Учебно съдържание
Учебното съдържание по фитнес в условията на обучение на студенти от различни (неспортни) специалности във висшето училище най-общо се определя от социалната поръчка или по-конкретно от социалната функция на спорта. Включва се онова, което дава възможност на студентите да участват в различни сфери на действителността, като водят здравословен начин на живот.
Съдържанието зависи от компонентите на общата физическа подготовка, както и на специалната фитнес подготовка – включва онези знания, умения и навици, които са необходими на студентите за поддържане на физическото и психичното здраве в процеса на цялостната им учебна дейност.
Обемът на съдържанието се определя от минималната, но достатъчна физическа подготовка за осъществяване на здравословен начин на живот, за развиване на необходимите физически качества и преодоляване на стреса и умората, както и от взаимоотношенията на фитнеса с други видове спорт, които студентите практикуват или са практикували. С тях се намира в равноправие и относително равновесие според съответната ситуация.
Подборът на знанията, уменията и навиците, както и на използването на уредите се извършва в зависимост от: 1) нуждите на физическата и психическата устойчивост за осъществяване на учебно-познавателна дейност; 2) потребностите и възможностите за социална реализация на даден етап от развитието на личността; 3) възрастовите възможности и предишната спортна подготовка на студентите.
Структурирането на съдържанието се прави с оглед на изискването за постепенно усвояване на изпълнението и натоварването, както и за преодоляване на негативните въздействия, за подобряване на качеството на мускулите и на целия двигателен апарат, за активизиране и усъвършенстване на дейността на всички органи и системи на организма.
Като се отчитат спецификите на обучението по фитнес за студенти от различни специалности, може да се формулират принципи за подбор и структуриране на учебното съдържание:
– принцип на пряка и многостранна връзка със социалните явления на съвременната действителност, със спортния и културния живот;
– принцип на целесъобразност в спортната дейност;
– принцип на ситуативност в практиката с оглед на потребностите от социална изява и в съответствие с физическите възможности на студентите;
– принцип на функционалност на фитнес компонентите за повишаване на работоспособността и за поддържане на здравето;
– спираловиден принцип – структурирането на учебното съдържание се основава на постепенно и поетапно усвояване на знания и закономерности, на умения и навици, формиране на методи за самостоятелно овладяване на знания и умения, за самоконтрол и развитие на спортно поведение;
– принцип на цикличност в подреждането на учебния материал.
Ситуациите и отношенията, чрез които студентите се стимулират за физическа активност и здравословен начин на живот, също се включват в учебното съдържание.
Това са ситуации и отношения, свързани:
- с всекидневния живот на студентите – двигателно поведение извън фитнес залата, начин на хранене, развлечения и пр.;
- с междуличностното общуване – социални контакти, емоционални преживявания;
- със съвременните спортни събития – постижения на спортисти и отношение към тях.
В създадената технология се търси спецификата на употреба на общи понятия от теорията и методиката на физическото възпитание и спорта във фитнес обучението, изтъкват се специфични понятия. Въз основа на общите постановки за изграждането на двигателните умения и навици се представя система от умения компоненти, включваща се в структурата на умения от по-висш порядък, които заедно с усвоените знания открояват същността на фитнес компетентностите, възпитавани у студентите.
Като се изтъкват различни възможности за класификация на методите на обучение, се прави опит да се обосноват методите на фитнес обучение от гледна точка на връзката между мисленето и двигателната дейност. Застъпва се идеята, че фитнес заниманията не са просто възможност за натрупване на мускулна маса или за отслабване. Създадената система от упражнения се подчинява на идеята за водене на здравословен начин на живот. Въз основа на общите постановки за спортната тренировка се представя спецификата на фитнес тренировката, съобразена с особеностите на спорта за всички. Обръща се внимание на процеса на академичната комуникация като взаимодействие между преподавателя и студента, което се подчинява преди всичко на общите закономерности на устното общуване и на психичноемоционалните взаимоотношения.
Като цяло изградената технология мотивира студентите да посещават заниманията по фитнес във висшето училище. Осмислят положителното влияние на фитнес тренировката върху процеса на учене. Проявяват желание да продължат обучението си и през следваща учебна година. Отчитат влиянието на фитнес тренировката върху физическото и психическото им здраве, както и възможностите за самоизразяване чрез спорт и здравословен начин на живот.
-
- Брехман, И. И. (1990). Валеология – наука о здоровье. Москва.
- Жолдак, В. И. (1997). Валеология: становление, развитие, проблемы, перспективы. ТПФК, № 8, 2–7.
- Трещева, О. Л. (1997). Системная организация валеологического образования школьников. ТПФК, № 8, 8–11.
- Buckworth, J. & Dishman, R. (2002). Exercise psychology. Human Kinetics Publishing Inc.
- Eisenberg, N. et al. (2004). The Relations of Effortful Control and Impulsivity to Children‘s Resiliency and Adjustment. Child Development, Vol. 75 (1).
- Gross, J. (1998). The emerging field of emotion regulation: An integrative review, j. Review of General Psychology, 2 (3), p. 275.
- Piko, B., Keresztes, N. & Pluhar, Z. (2006). Aggressive behavior and psychosocial health among children. Pers Individ Dif.
- Rankin, C. (2009). Introduction to a special issue of neurobiology of learning and memory on habituation. Neurobiology of Learning and Memory, 92, 125–126.
- Salmivalli, C. & Isaacs, J. (2005). Prospective Relations Among Victimization, Rejection, Friendlessness, and Children‘s Self- and Peer-Perceptions. Child Development, Vol. 76 (6).
- Smeijsters, H. & Cleven, G. (2006). The treatment of aggression using arts therapies in forensic psychiatry: results of a qualitative inquiry. Art Psychotherаpy.
- Tracy, J. & Robins, R. (2003). “Death of a (narcissistic) salesman”: An integrative model of fragile self-esteem. Psychological Inquiry.
-
ас. Стефан Милетиев, Софийски университет „Св. Климент Охридски” – Департамент по спорт
рецензент: проф. д-р Анжелина Янева