Използването на специализирана затворена група във Фейсбук не изисква нито финансови средства, нито време за специално обучение на учителя и учениците (за разлика от платформите например). Същевременно учещите могат както да ползват публикуваната от преподавателя информация, така и да се консултират (с него или помежду си) по всяко удобно за тях време. По този начин се преодоляват недостатъчният хорариум и ограниченият брой часове за консултации.
Специализираната затворена група във Фейсбук има множество предимства пред всички останали видове уеб базирано обучение.
Определящо предимство е, че цялото необходимо учебно съдържание е съсредоточено на едно място:
- текстовете на литературните произведения;
- речниците на литературните термини и на остарели, редки и диалектни думи;
- нормите на съвременния български книжовен език;
- биографиите на българските автори (от Христо Ботев до Димитър Димов);
- критериите на МОН за оценка на резюме, есе и литературноинтерпретативно съчинение.
Освен това може да се добавят:
- линкове към драматизирани и филмирани варианти на изучаваните литературни произведения;
- аудиозаписи, направени със съвременните български автори.
С оглед на предстоящия им в края на 12. клас задължителен държавен зрелостен изпит на учениците в групата са предоставени:
- тестове на МОН във формата на ДЗИ;
- тестове във формата на ДЗИ, съставени от учителя;
- тестове, проверяващи литературните знания;
- тестове, проверяващи теоретичните знания;
- тестове, проверяващи езиковите знания;
- тестове, проверяващи литературните умения и компетентности;
- тестове, проверяващи езиковите умения и компетентности.
Всичко това дава възможност на учениците да работят по-целенасочено, систематизирано и задълбочено, без да губят време в търсене на нужните им материали в мрежата или в библиотеката. При необходимост от консултация, при възникнали неясноти веднага могат да потърсят и получат помощ от учителя. Така в най-чист вид се осъществява индивидуален подход към всеки учещ. Учениците имат възможност да получават своите задачи индивидуално от учителя (като лични съобщения) и отново по същия начин (или на ел. поща) да изпращат съответните отговори. Консултирането, уточняването на възникналите в процеса на работа неясноти се извършват от страна на учителя по същия начин – като лично съобщение или на електронна поща. Същевременно при констатиране на по-сериозни пропуски или необходимост от акцентиране върху даден проблем учителят има възможност веднага да реагира, като направи съответната публикация.
В така организираната учебна среда дванайсетокласниците по-леко и по-безпроблемно, без излишно напрежение, негативни емоции и усещане за принуда и задължителност усвояват съответните литературни знания и умения. Учениците работят с интерес и проявяват отговорно отношение към учебния процес. В определени моменти дори възприемат работата с лирическите текстове като интерактивна игра. В комуникацията помежду си или с учителя споделят, че по този начин усвояват литературните знания и умения неусетно, по-бързо и по-трайно. Доказателство за това са резултатите на учениците.
Чрез използването на социалните мрежи и в частност на специализираната затворена група във Фейсбук се цели постигането на по-високи образователни резултати, както и стимулиране на интерес към художествената литература, провокиране на читателската активност, осъществяване на връзки с други видове изкуство (кино, театър), изграждане на междупредметни връзки (например с новата българска история, с информационните технологии и т.н.). И най-важното – тази форма създава положителна нагласа за работа.
Всичко това несъмнено разширява и обогатява литературния и като цяло културния кръгозор на учениците. А и е един от начините негативите от пристрастеността към компютърните игри и сърфирането в интернет да се трансформират в позитиви.
Използването на възможностите на електронните ресурси в обучението по литература и по-конкретно при работата с лирически текст показа следните резултати:
- повишаване на мотивацията на учениците;
- повишаване на ефективността на работата им;
- повишаване на интереса им към художествената литература;
- повишаване на активността им (така се преодолява пасивността на учещите в образователния процес);
- повишаване на степента на развитие на уменията за самостоятелна работа с различни видове източници.
В заключение, приложението на електронните ресурси и в частност на социалните мрежи в обучението по литература има много предимства. Освен всички разгледани дотук ще акцентираме върху още две. На първо място, съчетава полезното с приятното, защото чрез пребиваването на любимото си „място“ учениците усвояват учебното съдържание по-леко и почти неусетно. На второ място, за по-стеснителните ученици участието в образователния процес е по-спокойно, тъй като избягват прекия зрителен контакт с учителя, както и прякото „наблюдение“ на останалите ученици от класа.
-
Цветелина Василева, Професионална гимназия по земеделие „Стефан Цанов“, Кнежа
cvetehr@abv.bg
рецензент: проф. дпн Росица Пенкова