Анализ на практическите ръководства при различните програмни системи прави Надка Мальова (2016). Анализът е насочен към броя на заложените в образователно направление „Социален свят“/„Околен свят“ теми по БДП и наличието на диагностични процедури. Като се базира на проучването на програмните системи, одобрени от МОН, Мальова прави следните заключения: Основна и водеща дейност в тази възраст е играта. Елементи от обучението по БДП може да се включат във всеки един режимен момент, без това да наруши комплексността и нормите на възпитателно-образователния процес. Това са дидактическите, подвижните и музикално-подвижните игри, разходките и наблюденията. Основните методи на възпитателно-образователния процес в тази възрастова група са игровият, ситуативно-моделният и интегративният.
Красимир Спиров е автор на „Методика за обучението на децата и учениците по Безопасност на движението по пътищата“ и на сборници с тестове по безопасност на движението за 1.–4. и 5.–8. клас. В методиката са включени: базисни документи за обучението по БДП, теоретични основи, алгоритъм за изграждане на система от цели, система за възпитание и обучение в училище и технология за възпитание и обучение по БДП. „Тя представлява последователност от действия (в контекста на дидактическата система), които трябва да извърши всеки класен ръководител в началото на учебната година и по време на организацията и провеждането на това обучение“ (Спиров, 2006). Сборниците с тестове съдържат теоретични основи на методиката на конструиране на дидактически тестове и казуси за измерване на знанията по класове. Авторът предлага повече от 250 въпроси/казуси, примерни тестове и верните отговори. Дава се „възможност на класните ръководители да конструират дидактически тестове за входящ, текущ и краен контрол на декларативните познавателни структури по БДП на всеки ученик“.
За обучението в 1.–4. клас е издадена „Методика на обучението по безопасност на движението по пътищата І–ІV клас“ (Витанов и др., 2005). Учебникът въвежда учителите в основите на обучението по БДП. Дава насоки за цели и задачи, методи и средства на обучение, учебна документация, планиране и организация, оценяване на резултатите. Включени са примерни дейности и практически упражнения по безопасност на движението за малките ученици.
„Спазвам правилата“ е методика (1.–8. клас), разработена от Любен Витанов и Красимира Брайкова, която предлага цялостен и интегриран подход на преподаване и учене в час на класа. Авторите отбелязват, че са съобразени основните разбирания за спираловидност, интерактивност, интегралност и взаимодействие, учене чрез трансфер в процеса на обучение. „Изграждането на безопасно поведение трябва да бъде постигнато чрез ситуации, в които обучаваните се учат да разбират, прилагат, оценяват и управляват практически умения, необходими им в съвременната пътна обстановка“ (Витанов, 2012). Като доминираща форма се определя практическото упражнение. Относно методите на обучение по БДП Л. Витанов пише: „Основните методи трябва да са активни, като се препоръчват беседа, упражнение, демонстрация, наблюдение, моделиране и анализ на ситуации.“ За възрастовата група 1.–4. клас са застъпени индивидуални учебни тетрадки, безопасни маршрути за движение, планове и схеми на населеното място, учебно-помощна литература за учителя, табла, слайдове, учебни площадки, реални пътни ситуации. Препоръчват се следните организационни форми за обучение: занятия в класната стая, в училищния двор, на най-близкото кръстовище, екскурзии. В заключението се акцентира върху това, че обучението по БДП трябва да е активно-действено, а не пасивно-съзерцателно.
С фокус върху проблеми на обучението по БДП са редица публикации в научни списания с педагогическа насоченост („Дом, дете, детска градина”, „Предучилищно възпитание”, „Педагогика” и др.) в периода от 1995 до 2016 г. Разглежданите теми за детската градина са свързани с възпитаване на транспортна култура, създаване на система за превенция, организация на състезания, планиране на игрови познавателни ситуации, средства за обучение, експериментална дейност на преподавателя; за 1.–4. и 5.–8. клас – модели на уроци по безопасност на движението по пътищата. Прилаганите методи на обучение са беседа, дискусия, наблюдение, демонстрация, сюжетно-ролеви игри, състезания; средствата – методически ръководства, сборници, помагала, схеми, статии, рисунки, макети, учебни площадки, пътни знаци.
