В статията синтезирано е представен анализ на състоянието на учебно-методическата литература по безопасност на движението по пътищата (БДП). Изследването обхваща учебници, учебни помагала, методическа литература, както и публикации, свързани с проблемите на обучението на деца и ученици по БДП, издадени в периода от 1972 до 2016 година. Основните акценти в анализа са върху използваните технологии, методи и техники на обучение, методи за контрол и оценяване.
Първото учебно-методическо ръководство за учители – „По улици и пътища – за безопасно движение“ с автори Йордан Марков и Кръстю Бонков, е издадено през 1972 г. Учениците изучават безопасност на движението от 1. до 5. и от 9. до 10. клас. В първия раздел на учебника учебното съдържание е насочено към придобиване на знания за пътища и улици, участници в движението и общи правила за движението. Във втория са включени методически указания и насоки за разработване на отделни уроци. Учебникът завършва със занимателни илюстрации, задачи и казуси. Методите на обучение в примерните разработки са описание, обяснение, беседа, дискусия, демонстрация, а за контрол на знанията – беседа и наблюдение. Приложени са нагледни средства – табла, снимки, схеми, диафилми.
През двете десетилетия от 1972 до1992 г. са преиздавани и актуализирани многократно методическото указание за изучаване на правилата за безопасно движение в 1., 2., 3. клас (Бонков & Цонев, 1990) и учебното пособие за изучаване на правилата за движение в 4., 5., 6. и 7. клас (Цонев & Бонков, 1990). Авторите представят понятията и правилата за движение по пътищата, които се изучават в 1.–3. и 4.–7. клас. Дават методически указания за организацията и планирането на учебната работа. Методите на обучение, които се предлагат, са разказ, беседа, самостоятелна работа, наблюдение, упражнения, дидактически игри. Нагледните средства са макети, модели, картини. Темите са базирани на нагледни методи и похвати, като на учениците се предлагат задачи и казуси, свързани с безопасното движение на пешеходците. Разработени са и тестове за проверка на знанията и уменията на учениците.
„Обучението в училище по безопасност на движението“ е помагало, издадено през 1988 г., автор Васил Паунов (Паунов, 1988). В него са изяснени нормативните документи, свързани с обучението по БДП. Предлагат се подходящи дидактически средства. Приложени са примерни методически разработки на уроци.
„Сами на пътя“ е съвременна система от учебни помагала, предназначени за ученици от 1. до 7. клас, с автор Магдалина Дерменджиева. Помагалата са одобрени от МОН и са издавани от 1999 до 2005 г. Използвани са до въвеждането на учебните програми за обучение на деца и ученици по безопасност на движението по пътищата от 2003 г. Книжките са богато илюстрирани (вж. напр. Дерменджиева, 2004). Формирането на знания и умения за правилата за безопасно движение се осъществява чрез решаване на задачи, съставяне на алгоритми, обсъждане на казуси. Учениците избират, обясняват, оценяват, групират, обсъждат.
След публикуването на учебните програми по безопасност на движението по пътищата за детската градина, за 1.–4. и за 1.–8. клас в периода 2003–2005 г. са създадени редица помагала и програмни системи, в които са разработени темите, свързани с пътната безопасност. Разширява се работата с децата в детската градина. За децата от 3 до 7 години обучението по БДП е част от образователно направление „Социален свят“ – ядро „Социална и здравословна среда“, а след 2015 г. – от ОН „Околен свят“.
В увода на програмната система „Ръка за ръка“ Д. Гюров изяснява: „обучението и възпитанието в детската градина трябва да предполагат доминиране на игровите технологии, което е и заложено в програмната стратегия на системата. Предлагат се различни форми на обследване, опити и експерименти, графично и предметно-схематично моделиране, които са свързани с обучението, въпреки че се основават на пробата и грешката“ (Гюров и др., 2003). В програмната система „Ръка за ръка“ основна форма на задължителната предучилищна подготовка за училище е педагогическата ситуация. Акцентите в темите по БДП са насочени към пътя до детската градина, превозните средства, оказването на първа помощ. Диагностицира се входно и изходно ниво.