Информационно-комуникационните технологии все повече проникват в различни сфери на образователната дейност. Технологиите са средството, чрез което преподавателите преподават, а учещите се обучават. Това може да стане под различни форми: упражнения за преглед на изученото, симулации, семинарни упражнения, системи за индивидуално обучение, образователни мрежи, хипермедийни програми, системи за контрол на знанията и др.С появата и бързото развитие на световната информационна мрежа технологиите разширяват възможностите за предоставяне на електронни ресурси в интернет. Това нововъведение променя възгледите за формите, методите и съдържанието на преподаването и ученето в условията на масовост и непрекъснатост. В статията са представени образователните платформи Random Name Picker и LearningApps.org, онлайн платформата с уроци за училище Уча.се и са описани възможности и предимства от тяхното приложение в учебния процес, в частност при овладяването на четивната грамотност в 1. клас.
Новите информационни технологии може да се използват поне по два начина в теорията и практиката на педагозите и на взимащите решения в областта на образователната политика. Първо, особен интерес представляват проблемите и ограниченията, пред които е изправена и на които е подложена образователната система, и как използването на новите технологии може да помогне за разрешаването на тези проблеми и за спазването на тези ограничения. Сами по себе си те не могат да помогнат, нужна е еволюция на политиката, на организационните форми и на педагогическата практика. Второ, новите технологии предизвикват възникването на нови начини на познание и ново отношение към знанието. Не става дума за използване на ИКТ на всяка цена, а за тяхното съответствие на цивилизационната промяна, на културата и манталитета на традиционната образователна система. В съвременния свят всичко е взаимосвързано, в този смисъл – и информатизацията на образованието и развитието на информационното общество. От една страна, установяването на информационното общество съществено влияе на процеса на проникване на информационните технологии във всички сфери на образователна дейност, от друга страна, информатизацията на образованието формира информационна култура у членовете на обществото, което съществено способства за неговата информатизация.
С появата и бързото развитие на световната информационна мрежа (WWW (W3), World Wide Web) технологиите разширяват възможностите за предоставяне на електронни ресурси в интернет. Това нововъведение променя възгледите за формите, методите и съдържанието на образованието в условията на масовост и непрекъснатост. Web 2.0 технологиите доведоха до бързи процеси за привличане на специалисти (които не са програмисти по специалност), обновяващи света на знанията и информацията, до създаването на Wikipedia и други подобни ресурси. Засилва се процесът на развитие на социалните мрежи.
Утвърдиха се позициите и на виртуалните „облачни” (разпределени) хранилища за данни – в най-популярния модел на cloud computing SaaS (Software as a Service), софтуер на външни сървъри на разположение на потребителите под формата на интернет услуги. Освен средствата за разработване на учебно съдържание се разработват инструменти за развитие и управление на процеса на системата, нови технологии (мобилно обучение, e-learning и др.), както и средства за подкрепа, например виртуални класни стаи с възможност за провеждане на уебинари (от web-based seminar).
Днешните ученици са наситени с технологии. Постоянното им взаимодействие с компютри, мобилни телефони, музикални плейъри и др. промени начина, по който новото поколение мисли и обработва информацията. Без използването на модерните технологии в класната стая съвременните ученици няма как да разберат, че образованието е важна част от живота им. Учебната среда трябва да поощрява ученето и да дава възможност на учениците да излязат извън класната стая. Интегрирането на технологиите в процеса на учене е изключително важно, тъй като те променят начина на преподаване и са новият път в образованието, който всеки учител трябва да следва и подкрепя.
Съвременните учители са изправени пред бързо променящи се очаквания и се нуждаят от по-широка и сложна съвкупност от умения. Необходимо е да бъдат гъвкави, за да се адаптират към различни учебни среди и да мотивират своите ученици да се включат в собственото си обучение.