В последните години главният акцент в националната ни образователна политика, хармонизирана със стратегията на Европейския съюз, е върху придобиването на ключови компетентности, в основата на които са общуването на роден български език и функционалната грамотност. Възлова цел е да се провокира мисленето, да се увеличи делът на самостоятелната работа в обучението, да се стимулира прилагането на придобитите знания и умения от учениците в нови, реални ситуации от живота.Началното обучение включва много и разнообразни компоненти, които изграждат нивото на грамотност на учениците. Формирането на основни умения за четене и разбиране на текстове, за преразказване, писане и правилна употреба на българския език се свързва с очакваните компетенции на учениците в края на началното им образование. Базовата грамотност е в основата на придобиването на ключова компетентност като общуването на роден език под устна и писмена форма. Обучението в преразказване, при което учениците усвояват умения да пресъздават чужди текстове, е важно условие за развитието на тази компетентност.
В началния етап на образование се полагат основите за развитието на функционалната грамотност. Формирането на умения за четене и разбиране на текстове, за преразказване, писане и правилна употреба на българския език се свързва с компетенциите, които се изисква да са придобити от учениците в края на началното им образование. В основата на развитието на ключовата компетентност общуване на роден език под устна и писмена форма, базовата грамотност е от първостепенно значение и за изграждането на други важни компетентности на учениците, както и за разгръщането на техния личностен потенциал.
Съвременното обучение по развитие на речта се гради на теорията за речевата дейност, разработена от психолозите, според които речевата дейност протича в четири фази (Здравкова, 1998):
- Ориентировъчна. Говорещият или пишещият трябва да се ориентира в условията на общуване, целта и задачите на речевата изява. От това зависи крайният резултат на речевата дейност.
- Планиране. Този процес е свързан с планиране на самото речево изказване – устно или писмено. Включва набелязване на основните моменти на речевото изложение, определяне на съдържанието и подбор на адекватните изразни средства за неговото изразяване.
- Реализация. Това е фазата на създаването на речевия продукт. Авторът взима предвид всички действия и уточнения, направени през първия и втория етап.
- Контрол. Неговата цел е съпоставка на изразеното от автора и възприетото от останалите. Когато е налице съответствие, са постигнати речевите цели и задачи. Ако има разминаване между изразеното и възприетото, в този етап от процеса е необходимо да започне търсене на грешката и съответно нейната корекция.
Съобразно с ДОИ, главната цел на обучението по БЕЛ в началния етап на основната образователна степен е постигането на определено равнище на комуникативна компетентност. Водеща цел е развитието на базисни знания и умения, които оформят езиковата компетентност на учениците за оптимално практикуване на българския книжовен език в разнообразни сфери от обществения живот, в съответствие с техните възрастови особености и комуникативни потребности.
Възрастовите особености на малките ученици се отразяват в обучението по развитие на речта, в частност в работата по съчиненията и преразказите. Развитието на речевите умения от 1. до 4. клас протича на три основни равнища: лексикално, синтактично и равнище на свързаната реч (Здравкова, 1998).