Обсъждането е основен модел на работа в обучението. При всяка тема главната цел е да се предадат известни знания и да се събуди интерес у участниците, да бъдат стимулирани към активност в обсъждането и анализа на проблема. Обсъждането е и основна стъпка при решаването на всеки проблем. То е етапът, в който се изясняват гледните точки, формулират се хипотези, подлагат се на оценка дадени мнения, очертават се решения.
Решаването на проблем е един от най-често използваните интерактивни методи. При него е необходимо да се спазват следните стъпки:
1. Определяне на проблема – кратко и точно описание на съществуващия проблем и формулиране на положението, което се цели да се постигне след неговото решаване.
2. Идентифициране на потенциалните причини, породили проблема, и определяне на най-вероятните от тях, стоящи в основата му.
3. Дефиниране на възможни решения на проблема и стесняване на техния списък до най-вероятните.
4. Подбор на най-добрите решения след постигане на съгласие по критериите, съобразно с които те ще бъдат оценявани.
5. Разработване на конкретен план за действие, който включва стъпки, отговорници, срокове, разходи.
6. Прилагане на плана и оценка на постигнатия напредък.
Интервюто като метод има изключително значение, защото предоставя възможност на участниците да съберат информация, с която не се разполага в групата, да увеличат социалния си опит, да се срещнат с интересни хора, да подобрят уменията си за общуване.
Ролевите игри са стратегия, която ангажира участниците на личностно равнище. Чувствата и преживяванията в процеса на изпълнение на дадена роля им помагат в разбирането на изучавания проблем или концепция. Драматизирането е естествено продължение на детските игри и затова ролевите се приемат много добре от младите хора.
Симулационните игри представляват своеобразен модел на обществени процеси, където съществена черта е съперничеството.
Дебатът се състои от три фази: подготовка, провеждане и оценка. При дебата обикновено участниците се разделят на две групи – едната защитава утвърждаваща теза, а другата група – отрицаващата. Времето за водене на спора е строго регламентирано, както и ролите на участниците. Дебатът се оценява от съдии, като в основата на оценката са съдържанието, аргументацията и начинът на представяне на аргументите.
Проектът е цикъл от планирани дейности, които имат определена цел, начини на осъществяване, срокове за изпълнение; използват се определени ресурси; участниците работят индивидуално или най-често в групи за реализирането му; дефинирани са критерии за оценка на успеха. Чрез проектната дейност участниците усвояват и развиват умения за вземане на групови решения, търсене и намиране на компромис, разрешаване на кофликти, водене на обсъждания, изпълняване на различни социални роли, оценяване на груповата работа.