Концепцията за иновативен подход към уроците върху официално-деловите текстове се разпределя в пет етапа и се гради върху следната структура:
- Формулиране на целите и задачите на проекта, анализ на ситуацията, изясняване на проблемите:
– наименуване на проекта – „Изработване на учебно помагало за създаване на документи за кандидатстване за работа“;
– определяне на целите и задачите на проекта;
– генериране на идеи за осъществяване на проекта и методи за решаване на задачите.
- Организационен етап:
– формиране на работни групи, осъществяващи проекта;
– определяне на време и място за изпълнението;
– уточняване на информационните източници;
– изработване на критерии за създаването и оценяването на технологичната карта;
– изработване на критерии за оценяването на изготвения набор от документи;
– разработване на план за изпълнението на проекта.
- Реализиране на проекта:
– осъществяване на учебната дейност с подпомагане от учителя в изпълнението на проектната задача;
– събиране на ресурси от страна на учениците;
– подготовка на технологични карти, в които е представен алгоритъм за създаване на документите;
– подготовка на набор от документи за кандидатстване за работа – заявление, автобиография, мотивационно писмо;
– оформяне на портфолио със събраната информация от всяка работна група.
- Представяне на проекта:
– представяне на създадените технологични карти, които да бъдат анализирани, коригирани и приети от различните работни групи;
– представяне на изготвения набор от документи за кандидатстване за работа;
– оценяване на представените документи от работните групи по изработените критерии.
- Анализ на резултатите и оценяване на работата.
Учителят преподава урочните единици от темата Документи, необходими за социалната реализация на зрелостника, насочени в помощ на проектната задача – затвърдяват се знанията за текстовете документи, усъвършенстват се лингвистичните и комуникативноречевите умения на учениците, анализира се съдържанието на документ, създава се възможност за продуциране на текст.
Проектната задача дава възможност на учениците да погледнат на учебния процес не като пасивни консуматори на знание, а като активни изследователи и новатори. Участниците в проекта изработват конкретен продукт, който е полезен както за тях, така и за останалите ученици в училище. Създадени са технологични карти, в които ясно е разписан алгоритъм за изготвяне на заявление, автобиография и мотивационно писмо – система от операции, която еднозначно определя каква информация и в каква последователност трябва да се конструира в конкретния документ. Стандартният характер на текстовете документи предлага добри условия за изграждане на подобен алгоритъм. Технологичните карти се апробират с документи, които учениците изготвят в рамките на проекта.
Представената технология спомага за затвърдяване на знанията и за развиване на рецептивните и продуктивните умения на дванайсетокласниците по отношение на текстовете документи. Усвояването на практически приложими знания и умения стои в основата на комуникативноречевия подход и се свързва с функционалната лингвистика. Позовавайки се на тезисите на Пражкия лингвистичен кръжок и на М. Виденов, Кирил Димчев посочва, че „…в училище цел (на езиковото обучение) е практическото овладяване на езика с различните му функции, свързани с културния живот, овладяването на книжовните стилове” (Димчев, 2011).
За да пристъпят към създаването на технологични карти, учениците извървяват дълъг път на обучение и самообучение. В учебните часове учителят подпомага подготовката им, като развива умения за аналитично четене на документ, прилага дискурсни техники за формиране на умения за стилово диференциране на деловия текст. Самостоятелното учене на учениците е свързано с намиране на подходяща информация за структурно-композиционните особености на деловите текстове. Изработвайки технологичните карти, в които представят алгоритъм за създаване на конкретния документ, учениците затвърдяват знанията си за структурата и графичното оформление на реквизитите на деловия текст. Развиват рецептивните си умения, анализирайки съдържанието на документа и стиловомаркираните езикови средства. Усвояването на алгоритъма води до усъвършенстване на продуктивните умения и учениците с лекота се справят при създаването на текстове документи.