Анализът на втората група въпроси се свързва с тематичния блок А (въпроси № 7, № 11, № 12, № 21 и № 23).
На въпрос № 7 „Задоволява ли Ви професионалното равнище, на което се намирате?” отговорите на учителите от различните населени места не се различават съществено (вж. диагр. 7). По-малко от половината (44%) от анкетираните оценяват високо професионалното си развитие. Повече са тези (50%), които смятат, че професионалното равнище, на което се намират, само донякъде ги задоволява, а 4% са категорични, че то не отговаря на собственото им равнище на самооценка.
Диаграма 7
Данните от отговорите на въпрос № 11 (вж. диагр. 11) позволяват да се установи дали педагогическите специалисти се чувстват сигурни и уверени в училището/детската градина. Една пета от изследваните лица (20%) определят като изцяло удовлетворяваща средата, в която работят, а повече от половината (63%) от тях не са така категорични, но оценката им все пак е положителна. Не трябва да се подценява фактът, че не са малко (16%) и тези, които посочват, че средата е по-скоро неудовлетворяваща, макар че само за 1% пълното отрицание е категорично. Данните обаче са достатъчни, за да подскажат, че е необходимо да се насочат усилия за подобряване на образователната среда, в която работят педагогическите специалисти.
Диаграма 11
За подобряване на условията на работа педагогическите специалисти разчитат предимно на РУО – 54.5%, община – 43.1%, и на МОН – 29.8% . В анкетата на въпрос № 12 са допуснати по два отговора, затова общо представените данни надхвърлят 100%. Резултатите показват, че някои от анкетираните отбелязват и дейности от висши училища (6.2%), от неправителствени организации (3.8%) и от други институции. Акцентът обаче е поставен върху тези институции, от които зависи управлението на училището и детската градина, както и тяхното организационно и финансово осигуряване.
Резултатите, свързани с проблеми в професионалната дейност на педагогическите специалисти (въпрос № 21), показват, че анкетираните умеят да идентифицират функциите според Наредба 12, при изпълнението на които срещат затруднения (вж. табл. 12). Прави впечатление, че на преден план се изтъкват функции, които не са пряко свързани с планирането, организирането и оценяването на образователния процес. Почти една трета от анкетираните отбелязват, че се затрудняват при сътрудничество и участие в екипи за подкрепа на личностното развитие на децата и учениците съвместно с други педагогически специалисти (31.7%). А повече от една четвърт от анкетираните споделят, че им е трудно да носят отговорност за живота и здравето на децата и учениците както по време на образователния процес в педагогическа ситуация или в учебен час, така и по време на организираните допълнителни дейности или занимания по интереси (26.2%). В анкетата на въпрос № 21 са допуснати повече отговори, затова общо представените данни надхвърлят 100%.
Таблица 12.
Функции според Наредба 12 |
Брой педагогически специалисти, идентифицирали затруднения (%) |
Сътрудничество и участие в екипи за подкрепа на личностното развитие на децата и учениците съвместно с други педагогически специалисти | 31.7% |
Отговорност за живота и здравето на децата и учениците както по време на образователния процес в педагогическа ситуация или в учебен час, така и по време на организираните допълнителни дейности или занимания по интереси | 26.2% |
Контролиране, насърчаване и отчитане на участието на децата или на учениците в образователния процес и своевременно информиране на класния ръководител за допуснати отсъствия и възникнало проблемно поведение с цел набелязване на мерки за преодоляване | 16.2% |
Участие в подготовката на изпитни материали; диагностика и оценка на резултатите на децата или на учениците, напредъка и необходимостта от допълнителна работа; провеждане на външно оценяване и държавни зрелостни изпити; провеждане на училищен кръг на олимпиади, конкурси, състезания и други извънкласни форми и дейности | 16% |
Обобщаване и анализиране на резултатите, получени от проследяването на постиженията на децата по възрастови групи, оценяването на входното и изходното равнище и/или от външното оценяване по съответния учебен предмет или модул на ниво клас | 15.1% |
Оценяване на напредъка на децата или на учениците и на степента на усвояване на предвидените компетентности | 14.4% |
Участие в оценяването и избор на подходящи познавателни книжки или учебни помагала, на учебник или учебен комплект по преподавания учебен предмет, отчитайки спецификата на групата или класа, и участие във вътрешноинституционалната и външноинституционалната квалификация | 12% |
Участие в провеждането на национално външно оценяване, държавни зрелостни изпити и държавни изпити за придобиване на професионална квалификация по теория и практика на професията като квестори, оценители, консултанти и др. | 9.7% |
Организиране и провеждане на образователния процес и/или на дейностите по самоподготовка | 7.1% |
Планиране на образователния процес и/или на дейностите по самоподготовка | 4.3% |
Отговорите на въпрос № 23 (вж. диагр. 23) се разпределят между различни пречещи фактори. Данните показват, че има натрупвания в изтъкването на два фактора, при които може да се забележи известна връзка с отбелязаните по-горе затруднения за изпълнение на функциите, а именно: променящата се нормативна уредба (27%) и допълнителните изисквания от контролни и ръководни органи (20%). Като отрицателни фактори се изтъкват и несъобразяването с мнението на учителите (12%), начинът на финансиране на училищата (11%), лошата обществена среда (9%). Прави впечатление, че е малък броят на учителите, които посочват фактори като: заплащане (6%), характеристики на учениците (5%), нарастващи изисквания за качество и усъвършенстване (4%), лоша училищна среда (3%), лош психо-социален климат в учителската общност (3%), което означава, че тези фактори не оказват съществено отрицателно влияние върху изпълнението на професионалните дейности на българските учители.
Диаграма 23
Изводи от анализа на данните в тематичния блок А:
1. Професионалното равнище, на което се намират педагогическите специалисти, само донякъде ги задоволява. Проявяват повишена степен на самокритичност и осъзнават нуждата от продължаващо образование. Необходимо е да се насочат усилия за подобряване конкретно на образователната среда, в която работят.
2. При всички функции от професионалния си профил учителите идентифицират известни затруднения. Може да се очаква, че решенията се търсят чрез отстраняване или намаляване на действието на факторите, които най-много пречат за успешното изпълнение на функциите на учителите: променящата се нормативна уредба и допълнителните изисквания от контролни и ръководни органи.