Методически принципи
Познаването и спазването на методическите принципи при анализа и преценката на педагогическите фактори предпазва преподавателя от допускане на възможни грешки в обучението. За фитнес обучението на студенти във висшето училище особено значими са следните принципи.
Принцип на здравословен начин на живот. Този принцип възниква от функцията на спорта да бъде средство за постигане на здравословен начин на живот. Той стои в основата на целия учебен процес, водеща идея е при определяне на целите и задачите на обучение. Важно е целите да бъдат правилно формулирани, както и подцелите да бъдат целесъобразно разпределени в учебното време. Може да се каже, че този принцип е водещ принцип на обучение, който определя мотивацията и системните фитнес занимания и стимулира изграждането на спортно поведение у студентите.
Принцип на практическа насоченост. От тази насоченост се определят подборът и прогресията на учебното съдържание, методите за специфичната физическа подготовка и за възстановяването на работоспособността. Принципът на практическата насоченост се осъществява чрез прогресията на тренировките, чрез самия преподавател.
Принцип на прогресивно натоварване. Това означава да се увеличават параметрите на натоварването, в зависимост от поставените цели. Ако целта е покачване на мускулната маса, това са интензивността и обемът на заниманието, а ако е редуциране на подкожните мазнини – най-вече плътността на тренировката. Не трябва да се увеличават едновременно обемът и интензивността. Увеличаването на плътността на тренировъчното занимание трябва да става при постепенно намаляване на продължителността на почивките между сериите, но при запазване на интензивността.
Принцип на ситуативност. Този принцип изисква в обучението да бъдат симулирани и използвани реални ситуации. Той се осъществява чрез онагледяване и ситуативно въвеждане на тренировъчни действия. Ситуацията е социално-психологическо явление, в което се включват обстоятелствата, при които протича спортната дейност (например време, място), целта и извършващият дейността (неговите социални и психически характеристики, както и начинът на живот – хранене, учене). При спазването на този принцип преподавателят разчита много на знанията и уменията, които студентите предварително са овладели, на мотивацията им за здравословен начин на живот.
Принцип на комплексност и последователност. Принципът произтича от комплексния характер на спорта и от необходимостта да се осигурава непрекъснато единство в развитието на цялото тяло. Отчита се фактът на закономерни взаимни отношения между знанията и уменията, между различните спортни елементи, между различните тренировъчни равнища, между отделните спортни дейности. Това означава, че обучението по фитнес ги обединява и че отделните подсистеми могат да функционират само в единство. Единството на знанията и уменията се осъществява чрез реализиране на специфичната физическа подготовка и чрез въздействие върху работоспособността на студента. Принципът на практическа насоченост обаче поставя ударението върху спортната практика. С други думи, единството между знания и умения означава: да се даде преднина на упражненията; главен предмет на проверка и оценка да не са знанията, а уменията.
В широк смисъл комплексност означава, че всички принципи се намират във взаимовръзка и взаимозависимост.
Принцип на постепенност и поетапност. Двигателните навици се усвояват постепенно – от по-простите към по-сложните упражнения; по-трудните упражнения е желателно да се изпълняват първоначално на части. Напредъкът се осъществява поетапно, като на всеки етап се спазват определени изисквания – за начинаещи и за напреднали.
Принцип на взаимодействие с други видове спорт. Още от ученическа възраст младите хора са привлечени от различни видове спорт. Спортът е редовно явление в техния живот. Рационалното използване на знанията и уменията, придобити в процеса на практикуване на друг спорт, благоприятства оптимизирането на фитнес обучението, спестява учебното време. Този принцип предполага използване на резултатите от друг спорт при определяне на прогресията на учебното съдържание, при подбора на методите и техниките на обучение, при разработването на упражненията за развиване на спортните умения.
Принцип на апроксимация (на приближаване). При оценка на спортната дейност на обучаваните преподавателят има право да игнорира незначителни грешки в действията на обучавания, ако те не нарушават целостта и безопасността на изпълнението. Правилното прилагане на този принцип осигурява благоприятна атмосфера, подпомага обучаваните да преодолеят страха пред евентуална грешка, което повишава спортната им активност.