Съвременното училище все повече се отваря към иновацията и навлиза в сферата на интерактивността, в образователния процес започва да се отделя все по-голямо внимание на модерните методи на обучение. Практиката показва, че учениците приемат с лекота и интерес всяка нестандартна форма на преподаване и учене. От своя страна модернизацията на училищната среда ясно откроява необходимостта от въвеждане на нови технологии в обучението. Навлизането на информационно-комуникационните технологии в ежедневието на всеки човек налага и тяхното адекватно използване в процеса на обучение. Новите образователни технологии съдействат за постигане на по-качествено образование на учениците, за обогатяване на езиковите компетенции на учителите и за развитие на методики в преподаването с директен ефект върху обучението на учениците в училище. Подобряването на качеството на образованието, образователните иновации и високите постижения са основни приоритети в новото училище на 21. век.В статията са представени иновативният метод „Обърната класна стая“ и приложението му от автора в часовете по български език и литература за изучаване на трансформиращ преразказ в 7. клас. Иновацията разширява обхвата на новите технологии в съвременното българско училище и води до усъвършенстване на професионалните компетентности на учителите и на езиковите компетентности на учениците. Методът „Обърната класна стая“ подобрява комуникацията и социалните умения на всички страни в учебния процес. В обучението по български език и литература дава възможност за стимулиране на интереса и активността на учениците, за повишаване на мотивацията им за овладяване на нови знания, умения и компетентности и за усъвършенстване на тяхната творческа дейност.
За новото училище е необходим новият тип учител – креативен и иновативен. Българското образование е в етап на коренни промени в нормативната база, в които особено внимание се обръща на качеството на образованието в училище и неговата обвързаност с реалната практическа приложимост и полза. Навлизането на новите технологии в обучението, нарастването на изискванията на МОН и на обществото, насоката към активно, практическо усвояване на компетенции вместо пасивно, теоретично трупане на знания изправят учителя пред предизвикателството да придобива нови компетенции, да предлага нови методи и подходи на работа в нови условия, с нов тип ученици.
Приложението на иновативния метод „Обърната класна стая“ при изучаването на трансформиращ преразказ очертава една от възможностите за използване на ИКТ в часовете по български език и литература в 7. клас. Целта на иновацията, въведена в родноезиковото обучение, е да се демонстрира ефективността от използването на дигитални технологии в образователния процес на новото поколение ученици.
Безспорен факт е, че в последните години голяма част от учениците губят интерес към родноезиковото и литературното обучение. Това важи особено за учениците от последния, 7. клас на прогимназиалния етап. Осъществяването на ползотворна работа в часовете по български език и литература ЗП се превръща в проблем, а оттам – и пълноценната подготовка за Националното външно оценяване. Пред учителя по БЕЛ стои нелеката задача да мотивира седмокласниците да посегнат към произведенията от българската литературна класика и да четат и интерпретират тези творби, да предизвика у тях емоционални реакции и да формира знания и умения, съобразени с Държавните образователни стандарти. Младото поколение трудно усвоява литературната фактология, предвидена в учебните програми на прогимназиален етап, и показва малка трайност на получените знания.
Трансформиращият преразказ е включен в Националното външно оценяване, Допълнителен модул на изпита по български език и литература след 7. клас, така че усвояването на този вид писмен текст има своето приложение и при проверка на знанията и уменията на учениците по предмета БЕЛ ЗИП. На учениците се предлага непознат текст от съвременен автор, който не се изучава в часовете по български език и литература ЗП. Стимулирането на интереса, постигането на активност и резултатност при изучаването на трансформиращия преразказ е сериозно предизвикателство за учителя по БЕЛ. Именно това е в основата на педагогическото търсене на нови, ефективни методи на обучение и мотивацията на автора да разработи и приложи експериментално в практиката си Технология за изучаване на трансформиращ преразказ чрез иновативния метод „Обърната класна стая“. Новата технология, използвана в часовете по БЕЛ ЗИП, е инструктивна стратегия, трансформираща традиционния образователен модел на преподаване на учебното съдържание в класната стая.