Анализът на втората група въпроси се свързва и с тематичния блок Б (въпроси № 8, № 10, № 22, № 24, № 25 и № 26).
Въпрос 8 „От какъв тип обучение смятате, че имате нужда?” допуска повече отговори, откъдето общо представените данни надхвърлят 100%.
Отговорите на този въпрос потвърждават разнообразието от квалификационни потребности на педагогическите специалисти. Основното процентно съотношение се разпределя между обучение за използване на информационни и комуникационни технологии (55.8%), за работа в агресивна среда (40.1%), за работа с деца със СОП (25.6%), за работа с родители (22.8%) и за работа в мултиетническа среда (20%). Някои от учителите, макар и по-малко (7–11%), се нуждаят от подготовка за работа с деца с майчин език, различен от техния, и за работа в слети класове (7.6%). За 2.5% необходимите обучения са свързани с използване на интерактивни методи, със съдържанието и темите по предмета, който преподават, и пр. Явна е зависимостта на потребностите от съвременните условия, в които работят педагогическите специалисти, и от модерните технологии. Необходимостта от допълнителна квалификация се свързва с променящата се социална среда, както и с населените места, където се намират училищата и детските градини. Основателно може да се каже, че със заявената нужда педагогическите специалисти изразяват всъщност готовност да повишават своята професионална квалификация, като се включат в допълнителни квалификационни форми според своите потребности.
Въпрос 10 „Какви са Вашите предложения за усъвършенстване на системата за квалификация?” провокира идеите на педагогическите специалисти за подобряване на системата. Най-големи са натрупванията в изразяването на единно мнение относно осигуряването на повече средства за квалификация, както и относно необходимостта от по-голяма гъвкавост на системата. Тук те умеят да бъдат и по-конкретни. По-отношение на финансирането данните не се различават съществено от досега изразени мнения: разходите за квалификация на учителите да се поемат от държавата (МОН, общината, училището); да се осигурят повече средства поне за частично заплащане на квалификацията, но по-голямата част от НПО, еврофондове и др., за да бъде достъпна за учителите. По отношение на организацията: да бъде по месторабота, в населеното място или някъде по-близо – в общината или областта; курсовете да се организират, съобразно с работния режим на учителите, т.е. извън учебно време. Прави впечатление разнообразието от препоръки, различните формулировки, които отразяват отделни нюанси в предложенията за усъвършенстване на системата на квалификация.
В следващата таблица 13 са ранжирани по лекота на изпълнението дейностите (функциите според Наредба 12), които се предпочитат от педагогическите специалисти. На въпрос № 22 са допуснати повече отговори, затова общо представените данни надхвърлят 100%. Акцентът се поставя върху функции, пряко свързани с професионалната дейност на учителите: планиране на образователния процес и/или на дейностите по самоподготовка (74%), организиране и провеждане на образователния процес и/или на дейностите по самоподготовка (68,1%), оценяване на напредъка на децата или на учениците и на степента на усвояване на предвидените компетентности (38,3%). Като се има предвид почти равномерното разпределение на процентните съотношения между останалите дейности и липсата на дейности с много малък процент, може да се изтъкнат професионални характеристики на учителите, които потвърждават професионалния им профил.
Таблица 13.
Ранжирани по лекота на изпълнението дейности (функции според Наредба 12) |
Брой учители (%) |
Планиране на образователния процес и/или на дейностите по самоподготовка | 74% |
Организиране и провеждане на образователния процес и/или на дейностите по самоподготовка | 68.1% |
Оценяване на напредъка на децата или на учениците и на степента на усвояване на предвидените компетентности | 38.3% |
Контролиране, насърчаване и отчитане на участието на децата или на учениците в образователния процес и своевременно информиране на класния ръководител за допуснати отсъствия и възникнало проблемно поведение с цел набелязване на мерки за преодоляване | 22.3% |
Обобщаване и анализиране на резултатите, получени от проследяването на постиженията на децата по възрастови групи, оценяването на входното и изходното равнище и/или от външното оценяване по съответния учебен предмет или модул на ниво клас | 20.7% |
Отговорност за живота и здравето на децата и учениците както по време на образователния процес в педагогическа ситуация или в учебен час, така и по време на организираните допълнителни дейности или занимания по интереси | 18.8% |
Сътрудничество и участие в екипи за подкрепа на личностното развитие на децата и учениците съвместно с други педагогически специалисти | 18.4% |
Участие в провеждането на национално външно оценяване, държавни зрелостни изпити и държавни изпити за придобиване на професионална квалификация по теория и практика на професията като квестори, оценители, консултанти и др. | 17.9% |
Участие в подготовката на изпитни материали; диагностика и оценка на резултатите на децата или на учениците, напредъка и необходимостта от допълнителна работа; провеждане на външно оценяване и държавни зрелостни изпити; провеждане на училищен кръг на олимпиади, конкурси, състезания и други извънкласни форми и дейности | 16.6% |
Участие в оценяването и избор на подходящи познавателни книжки или учебни помагала, на учебник или на учебен комплект по преподавания учебен предмет, отчитайки спецификата на групата или класа, и участие във вътрешноинституционалната и външноинституционалната квалификация | 15.8% |
Диаграма 24
Въпрос № 25 изисква от анкетираните да определят има ли мисия учителят в съвременното общество. Повече от половината изразяват категорично потвърждение, а 30% не са така категорични, но все пак дават положителен отговор (вж. диагр. 25). Като обосновават положителния си отговор, педагогическите специалисти формулират мисията на учителя. Може да се твърди, че те приемат тази мисия като професионалисти, с което изразяват и готовност за включване в дейността по нейното реализиране.
