4. Частни похвати, основаващи се на разпределителното свойство на действие деление спрямо действие събиране (деление на сбор с число), при условие че а и b са кратни на с: (a + b) : с = a : с + b : c
Примери:
22 : 2 = (14 + 8) : 2 = 14 : 2 + 8 : 2 = 7 + 4 = 11
22 : 2 = (20 + 2) : 2 = 20 : 2 + 2 : 2 = 10 + 1 = 11
56 : 4 = (24 + 32) : 4 = 24 : 4 + 32 : 4 = 6 + 8 = 14
56 : 4 = (28 + 28) : 4 = 28 : 4 + 28 : 4 = 7 + 7 = 14
5. Частни похвати за рационално пресмятане на числови изрази, основаващи се на:
А) Правило за деление на произведение с число – за всеки три числа a, b, с ∈ N
а) Ако а е кратно на с, то: (a . b) : c = (а : с) . b
Примери:
(8 . 2) : 4 = (8 : 4) . 2 = 2 . 2 = 4
(15 . 7) : 3 = (15 : 3) . 7 = 5 . 7 = 35
80 : 5 = (40 . 2) : 5 = (40 : 5) . 2 = 8 . 2 = 16
70 : 5 = (10 . 7) : 5 = (10 : 5) . 7 = 2 . 7 = 14
б) Ако b е кратно на с, то: (a . b ) : c = (b : с) . а
Примери:
(8 . 4) : 2 = (4 : 2) . 8 = 2 . 8 = 16
60 : 5 = (6 . 10) : 5 = (10 : 5) . 6 = 2 . 6 = 12
(6 . 21) : 7 = (21 : 7) . 6 = 3 . 6 = 18
(9 . 24) : 8 = (24 : 8) . 9 = 3 . 9 = 27
Б) Правило за деление на число с произведение – за всеки три числа a, b, c ∈ N
а) Ако а е кратно на b, то: a : (b . c) = ( а : b ) : с
Примери:
12 : (2 . 3) = (12 : 2) : 3 = 6 : 3 = 2
48 : 16 = 48 : (8 . 2) = (48 : 8) : 2 = 8 : 2 = 4
64 : 16 = 64 : (8 . 2) = (64 : 8) : 2 = 8 : 2 = 4
48 : 24 = 48 : (8 . 3) = (48 : 8) : 3 = 6 : 3 = 2
б) Ако а е кратно на с, то: a : (b . c) = (а : с) : b
Примери:
12 : (2 . 3) = (12 : 3) : 2 = 4 : 2 = 2
56 : 28 = 56 : (4 . 7) = (56 : 7) : 4 = 8 : 4 = 2
72 : 18 = 72 : (2 . 9) = (72 : 9) : 2 = 8 : 2 = 4
42 : 14 = 42 : (2 . 7) = (42 : 7) : 2 = 6 : 2 = 3
Запознаването с тези частни похвати има пропедевтична функция за обучението по математика в 3. клас. Върху тях се основава рационалното пресмятане на числови изрази с умножение и деление на двуцифрени и трицифрени числа с едноцифрени.
Много важно, но и строго индивидуално за всяка личност е умението за подбор на най-рационалния начин в конкретен случай. В практиката обаче се оказва, че за учениците понятията „бързо“ и „лесно“ са твърде относителни. Всяко дете владее на различно ниво знанията, необходими за извършване на устни пресмятания, отличава се с индивидуална когнитивност и нагласи към изучаваните способи. Не са инцидентни случаите, когато учениците показват свои начини за пресмятане на числови изрази.
Основен метод за усвояване на похватите за устно смятане са тренировъчните упражнения. На тях се отделя голямо внимание както в хода на изучаване на таблиците, така и по-късно. При изучаването на таблиците е необходимо да се акцентира върху произведения, които учениците запомнят най-трудно. Устното смятане съдейства най-пълноценно за повишаване на ефективността на учебния процес – спестява се време, предоставя се възможност повече ученици да участват активно в процеса на обучение, което от своя страна дава по-добра информация за равнището на усвоеност на знанията и уменията.
-
- Богданова, М., Темникова, М. & Иванова, В. (2017). Математика за 2. клас. София: Булвест 2000.
- Вълкова, Т. (2007). Методика на обучението в началните класове (Частни методики). Варна: Колор Принт.
- Иванова, В. & Петрова, Р. (2015). Място и роля на устното смятане при изучаване на алгоритмите за събиране и изваждане, умножение и деление на естествени числа (148–153). Иновации в образованието. Шумен: Унив. изд. „Еп. Константин Преславски“.
- Маджаров, А. & Петрова, Р. (1997). Методика на обучението по математика в началните класове. Шумен: Аксиос.
- Маджаров, А., Радев, Р. & Новакова, З. (1994). Дидактико-методически технологии в обучението по математика. София: Веда Словена – ЖГ.
- Петрова, Р., Стоянова, Р. & Даскова, П. (2017). Математика за 2. клас. София: Скорпио.
- Приложение № 3 към чл. 6, ал. 1, т. 3 Изисквания за резултатите от обучението по учебния предмет математика в начален етап, Наредба № 5 от 30.11.2015 г. за общообразователната подготовка, с. 41: https://www.mon.bg/upload/2341/nrdb5_30.11.2015_obshtoobr_podgotovka_1.pdf
-
Виолина Иванова,
докторант към катедра „Алгебра и геометрия“ при ФМИ на ШУ „Еп. Константин Преславски”
vi68@abv.bg
рецензент: проф. д-р Русанка Петрова