Ще обърна малко повече внимание на една новост в българското образование.
педагогическият блог
Според Аарон Патрик Кемпбъл (вж. Campbell, 2003) блогът може да се разглежда като онлайн дневник, който човек може непрекъснато да актуализира със свои собствени думи, идеи и мисли чрез софтуер, позволяващ лесно да се направи това. За разлика от стандартен уебсайт записите в уеб дневниците се правят чрез написване директно в браузъра и с натискане на един бутон се публикуват незабавно в интернет. Всеки запис е датиран и се показват на уеб страницата в обратен хронологичен ред, така че последният запис да бъде публикуван в горната част. Не се изискват познания за HTML (Hyper Text Markup Language) или FTP (File Transfer Protocol), така че всеки, който може да пише, копира и поставя, може да създава и поддържа блог. Въпреки това с основни познания за HTML потребителите могат да усъвършенстват способността си да персонализират оформлението на своя блог и дори да добавят снимки, за да подобрят неговата привлекателност. Подобно на отворено списание увеличаването на броя на публикациите и друго съдържание създава както архив на знания, така и ресурс за другите. Освен това блогът е интерактивен, т.е. читателите могат да отговорят на всяка публикация с коментар и дори могат да се проведат дискусии, в зависимост от избрания софтуер.
Според А. Кемпбъл има три вида педагогически блог.
Учителски блог
Това е блог, създаден от учителя за учениците. Той може да служи за следните цели.
- Дава възможност на учениците да четат ежедневно. Понякога те смятат, че даден материал за четене е твърде скучен или труден. Това е така, защото често е написан с друга цел. Кой може да им пише по по-подходящ начин от учителя, който ги познава най-добре. Публикациите са кратки, насочени към интереса на обучаемите и са свързани със съответните онлайн източници за по-нататъшно четене, ако желаят. Освен това учителят може да използва непринуден, естествен стил на писане, за да свикват учениците с образците на изучавания език.
- Насърчава проучването на английски уебсайтове. Всяка публикация, направена от учителя, може и трябва да насърчава по-нататъшното проучване на интернет на английски език, като се свързва със сродни статии и съдържателни уебсайтове. Тези, които не желаят да излязат извън удобството да изследват мрежата на родния си език, трябва да бъдат насочени към интересни сайтове на английски, които да повишат увереността им и да им помогнат да преодолеят нежеланието си.
- Насърчава онлайн вербалната обмяна чрез използване на бутони за коментари. След всяка публикация блог читателят може да направи коментар, който да бъде прочетен и коментиран от всички, които имат достъп до учителския блог.
- Предоставя информация за класа или учебната програма. Публикациите в блога може да служат и за напомняне на учениците за задачите за домашна работа и предстоящите теми за изучаване. Може да се предоставят линкове на сайтове, които дават допълнителна информация за тях. Учителят може също така да проследи трудните области от работата в клас, нуждаещи се от преразглеждане или изясняване. Освен това в блога може да бъде включен постоянен линк към учебната програма и правилата.
- Служи като ресурс на линкове за самообучение. В блога може да бъдат включени постоянни линкове, за да се помогне на учениците да се самообучават, например връзки към онлайн викторини, английски новинарски сайтове, аудио- и видеофайлове за слушане и интерактивни уебсайтове.
Ученически блог
Това е блог, който е дело на един или няколко ученици. В чуждоезиковото обучение ученическият блог е много подходящ за развиване на уменията за четене и писане. Съвместна задача за четене може да бъде последвана от публикации в блога относно мнението на всеки учещ или група учещи. Освен това самото създаване на блога може да насърчи използването на браузъри и сърфиране в интернет на английски език за намиране на подходящи сайтове, към които може да се направят линкове. Това ще даде възможност на ученика или групата ученици да насочи читателя към определени сайтове за по-нататъшна работа. Блоговете може да се използват като място за създаване на писмен текст, като място за лична изява. В допълнение, каквото и да пишат учениците, то може веднага да бъде прочетено и коментирано от другите, като по този начин се насърчава по-нататъшен обмен на идеи и информация.
Блог на класа
Това е блог, резултат от съвместните усилия на цял клас. Ето някои възможни начини на използване.
- В часовете за развиване на умението говорене може да се използва като място, където учениците да публикуват съобщения, изображения и линкове, свързани с тематични дискусионни теми. Това би могло да бъде и пространство за тях да публикуват мнения по обща тема, зададена за домашна работа.
- Може да бъде средство за обмен на всякаква информация, свързана с обучението по английски език.
- Може да бъде полезен за улесняване на проектно базираното езиково обучение. Предоставя възможност учениците да развият умения за научноизследователска дейност и писане, като бъдат помолени да създадат онлайн ресурс за другите.
- Може да се използва като виртуално пространство за международен езиков обмен. В този случай обучаващи се от различни страни биха имали съвместен достъп и права за публикуване в блога. Целият обмен тогава би бил прозрачен за всички читатели и би могло да бъде проследяван и коментиран от други обучаеми, учители, родители и приятели.
С изброяването на трите вида педагогически блог и част от начините, по които може да се използват те, се надявам да привлека вниманието на други учители към потенциала, който блогът има в обучението по английски език.
-
- Campbell, А. (2003). Weblogs for Use with ESL Classes: http://iteslj.org/Techniques/Campbell-Weblogs.html
-
Елица Василева, ОУ „Даскал Димитри“, Кюстендил
elica_mp@mail.bg
рецензент: проф. д-р Росица Пенкова