Днес ясно се открояват трансформациите, предизвикани от „скока във времето“. Учениците все по-рядко проявяват дискретност, толерантност и съобразителност. В сферата на познанието бързо губят концентрация, стават все по-нетърпеливи и неразбиращи многословието. Търсят лесното, динамичното, атрактивното и игровото. Така, вслушвайки се в темите, които обсъждат, вниквайки в проблемите, които ги вълнуват, и запознавайки се с игрите на електронните им устройства, се роди идеята за забавно и ефективно преподаване, а именно с помощта на играта. Развиването на комуникативни умения чрез играта е особено важно както за формирането на речевата култура, така и за общото ниво на грамотност на учениците. От изключителна важност в средното училище е овладяването на чужд език, а целта е постигане на определено равнище на комуникативна компетентност чрез усвояване на знания, умения и отношения, формиращи езиковата компетентност на учениците, изграждане и възприемане на умения, функциониращи в комуникативната практика.Новите реалности и икономически условия в Европа и в света поставят и нови изисквания пред образованието. Пълноценната реализация на младите хора все повече е свързана с владеенето на чужди езици, което налага необходимостта от усвояване на чуждоезикови знания и умения. В статията е представена разработена и приложена в педагогическата практика на автора технология за развиване на комуникативни умения на чужд език у учениците в 9. клас чрез използване на дидактичната игра. Важното за технологията е постигането не само на по-висок резултат от обучението, а и на по-високо качество на усвояване на езикови знания и развиване на комуникативни умения за целесъобразна употреба, с които учениците си служат ежедневно не само в часовете по английски език, но и в работата по други учебни предмети, както и извън училище. По този начин се осъществява интердисциплинарно взаимодействие между чужд език, български език и литература, география и икономика, история и цивилизация и др.
Обучението по чужд език е сложен и продължителен процес, свързан с нравственото и професионалното развитие на личността. То започва от най-елементарните форми – четене и писане, за да достигне до най-сложните – до връзката между езика и мисленето. Самоцелното натрупване на теоретични знания в часовете по английски език отстъпва място на прилагането на нови образователни форми, развиващи способността на учениците да участват активно и успешно в ежедневната комуникация, чрез която те се вписват в социалния живот и се налагат като успели личности в различни области. За развитието на комуникативните умения са необходими време, системност и организираност, както и много практически упражнения. Получените знания и умения трябва да останат трайни – не просто да послужат за едно добро представяне на конкретен изпит, а да съпътстват човека през целия живот, давайки му самочувствието на една пълноценна и завършена личност. Развитието на комуникативни умения у учениците е предпоставка за развитие на съзнателно отношение към езиковата действителност. Важно място сред тях заемат знанията за граматичната структура, четенето с разбиране на текст и уменията за писане и говорене в процеса на общуване.
Учебната програма по английски език за гимназиален етап (8.–11. клас) е структурирана на принципа на спираловидното обучение. Материалът, който е включен, надгражда заложените до 8. клас знания, умения и отношения и същевременно подготвя учениците за по-високото равнище на учебния материал в гимназиален етап. Една от основните задачи на съвременното обучение по чужд език в гимназиален етап е да се формират умения за използване на езиковите факти, съобразно с конкретния социокултурен контекст в процеса на общуване. По време на този процес се изгражда необходимата теоретична основа и се развиват речевите механизми в синхрон с овладяването на знания и по други учебни предмети, разширявайки езиковата компетентност на учениците.
Езиковата компетентност се характеризира с процедурните знания на ученика, с помощта на които се решават определени комуникативни задачи, създават се и се възприемат устни и писмени дискурси, прилагат се стратегии и интерактивни техники, които са най-подходящи за изпълнение на съответна задача, както и подпомагат по-успешното овладяване и развиване на комуникативни умения от учениците в 9. клас.
Осъзнаването на езиковите закономерности създава вярно чувство за стабилността на езика и играе активна роля при общуването в различни сфери. Изхождайки от ясното разбиране, че много научни материали са твърде откъснати от мирогледната система и понятийната нагласа на учениците (в частност учениците от 9. клас), в учебната ми работа се породи необходимост от разработване на система от традиционни и нетрадиционни уроци, чрез които да улесня пътищата за развиване на комуникативни умения посредством изучаване на текстове, отнасящи се до различни култури. Важно е учениците да осъзнаят необходимостта от познаването не само на правилата на родния език, но и на изучавания чужд език, за да бъдат разбирани при ежедневното общуване в различни комуникативни ситуации.
Случващото се в училище и най-вече в учебния час често се различава от предначертаното и прогнозите на подредения от авторския колектив учебник. Учебникът обикновено предвижда бързо да се усвоят знания и умения, някои от които са препятствие за възприятията на учениците в процеса учене. Зададената като задължителна учебна програма и подреденост на урочните единици невинаги се случва във времето така, както сме предвидили или както ни се иска. Усвояването на определен учебен материал е подложено на субективни и обективни въздействия и взаимодействия. Много често дори даден урок търпи корекции в структурата или в появата си като време, в зависимост от предхождащите го научно-учебни материали по съответния предмет, както и по другите изучавани предмети. Точно поради тези причини пътят към развитието на комуникативни умения чрез изучаване на научен текст не е толкова кратък, нито „гладък“ и безпрепятствен, както ни се иска и както го очаква учебникът. Оттук възникна и идеята усвояването на комуникативни умения чрез текстове с помощта на играта да става последователно през цялата година, като материалът в почти всеки раздел се обвърже по подходящ начин с тях.