През последните години се наблюдава непрекъснат спад в социалното, емоционалното и академичното функциониране на учениците, както и рязко увеличаване на когнитивните увреждания. Съвременните ученици отиват на училище без желание и мотивация за усвояване на знания и с негативно отношение към самия учебен процес или наличие на стрес от невъзможността да се справят с изучавания граматичен и лексикален материал по английски език. Днешната ниска мотивация за учене у подрастващите е загуба на смисъла на живота. Съпротивите, които те оказват срещу системата, са тяхното търсене на този смисъл и на цел в динамичния свят наоколо. Обработката на информацията в класната стая става все по-трудна в резултат на многото по обем и нелесни упражнения. Следствие от всичко това са ниските резултати на учениците на тестовете върху изучавания граматичен и лексикален материал, оправдавани с недостиг на време, липса на интерес или с лично отношение на преподавателя.Качеството на учебния процес в българското училище, мотивацията на учениците за придобиване на трайни знания по английски език и търсенето на нови методи за постигане на целите са едни от най-важните и обсъждани теми в съвременното образование. Къде е ключът за успешната реализация на младите хора у нас и в чужбина и доколко училището е отговорно за развитието на творческия им потенциал и за въвличането им в учебния процес – това са част от въпросите, на които е потърсен отговор в статията. Разгледан е един от най-интересните и полезни иновативни методи – играта, и е описано неговото приложение в часовете по английски език с ученици от 9. клас, чуждоезиков профил.
Тази демотивация на голяма част от учениците да учат, лошата успеваемост и липсата на дисциплина, бягството от часовете, конфликтите между възрастни и деца, като цяло нарастващата агресия и от двете страни са недопустими, те не трябва да се случват в съвременното обществото – общество, в което компетентността и отличното владеене на език са от първостепенно значение за успешната реализация в глобалния конкурентен свят. Придобиването на чуждоезикови знания и умения от учениците се превръща в необходимо и задължително условие за пълноценното развитие на учещите както в личен, така и в професионален план. Именно средното училище е отговорно за даването на успешен старт в живота на младите хора, за тяхното подготвяне за общуване в други езикови общности и култури, за адаптиране към все по-динамичните условия на живот и труд.
Водени от подчертаната необходимост от подобряване на качеството на образованието и в частност на чуждоезиковото обучение, все повече учители излизат от границите на традицията и се заемат с нелеката задача да прилагат нови технологии за развиване на знания, умения и компетенции за четене и писане на английски език. Една такава иновация в учебния процес е приложената в педагогическата практика на автора технология за развиване на знанията и уменията на учениците от 9. клас, чуждоезиков профил, в обучението по английски език чрез използване на образователни игри. Целта на експерименталната работа е да мотивира и стимулира интереса и активността на учениците за овладяване на трайни знания и умения за успешно комуникиране на английски език, което е от изключителна важност за бъдещата им реализация в съвременния свят.
1 2