Данните от отговорите на въпрос № 5 (вж. табл. 2 и диагр. 5) показват голямо разнообразие на специалностите, които анкетираните посочват за своите образователно-квалификационни степени. Натрупванията се забелязват по специалности, разпределени между повече от половината от педагогическите специалисти (59.75%). Най-често посочваната специалност е начална училищна педагогика, следвана от предучилищна и начална училищна педагогика, българска филология, предучилищна педагогика, математика, физическо възпитание и спорт, математика и информатика, английска филология (английски език), биология и химия, история, история и география, физика и математика и пр. Важно е да се отбележи, че при останалите 40.25% от анкетираните се забелязва изключително голямо разнообразие от специалности, като това са предимно единични специалности или с много малки натрупвания. При сравняване с данните от отговорите на въпрос № 4 се вижда, че това разнообразие се дължи на различни наименования на магистърските специалности.
Таблица 2.
Специалности според ОКС | Брой анкетирани (%) |
Начална училищна педагогика | 26.22% |
Предучилищна и начална училищна педагогика | 13.68% |
Българска филология | 10.18% |
Предучилищна педагогика | 9.67% |
Математика | 4.73% |
Физическо възпитание и спорт | 4.36% |
Математика и информатика | 4.00% |
Английска филология | 3.13% |
Биология и химия | 2.87% |
История | 2.29% |
История и география | 2.18% |
Физика и математика | 1.81% |
Химия и физика | 1.53% |
НУПЧЕ | 1.16% |
Информатика | 1.05% |
Български език и руски език | 1.02% |
География | 0.87% |
Музикална педагогика | 0.8% |
Математика и физика | 0.73% |
Информатика и информационни технологии | 0.65% |
Български език и история | 0.65% |
Биология | 0.55% |
Икономика | 0.51% |
Химия | 0.51% |
Информационни технологии | 0.47% |
Педагогика | 0.44% |
Руска филология | 0.40% |
Български език и английски език | 0.40% |
Управление на образованието | 0.33% |
Философия | 0.33% |
Машинен инженер | 0.33% |
Психология | 0.29% |
Немска филология | 0.29% |
Компютърни системи и технологии | 0.26% |
Счетоводство и контрол | 0.26% |
Приложна лингвистика | 0.22% |
Специална педагогика | 0.22% |
Биология и география | 0.22% |
Изобразително изкуство | 0.22% |
НУПИТ | 0.22% |
Диаграма 5
Висшето си образование педагогическите специалисти са придобили в български висши училища. Прави впечатление, че анкетираните педагогически специалисти от страната са завършили образованието си във Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий” (17,9%), Шуменския университет „Епископ Константин Преславски” (17,3%), Пловдивския университет „Паисий Хилендарски” (16,9%), Югозападния университет „Неофит Рилски” – Благоевград (12,9%), Русенския университет „Ангел Кънчев” (8,1%). Необходимо е да се отбележи, че Софийския университет „Св. Климент Охридски” (11,3%) са завършили учители, които работят предимно в столицата, и само част от учителите в страната. Данните от отговорите на въпрос № 6 (вж. табл. 3 и диагр. 6) показват, че по-големият брой висши училища разпределят по-малък брой завършили педагогически специалисти.
Таблица 3.
Висше училище | Брой анкетирани, придобили ОКС (%) |
Аграрен университет – Пловдив | 0.3% |
Академия за музикално, танцово и изобразително изкуство – Пловдив | 0.7% |
Бургаски свободен университет | 0.2% |
Варненски свободен университет „Черноризец Храбър” | 0.2% |
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий” | 17.9% |
Икономически университет – Варна | 0.2% |
Национална спортна академия „Васил Левски” – София | 1.5% |
Нов български университет – София | 0.2% |
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски” | 16.9% |
Русенски университет „Ангел Кънчев” | 8.1% |
Софийски университет „Св. Климент Охридски” | 11.3% |
Стопанска академия „Димитър Ценов” – Свищов | 0.7% |
Технически университет – Варна | 0.2% |
Технически университет – Габрово | 0.5% |
Технически университет – София | 1.2% |
Тракийски университет – Стара Загора | 2% |
Университет за национално и световно стопанство – София | 0.2% |
Университет по хранителни технологии – Пловдив | 0.4% |
Университет „Проф. д-р Асен Златаров” – Бургас | 0.3% |
Шуменски университет „Еп. Константин Преславски” | 17.3% |
Югозападен университет „Неофит Рилски” – Благоевград | 12.9% |
Друго | 6.8% |
Диаграма 6