволствие от изпълнението на задачата и удовлетворение от резултата, трябва да осигурим обратна връзка. Тя би могла да бъде дадена от съученик или от групата (ако задачата е за групова работа), както и от учителя (ако е индивидуална). Практиката показва, че по-добри резултати дава груповата работа, която се базира на различни методи, определяни като интерактивни. Всъщност едни и същи методи може да бъдат използвани като активни или като интерактивни.
-
Зайра Гадаахмед, Средно училище „Св. Св. Кирил и Методий”, с. Сатовча, обл. Благоевград
zairag@abv.bg
рецензент: гл. ас. Юлияна Гарчева