Живеем в динамично време, в епоха на бурни технологични промени, глобални пазари и все по-голямо отваряне на световните социални системи за свободно движение на хора, стоки и услуги. В хилядолетната си история човечеството често е било ограничавано от времето и пространството, за да извърши една или друга дейност и да претърпи една или друга промяна, но в епохата на информационното общество и на прага на икономиката на знанието това вече не са пречки за развитието. Съвременният човек може да обиколи със самолет света за по-малко от денонощие, а електронните мрежи мигновено го свързват с всяка точка на планетата, когато има нужда да осъществи комуникация. Технологиите и социалните модели, обвързани с тях, се променят с такава скорост, че вече в рамките на едно поколение се наблюдават изменения, за които преди са били нужни стотици години. Достатъчно е да си припомним как се променя животът на хората с появата на електричеството, атомната енергия, космическите полети, интернет, мобилните комуникации, социалните мрежи… За последните един-два века в света са се появили повече значими научни открития, отколкото в цялата дотогавашна история на човечеството. Причината е, че знанието е сила, която, акумулирана, има много по-всеобхватно влияние върху развитието на обществото и на принципа на верижната реакция съществува една критична маса, при достигането на която следва взрив.В статията е разгледана необходимостта от промени в методите на преподаване и учене, следствие от постоянно развиващите се технологии и навлизането им в българското образование. Безспорно, ако искаме да осигуряваме качествен образователно-възпитателен процес, училището трябва да се модернизира в този аспект. Накратко са описани трите вида педагогически блог и възможностите, които предоставят в обучението по английски език.
Логичният въпрос – дали сме готови да живеем в тази епоха и дали това смазващо ускорение на иновации ще продължи със същите и по-бързи темпове, поставя неизбежно фокуса върху знанията и уменията сред приоритетите на всяка една държава, световна организация или социална система. В съвременния глобален свят могат да оцелеят и да се развиват успешно само най-знаещите и можещите индивиди, групи и нации.
Образованието днес е основен двигател на социалния и икономическия растеж, а науката е фундамент на промяната на всички важни за общественото развитие дейности. Без тези две опори на съвременната цивилизация нас просто не би ни имало, а динамиката, която ги съпътства, поставя сериозни предизвикателства пред всички нас.
В тази връзка, наложилите се и постоянно усъвършенстващи се технологични средства, подпомагащи обучението, предизвикват промяна на образователния модел. От една страна – навлизане на технологиите в образованието, от друга – промяна на методите на преподаване и учене. Учителят, носител на информация и знания, се изправя пред нов тип „дигитални” ученици, които възприемат света чрез технологиите. Традиционните форми на преподаване стават все по-малко ефективни, еднообразието им отегчава учещите и не успява вече да задържи вниманието им, да ги заинтригува и мотивира към активно поведение. Днешното поколение изисква повече – то очаква получаването на знания и информация да се случва по динамичен и интересен начин. За да отговорят на техните очаквания, преподавателите трябва да използват предимствата на ИКТ в контекста на новата и по-модерна училищна среда, да осъществяват качествена промяна на процеса на преподаване и учене и да предоставят едно изключително атрактивно, модерно и ефективно образование.
Познанията, придобити чрез новите технологии, развиват и други личностни умения, които впоследствие подпомагат интеграцията в обществото. Съвременните подрастващи живеят в силно интерактивна среда, общуват, придобиват знания и умения в дигитален свят, като използват различни технологични средства. Чрез своите действия се изявяват в различни роли – не само като пасивни ползватели на ресурси, но и като активни творци. Учениците от най-ранна възраст си служат с компютър, таблет или смартфон и това е още една причина последните да бъдат включени като средство за обучение.
Средствата, използвани за технологично подпомагане на обучението, които са по-широко разпространени в училищата, са много и разнообразни: компютърни системи, мултимедийни проектори, интерактивни дъски, мултимедийни системи, интерактивни устройства и т.н. Тяхната функционалност се допълва и надгражда от подходящ софтуерен инструментариум като електронни учебници, платформи за създаване, публикуване, съхранение, търсене и споделяне на електронни учебни ресурси, системи за организиране и управление на учебния процес и др. В подкрепа на образователния процес се включват също и възможностите за предоставяне на съдържание и аудио- и видеоресурси чрез интернет технологиите – социални мрежи, блогове, сайтове и др. При умелото им и целесъобразно използване се създават нови методи на обучение, усъвършенстват се традиционните, осъществяват се по-ефективни педагогически ситуации.
1 2