Технологията
Спецификата на лирическите текстове и съответно – тяхното изучаване, провокира и мотивира педагогическите ми търсения на нови, съвременни форми, методи и средства за повишаване на ефективността при преподаването и усвояването на лирическия текст от учениците в 11. клас. Така бе разработена и експериментално приложена в учебния процес описаната по-нататък в статията Технология за усвояване на лирически текст в 11. клас. Изборът е предизвикателство, защото включва блок от лирически текстове от Христо Ботев до Димчо Дебелянов, залегнали в програмата за ДЗИ, и идеята е у учениците да се изградят трайни и задълбочени знания и да се развият умения за прилагането им на практика при решаването на тестови задачи и създаването на аргументативни текстове – литературноинтерпретативно съчинение и есе.
Обект на педагогическото изследване е процесът на обучение в часовете по БЕЛ в 11. клас (ЗП) при усвояването на особеностите на лирическите текстове.
Предмет на изследването са равнището на знанията и развитието на рецептивните и продуктивните умения на учениците от 11. клас, придобити в процеса на изучаване на лирическите текстове чрез новата технология.
Обхват на изследването: 36 ученици, две учебни паралелки – контролна (11Б) и експериментална (11А), от Средно училище „Св. Паисий Хилендарски” в с. Абланица, обл. Благоевград; експерименталното обучение е проведено през учебната 2017/2018 година.
Цел на изследването: Да се създаде нова технология за усвояване на лирически текст в 11. клас и да се провери нейната ефективност в учебната практика.
Основни изследователски задачи:
- Да се проучат ДОС, учебните програми, научната и методическата литература с цел изясняване на спецификите на лириката, да се анализират теоретични източници по проблема.
- Да се определят критериите и показателите за измерване на рецептивните и продуктивните умения по отношение на лирически текст.
- Да се подготви подходящ изследователски инструментариум.
- Да се създаде нова технология на обучение за усвояване на лирически текст.
- Да се проведе педагогически експеримент.
- Да се съберат емпирични данни.
- Да се обработят статистически получените данни.
- Да се обобщят получените резултати и да се направят изводи за училищната практика.
Хипотеза на изследването: Ако в учебно-възпитателния процес по литература приложим нова технология за възприемане на лирика, насочена към моделиране на часовете така, че учениците да влизат в диалог с художествения текст, да разчитат контекста на творбите и да взаимодействат, то ще бъдат постигнати по-добри резултати от обучението, които ще се отразят в крайните продукти.
В обучението по литература в 11. клас учителят среща редица трудности при усвояването на лирическите текстове от учениците. За да ги преодолее, той търси начини за създаване на работещ алгоритъм на обучение, който да доведе до трайни знания у учениците и продуктивни умения, нужни за успешно полагане на държавния зрелостен изпит и социализация на личността.
Под алгоритъм на обучение се разбира цялостна система от елементарни учебни операции, която еднозначно определя каква информация, при какви условия и в каква последователност трябва да се дава на обучаваните, за да бъдат доведени постепенно от актуално изходно състояние до едно желано състояние цел. За изработването на алгоритъм на обучение са необходими преди всичко две предпоставки: алгоритъм на решението и детайлни знания за структурата и особеностите на протичането на процеса на учене при човека.