С приемането на Закона за предучилищното и училищното образование през 2015 г. (формулиран в тясно сътрудничество освен с професионалистите и с децата) се реализира още един ключов етап от усилията на България в изпълнение на целите за устойчиво развитие. Чрез този нормативен акт устойчивото развитие е заложено като една от деветте фундаментални училищни дисциплини и темата е интегрирана в цялостния образователен процес. Законът дава право на учениците да участват в живота на училището чрез формите на ученическото самоуправление. Чрез тях те могат „да участват в обсъждането при решаване на въпроси, засягащи училищния живот и училищната общност, в т.ч. училищния учебен план” (Закон за предучилищното и училищното образование, 2015). Освен това учениците получават право на съдействие от училищните власти и от органите на местно самоуправление при изразяване на мнение по въпроси, които пряко ги засягат, както и при участие в живота на общността. По разбираем за децата начин се усвояват главните принципи на устойчивото развитие чрез двупосочен процес на обучение, който мотивира и позволява да се предприемат действия във всекидневния живот, носещи промяна във и отвъд детските общности.
В издадената следващата година Наредба № 13 от 21.09.2016 г. за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование детското участие в училище се свързва с формите на ученическо самоуправление и представителство. В тази наредба са утвърдени Рамкови изисквания за създаване и функциониране на ученически съвети (Наредба № 13, 2016).
Съветът на Европа инициира през 2006 година Препоръка на Комитета на министрите до страните членки относно гражданството и участието на младите хора в обществения живот (Council of Europe, 2006). Десет години след издаването на Препоръката, през 2015 и 2016 г. администрацията на Съвета инициира серия от мероприятия, за да заостри вниманието на правителствата върху недостатъчно активната им ангажираност с участието на младите хора, в т.ч. и Инструментът за оценка на участието на децата. През 2016 година Съветът на Европа публикува процедура за кандидатстване за подпомагане на държавите при оценка на детското участие в съответните страни, тествайки Инструмента на Съвета на Европа. Кандидатурата на България е приета и заедно с Италия и Латвия държавата ни участва в тестването на Инструмента. През целия процес на прилагане на методологията за оценка на детското участие България е подкрепена от Съвета на Европа чрез обучения и насоки. Въпреки че е определен като инструмент „за оценка“, Инструментът е по-скоро метод за ситуационен анализ на участието на децата и начин за проследяване на процесите във времето, а не база за съпоставка между различните страни. Инструментът за оценка на участието на децата е методология, чрез която страните самооценяват прилагането на правото на децата да участват.
На 20 ноември 2017 г. УНИЦЕФ и Eurochild организират среща на високо равнище в Европейския парламент в Брюксел с цел институцията да поеме ангажимент за насърчаване и улесняване на участието на децата и младите хора в дейностите на Европейския съюз. Намерението на организаторите е това събитие да положи началото на процес на консултации с деца и млади хора за „бъдещето на Европа, което искат“. Планира се резултатите от инициативата да бъдат представени една година по-късно – през ноември 2018 г.
В рамките на ХVІІ неформален семинар на Европейско-Азиатския форум (АСЕМ) на тема „Права на човека и децата” през ноември 2017 г. България организира специално двудневно събитие, свързано с детското участие. Целта на инициативата е да се подчертае ролята на децата като преки участници в политическия процес и в процеса на вземане на решения, а не като обект на закрила или като наблюдатели. Деца от всяка страна – членка на АСЕМ (51 държави), са поканени да следват дневния ред на основния семинар по правата на човека и децата, като участват във формирането на детско мнение и позиция в три основни направления: междудържавно сътрудничество; подкрепа на деца в риск; детско участие. Ключово заключение на страните членки (последвало участието на децата) е направената препоръка занапред децата да бъдат привличани като преки участници в международни събития, обвързани с въпроси, които пряко ги засягат, като им се даде устойчива възможност да оформят свои мнения и позиции във всяко от мероприятията (ASEM, 2017).
По инициатива на УНИЦЕФ по време на малтийското ротационно председателство през м. май 2017 г. в Брюксел е учредена неформална Група на ЕС на приятелите на децата. В нея участват всички държави – членки на Европейския съюз. Създаването й е вдъхновено от Групата на приятелите на децата и Целите за устойчиво развитие в Ню Йорк. В периода на българското ротационно председателство през 2018 година на територията на Европейския парламент България организира събитие относно детското участие в процесите на изработване на политики за децата и вземане на решения. Проявата е под егидата на Групата на ЕС на приятелите на децата.
Правната закрила на правото на участие на децата и младите хора при вземането на решения е част от националното законодателство в България (в т.ч. и Конституцията) – обстоятелство, което не се открива на такова високо ниво в нормативната уредба на други страни. Този ангажимент е засегнат в няколко основни сфери:
- Училищата и образованието (например посредством задължителното учредяване на училищни съвети);
- Процедурите за закрила на детето, грижите за децата и процесът на осиновяване;
- Попечителството и достъпът в производства по семейното право;
- Наказателните производства.
Макар и подчертано напредничав, ходът на страната има нужда от допълнителни усилия за гарантиране на правото на участие на децата, най-малкото в следните области:
- Вземането на решения в семейството;
- Сферата на здравеопазването (съгласието за лечение);
- Имиграционните процедури и производствата за предоставяне на убежище;
- Управлението на местно ниво (част от местното самоуправление).
Въпреки че изграждането на мрежи и съюзи отнема време, то дава възможност за съвместна мобилизация на всички умения, експертиза и усилия. Превръщането на предписанията за детското участие от Конвенцията за правата на детето в действителност в България е амбициозна цел. Затова е важно да се ангажира и привлече подкрепа от всички възможни източници на местно, регионално, национално и международно равнище.
-
- Европейска комисия (2011). Правата на децата през собствения им поглед: http://www.eurodesk.bg/files/documents/2013/pravata-na-decata-v-es.pdf
- Закон за предучилищното и училищното образование (2015). ДВ, 79.
- Конвенция за правата на детето (1989): https://www.unicef.org/magic/media/documents/CRC_bulgarian_language_version.pdf
- Наредба № 13 от 21.09.2016 г. за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование (2016). ДВ, 80.
- Харта за детско участие (2015). ДАЗД: https://sacp.government.bg/bg/za-deca/harta-za-detsko-uchastie/
- Янкулова, Р. (2015). Правата на децата и мястото им в българския конституционен модел. Правна мисъл, 2.
- Council of Europe (2016). Child Participation Assessment Tool: https://rm.coe.int/16806482d9
- Council of Europe (2006). Recommendation Rec(2006)14 of the Committee of Ministers to member states on citizenship and participation of young people in public life: http://pjp-eu.coe.int/documents/1017981/3084919/CoE_Rec2006_14.pdf/620ff7af-2fc2-45f2-a7a6-b2dcd69f435d
- Human Rights and Children addressed at the 17th Informal ASEM Seminar (2017): http://www.asef.org/images/docs/Press%20Release%20-%2017th%20HRS%20Sofia-%20FINAL_4.pdf
- Lansdown, G. Every Child’s Right to be Heard. A Resource Guide on the UN Committee on the Rights of the Child General Comment No.12 (2011): https://www.unicef.org/french/adolescence/files/Every_Childs_Right_to_be_Heard.pdf
-
Офелия Кънева, председател на Държавната агенция за закрила на детето (м. май 2016 – януари 2018 г.)
рецензент: проф. д-р Росица Пенкова