Диаграма 25
Преобладаващото мнение на учителите за това, кой стил на преподаване най-много съответства на техните виждания (въпрос № 26), се свързва с конструктивизма като съвременно направление в педагогическата теория и практика. По-голямата част от анкетираните (65%) споделят, че предпочитат да обучават чрез комуникация с учениците (вж. диагр. 26). Разбира се, учителите не отричат и традиционното разбиране, че е необходимо преди всичко да се изисква ред и дисциплина. Прави впечатление, че само 7% от педагогическите специалисти са на мнение, че учителят е този, който управлява класната стая. Може да се допусне, че в това отношение липсва известна подготовка или достатъчно увереност.
Диаграма 26
Изводи от анализа на данните в тематичния блок Б:
1. Педагогическите специалисти осъзнават допълнителната квалификация като неотменна част от своята професионална дейност. Осмисляйки влиянието, което тя има върху учебно-възпитателния процес, проявяват готовност за постигане на качествено образование чрез повишаване на собствената си квалификация. Явна е зависимостта на потребностите от съвременните условия, в които работят педагогическите специалисти, и от модерните технологии. Необходимостта от допълнителна квалификация се свързва с променящата се социална среда, както и с населените места, където се намират училищата и детските градини. Основателно може да се каже, че със заявената нужда педагогическите специалисти изразяват всъщност готовност да повишават своята професионална квалификация, като се включат в допълнителни квалификационни форми според своите потребности.
2. Съществуващата система на квалификация е полезна и съобразена с изискванията на обществото, актуална, но все още не е достатъчно развита и не може да обхване всички педагогически специалисти. Ефективна квалификационна подготовка учителите получават във висшите училища и по-конкретно в департаменти за информация и усъвършенстване на учители. Предлагащите квалификационни курсове е необходимо да проявяват гъвкавост при организирането им: да съобразяват тематиката със съвременните професионални потребности на педагогическите специалисти; да използват възможностите на територията на общината; да търсят оптимално съчетаване на различни форми на работа с учителите.
3. Педагогическите специалисти не се затрудняват да изпълняват професионалните си дейности. Професионалния си профил те характеризират чрез функциите, определени в Наредба 12. Най-важният фактор, под влияние на който учителите са готови да променят начина си на преподаване, е повишаване на интереса и мотивацията на учениците. Стремят се към прилагане на съвременни форми и методи на обучение. Те приемат мисията си като учители професионалисти, с което изразяват и готовност за включване в дейността по нейното реализиране.
Получените данни от анкетирането и направените изводи за професионалните и социално-демографските характеристики на педагогическите специалисти са необходимата и достатъчна основа да се потърсят решения за усъвършенстване на съществуващите практики.
-
Анкетна карта
Уважаеми колега,
В изпълнение на договор между Министерството на образованието и науката и Софийския университет „Св. Климент Охридски” изследователски екип от няколко факултета на Университета провежда проучване, което има за цел да установи основните професионални и социално-демографски характеристики на педагогическите специалисти в Република България.
Ето защо най-учтиво Ви каним да участвате в анкетно проучване чрез попълване на анкетна карта, като ограждате по всеки въпрос верния за Вас отговор. Информацията, съдържаща се в попълнените анкетни карти, ще бъде използвана само и единствено за целите на изследването.
Гарантираме за анонимността на провежданото анкетно проучване.