В този период са издавани и немалко помагала, книжки и брошури, свързани с обучението по БДП, които не са включени в списъците с одобрени учебници и учебни помагала на МОН. Темите в тях са разнообразни: средства на обучение, квалификация на учителите, съвместна дейност с родителите, особености в психофизиологичното развитие на детето и др.
От проучването на издадената от 1972 година до днес научно-методическа литература на български език по безопасност на движението на деца и ученици в различни възрастови групи се установява, че преобладават учебните помагала и методическите указания, насочени към обучението в детската градина. Сравнително малко са тези, които са насочени към обучението по БДП в 1.–4. и 5.–8. клас. По отношение на публикациите прави впечатление, че по-често се разглеждат въпроси на обучението по БДП в начален етап, докато за прогимназиален е трудно да се открият.
Методите на обучение по БДП за детската градина са разнообразни – разказ по картинки, беседа, игри, предметно моделиране, опити, експерименти, самостоятелна работа, екипна работа, лаборатории и ателиета. Анализът на методите за 1.–8. клас показва, че преобладават методи според източника на знания: словесни (описание, обяснение, беседа, дискусия), нагледни и практически (наблюдение, упражнение). Сравнително често в методическите насоки се срещат методите моделиране и анализ на ситуации.
При анализа на методите за контрол и оценяване се установява, че в помагалата от 70-те години на миналия век се предлага контролът да се извършва чрез беседа и наблюдение, впоследствие постепенно се включват и започват да се прилагат масово диагностични процедури и тестове за децата и учениците.
-
- Бонков, Кр. & Цонев, Ц. (1990). Методическо указание за изучаване на правилата за безопасно движение в 1., 2. и 3. клас. София: ДИ „Народна просвета“.
- Витанов, Л. (2012). Спазвам правилата. Книга за учителя 5. клас. София: Рива.
- Витанов, Л. и др. (2005). Методика на обучението по безопасност на движението по пътищата I–IV клас. София: Рива.
- Витанова, Н. и др. (2009). Приятели с учителите. Kнига за учителя ІІ група. София: Анубис.
- Гюров, Д. и др. (2003). Ръка за ръка. Програмна система за подготвителна група в детската градина и училище. София: Просвета.
- Гюрова, В. & Витанов, Л. (2007). Книжка за игри със Свети и Фарчо. София: Рива.
- Дерменджиева, М. (2004). Сами на пътя. София: Рива.
- Димитров, Д. и др. (2005). Аз ще бъда ученик. София: Изкуства.
- Мальова, Н. (2016). Експертен анализ на учебните помагала по БДП в действащите програмни системи. i-Продължаващо образование: https://diuu.bg/emag/5599
- Паунов, В. (1988). Обучението в училище по безопасност на движението. Стара Загора: ИПКУ „Ан. Тошева”.
- Петрова, В. и др. (2010). Моливко. Книга за учителя за предучилищно възпитание и подготовка на 5–6-годишни деца. Велико Търново: Слово.
- Спиридонова, Л. и др. (2015). АБВ игри. Книга за учителя 4–5 години. София: Просвета.
- Спиров, Кр. (2006). Методика за обучението на децата и учениците по Безопасност на движението по пътищата. София: Дидакта Консулт.
- Хайдар, Г. (2005). Пътна мозайка. София: Анубис.
- Цонев, Ц & Бонков, Кр. (1990). Учебно пособие за изучаване на правилата за безопасно движение в 4., 5., 6. и 7. клас. София: ДИ „Народна просвета“.
-
ас. инж. Здравка Костадинова,
СУ „Св. Климент Охридски” – Департамент за информация и усъвършенстване на учители
zdravkakostadinova@abv.bg
рецензент: гл. ас. д-р Мирена Легурска