3. Създаване на технология за фитнес подготовка на студенти
Създаването на технологията за фитнес подготовка на студенти се ръководи от идеята за преодоляване на противоречието на социално-педагогическо равнище между нарастващите изисквания на съвременното общество за професионалните възможности на бъдещите специалисти в областта на икономиката, културата, науката и понижаването на здравословното състояние и физическата активност и дееспособност на младите хора.
Физическата подготовка, която е представена в университетите в учебната дисциплина „Физическо възпитание и спорт”, е основен компонент на общата култура на младите хора. Нейното предназначение е да стимулира у студентите ценности като физическо, психическо и социално благополучие с цел да се подобрят човешките ресурси за живот. Грижата за здравето увеличава резервния капацитет на организма, насърчава професионалните възможности на бъдещите специалисти. При определяне на бъдещите професионални дейности на студентите се има предвид и здравословното състояние.
Все по-актуален е проблемът за запазване и укрепване на здравето на обучаваните: увеличава се броят на студентите със заболявания, които засягат най-важните органи и системи в човешкия организъм за поддържане на живота. Основните причини за тази ситуация са свързани с отсъствието на физическа активност, изключително слабия акцент върху формирането и развитието на лично значими качества на обучаваните и върху техните различни възможности и способности, липсата на насоки за поддържане и подобряване на здравословния начин на живот.
На теоретично равнище значението на предлаганата технология се свързва с намаляване до минимум на противоречието между високия здравен потенциал на физическата активност и недостатъчното познаване на нейното персонализиране във физическото възпитание на студентите. Под персонализация се разбира ефективната трансформация на физическата култура на личността на студента като основа за индивидуалното адаптиране към условията на дейността в конкретния социум.
Значението на технологията на практическо равнище се определя от актуализиране на педагогическите възможности за персонално използване на различни средства, методи и форми за фитнес обучение на студенти от Софийския университет „Св. Климент Охридски”. Двигателната активност може да се осъществява въз основа на натрупани знания в областта на физическото възпитание, целенасочена промяна на жизнени стереотипи (режим на хранене, на движение и пр.) и косвените ефекти върху социалните компоненти.
Двигателната активност е преди всичко персонална дейност на индивида в областта на физическата култура и спорта, която включва компоненти, предвиждащи основни знания за методически компетентно физическо усъвършенстване, лична мотивация за физическа подготовка с повишен акцент върху активността и начина на живот. В системата на висшето образование не се обръща достатъчно внимание на персонализацията в процеса на физическото възпитание за пълноценна реализация на възможностите на личността. В това отношение пред фитнес обучението се откриват големи перспективи.
Целта на предлаганата фитнес технология за обучение на студенти е да персонализира фитнес подготовката на студентите като основа за индивидуалното адаптиране към конкретните условия и усвояване на умения и навици за здравословен начин на живот.
Новото в технологията е, че тя не е ориентирана само към формирането на двигателни качества и жизненоважни двигателни умения и навици, а е система, която дава знания за запазване и укрепване на здравето и чрез която се развива потребност от здравословен начин на живот и физическо усъвършенстване. Целите на обучението са насочени към по-пълно отчитане на индивидуалните характеристики на човека в процеса на физическо усъвършенстване за преодоляване на стресови ситуации и стимулиране на интелектуалните способности на студентите.
Технологията стимулира не само двигателната активност, но и психоемоционалното и интелектуалното развитие на младите хора, с което се цели да се развива фитнес култура като съвкупност от знания, информация за здравословен начин на живот, потребности и навици за редовни фитнес занимания и тренировки.
Целта на обучението се декомпозира в някои по-важни задачи:
- да се усвоят теоретични знания и да се усъвършенстват основните двигателни навици;
- да се стимулират индивидуалните възможности за усъвършенстване на уменията и двигателните качества;
- да се развият възможностите на личността за противодействие на умората и повишаване на работоспособността;
- да се изгради емоционално-оценъчно отношение към физическата активност и заниманията с фитнес.