1. Вие работите в:
а) детска градина
б) средно училище (СУ)
в) начално училище (НУ)
г) основно училище (ОУ)
д) обединено училище (ОбУ)
е) спортно училище
ж) училище по културата и изкуствата
з) профилирана гимназия
и) професионална гимназия
й) друго
2. Вие сте учител в:
а) начален етап
б) прогимназиален етап
в) гимназиален етап
г) детска градина
3. Посочете предмета/предметите, по който/които преподавате.
…………………………………………………………………………………………..
4. Вие притежавате образователно-квалификационна степен:
а) професионален бакалавър
б) бакалавър
в) магистър
г) друго (моля, посочете) ………………………………………………………….
5. Вашата образователно-квалификационна степен е по специалност (моля, посочете):
…………………………….………………………………………………………………..
6. Вие сте придобили образователно-квалификационната си степен в (моля, посочете висшето училище):
………………………..…………………………………………………………………….
7. Задоволява ли Ви професионалното равнище, на което се намирате?
а) да, напълно
б) донякъде
в) не
г) не мога да преценя
8. От какъв тип обучение смятате, че имате нужда? (възможни са повече отговори)
а) за използване на ИКТ в образованието
б) за работа в агресивна среда
в) за работа в мултиетническа среда
г) за работа в слети класове
д) за работа с родители
е) за работа с деца с майчин език, различен от Вашия
ж) за работа с деца със СОП
з) друго (моля, посочете) …………………………………………..……………
9. Вие притежавате:
а) пета професионалноквалификационна степен
б) четвърта професионалноквалификационна степен
в) трета професионалноквалификационна степен
г) втора професионалноквалификационна степен
д) първа професионалноквалификационна степен
e) не притежавам професионалноквалификационна степен
10. Какви са Вашите предложения за усъвършенстване на системата за квалификация:
а) по отношение на организацията: ………….……………………………….
б) по отношение на финансирането: ………….………………………………
в) по отношение на системата: ………….……………………………………..
11. Как оценявате средата, в която работите?
а) изцяло удовлетворяваща
б) по-скоро удовлетворяваща
в) по-скоро неудовлетворяваща
г) изцяло неудовлетворяваща
д) безразлично ми е
12. Кои от посочените институции в най-голяма степен съдействат за подобряване на условията на Вашата работа? (до 2 отговора)
а) община
б) РУО
в) МОН
г) висше училище
д) НПО
е) друго (моля, посочете) ………….…………………………………………….
13. Вие сте на длъжност:
а) учител
б) старши учител
в) главен учител
г) заместник-директор
д) директор
14. Вашият учителски стаж е:
а) до 5 години
б) до 10 години
в) до 15 години
г) до 20 години
д) до 25 години
е) над 25 години
15. В колко училища сте работили досега?
а) единствено в училището, в което работя
б) в две училища
в) в три училища
г) в повече от три училища
16. Вие живеете в:
а) столица
б) областен град
в) голям град (над 50 000 жители)
г) малък град (под 50 000 жители)
д) село
17. Вие работите в:
а) столица
б) областен град
в) голям град (над 50 000 жители)
г) малък град (под 50 000 жители)
д) село
18. Съвпада ли Вашата месторабота с местожителството Ви?
а) да
б) не
19. Вашата възраст е:
а) до 25 години
б) до 30 години
в) до 35 години
г) до 40 години
д) до 45 години
е) до 50 години
ж) до 55 години
з) до 60 години
и) над 60 години
20. Вие сте:
а) мъж
б) жена
21. При изпълнение на кои дейности (функции според Наредба 12) срещате затруднения? (възможни са повече отговори)
а) планиране на образователния процес и/или на дейностите по
самоподготовка
б) организиране и провеждане на образователния процес и/или на дейностите по самоподготовка
в) оценяване на напредъка на децата или на учениците и на степента на усвояване на предвидените компетентности
г) сътрудничество и участие в екипи за подкрепа на личностното развитие на децата и учениците съвместно с други педагогически специалисти
д) контролиране, насърчаване и отчитане на участието на децата или на учениците в образователния процес и своевременно информиране на класния ръководител за допуснати отсъствия и възникнало проблемно поведение с цел набелязване на мерки за преодоляване
е) отговорност за живота и здравето на децата и учениците както по време на образователния процес в педагогическа ситуация или в учебен час, така и по време на организираните допълнителни дейности или занимания по интереси
ж) участие в провеждането на национално външно оценяване, държавни зрелостни изпити и държавни изпити за придобиване на професионална квалификация по теория и практика на професията като квестори, оценители, консултанти и др.
