Дидактически принципи
Дидактическите принципи са основните правила, идеите, на които се подчинява учебният процес и които ръководят преподавателите по всяка учебна дисциплина. Познаването и спазването им от преподавателя по фитнес подготовка във висшето училище могат да повишат ефективността на обучението. Тук ще маркираме само някои важни принципи, които имат значение във фитнес обучението на студенти.
Принцип на нагледност. Да се преподава нагледно в съвременното обучение, означава да се използва колкото се може по-целенасочено слухово-зрителна нагледност. Този принцип е изключително важен за обучението, тъй като нагледността е начин, по който студентите могат най-бързо да добият непосредствена представа за същността на упражненията и за техниката на изпълнение. Прилагането му стимулира мотивацията, повишава интереса, допринася за осъществяване на развиващия характер на обучението. Нагледността осигурява придобиване не само на непосредствени, практически знания и умения, но и на теоретични познания. Конкретното приложение на принципа се осъществява в процеса на дейността.
Принцип на индивидуален и диференциран подход. Студентите от различни специалности започват фитнес заниманията във висшето училище с различен опит от средното училище, с различно равнище на подготовка при други начини на спортуване. В един курс понякога студентите се различават и по възраст. Не трябва да се забравя, че индивидуалните им особености: работоспособност, темп на работа, мотивация, интереси и пр., нямат ограничения. Степента на влияние на индивидуалните особености е различна. Необходимо е преподавателят да ги познава, да използва тези, които въздействат благоприятно върху фитнес подготовката, и да неутрализира неблагоприятните влияния.
Принцип на активност. Преподавателят по фитнес не бива да забравя, че успехът на обучението зависи до голяма степен от активността на студентите в процеса на подготовка. В условията, в които се осъществява обучението във висшето училище, е необходимо да се повишава относителният дял на самостоятелната дейност. Спазването на този принцип предполага промяна на ролите на преподавателя и на студентите в обучението. Преподавателят е модератор, който ръководи и организира самостоятелната дейност на студентите. Рефлексивното отношение на студентите към фитнес тренировката подпомага процеса и извън фитнес залата. Отчитането на принципа за активност изисква съдържанието на спортната дейност на студентите да се свързва с техния личен опит, с потребностите и интересите им, с положителните им емоционални преживявания в тренировките, с практическата насоченост на обучението. Мотивите и желанието за активно участие във фитнес подготовката оказва положително въздействие върху формирането на критичен подход към собствената дейност, на навици за контрол и самоконтрол.
Принцип на системност. Да се спазва принципът на системност, означава да се усвояват знания и умения в определена логическа връзка. Тази връзка се осъществява, от една страна, на вътрешно равнище, а от друга – на равнището на взаимодействието с други видове спорт, в които участват студентите. Смисълът на този принцип във фитнес обучението е студентите да постигнат по-висш синтез и пренос на спортнотехническите си умения.
Принцип на достъпност. В дидактиката достъпността се определя като отношение между цялата учебна материя, която се предвижда за усвояване, и действително усвоената за времето, определено по учебната програма. Това отношение показва доколко е ефективно обучението. Проблемът във фитнес обучението е, че трябва да се намери начинът, по който усвояването на по-голям обем учебно съдържание да става с оптимално напрежение. Ето защо в това обучение не е достатъчно само целите и съдър¬жанието да съответстват на възрастовите особености на студентите, а е необходимо да са съобразени и с подготовката, която те са получили преди избора на този вид спортна подготовка във висшето училище. Принципът на достъпност може да се спазва, ако се използват и специфични методи и техники на обучение и ако преподавателят може да прецени кое е известно и по-леко за студентите, като ги води към новото, по-трудното и по-сложното в тренировъчния процес. Така той успешно ще спазва дидактическите правила за достъпност.
Принцип на трайност и пренос на знанията и уменията. За да могат студентите да възпроизвеждат и да прилагат знанията и уменията си, като ги пренасят от учебни в нови реални ситуации на здравословен начин на живот, е необходимо преподавателят да спазва този принцип, като обръща внимание на повторението, проверяването и оценяването, на стратегиите и методите на обучение.
В реалния учебен процес посочените общодидактически принципи си взаимодействат, те се проявяват едновременно, действат един чрез друг и взаимно предпоставят осъществяването си.