з) участие в оценяването и избор на подходящи познавателни книжки или учебни помагала, на учебник или на учебен комплект по преподавания учебен предмет, отчитайки спецификата на групата или класа, и участие във вътрешноинституционалната и външноинституционалната квалификация
и) участие в подготовката на изпитни материали: тестове, задачи, задания и критерии за оценяване на знанията и уменията на учениците по съответния учебен предмет или модул; диагностика и оценка на резултатите на децата или на учениците, напредъка и необходимостта от допълнителна работа; провеждане на външно оценяване и държавни зрелостни изпити; провеждане на училищен кръг на олимпиади, конкурси, състезания и други извънкласни форми и дейности
й) обобщаване и анализиране на резултатите, получени от проследяването на постиженията на децата по възрастови групи, оценяването на входното и изходното равнище и/или от външното оценяване по съответния учебен предмет или модул на ниво клас
22. Кои от дейностите (функции според Наредба 12) изпълнявате с лекота? (възможни са повече отговори)
а) планиране на образователния процес и/или на дейностите по самоподготовка
б) организиране и провеждане на образователния процес и/или на дейностите по самоподготовка
в) оценяване на напредъка на децата или на учениците и на степента на усвояване на предвидените компетентности
г) сътрудничество и участие в екипи за подкрепа на личностното развитие на децата и учениците съвместно с други педагогически специалисти
д) контролиране, насърчаване и отчитане на участието на децата или на учениците в образователния процес и своевременно информиране на класния ръководител за допуснати отсъствия и възникнало проблемно поведение с цел набелязване на мерки за преодоляване
е) отговорност за живота и здравето на децата и учениците както по време на образователния процес в педагогическа ситуация или в учебен час, така и по време на организираните допълнителни дейности или занимания по интереси
ж) участие в провеждането на национално външно оценяване, държавни зрелостни изпити и държавни изпити за придобиване на професионална квалификация по теория и практика на професията като квестори, оценители, консултанти и др.
з) участие в оценяването и избор на подходящи познавателни книжки или учебни помагала, на учебник или на учебен комплект по преподавания учебен предмет, отчитайки спецификата на групата или класа, и участие във вътрешноинституционалната и външноинституционалната квалификация
и) участие в подготовката на изпитни материали: тестове, задачи, задания и критерии за оценяване на знанията и уменията на учениците по съответния учебен предмет или модул; диагностика и оценка на резултатите на децата или на учениците, напредъка и необходимостта от допълнителна работа; провеждане на външно оценяване и държавни зрелостни изпити; провеждане на училищен кръг на олимпиади, конкурси, състезания и други извънкласни форми и дейности
й) обобщаване и анализиране на резултатите, получени от проследяването на постиженията на децата по възрастови групи, оценяването на входното и изходното равнище и/или от външното оценяване по съответния учебен предмет или модул на ниво клас
23. Посочете един от факторите, който според Вас най-много пречи на успешното изпълнение на Вашите функции:
а) заплащане
б) променяща се нормативна уредба
в) допълнителни изисквания от контролни и ръководни органи
г) характеристики на учениците
д) лоша училищна среда
е) лоша обществена среда
ж) несъобразяване с мнението на учителите
з) нарастващи изисквания за качество и усъвършенстване
и) начин на финансиране на училищата
й) лоши психо-социален климат в учителската общност
24. Посочете един от факторите, под влияние на който бихте направили промени в начина си на преподаване:
а) нормативни документи
б) указания на контролни органи
в) квалификационни дейности
г) специализирана литература
д) повишаване на интереса и мотивацията на учениците
е) собствен опит и вътрешна мотивация
ж) повишаване на престижа Ви сред ученици и родители
з) утвърждаване и повишаване на позициите Ви пред ръководните органи
25. Има ли според Вас мисия учителят в съвременното общество?
а) да
б) по-скоро да
в) по-скоро не
г) не мога да преценя
Обосновете отговора си с две-три изречения: ……………..…………………………………………………………………………
26. Определете кой от посочените стилове на преподаване най-много съответства на Вашите виждания:
а) ред и дисциплина
б) каквото ми кажат учениците
в) аз управлявам класната стая
г) чрез комуникация с учениците
д) друго (моля, посочете) ……………………………………………………….
Благодарим Ви предварително за участието!
-
проф. д-р Росица Пенкова,
директор на Департамента за информация и усъвършенстване на учители при Софийския университет „Св. Климент Охридски” проф. д-р Димитър Денков,
декан на Философския факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски” проф. д-р Бончо Господинов,
декан на Факултета по педагогика на Софийския университет „Св. Климент Охридски”
рецензент: доц. д-р Захари Захариев