Използването на иновативни методи и технологии в педагогическия процес има следните преимущества:
- създава се нов модел на обучение – по-привлекателен за учениците;
- използват се нови и модерни подходи на преподаване;
- конструират се по нов начин образователната среда и учебният процес;
- организира се и се разработва по нов и леснодостъпен начин учебният процес;
- изгражда се приемственост между детска градина и училище.
В работата си с учениците използваме образователната платформа Random Name Picker на ClassTools.net. Най-общо, инструментът представлява „колело на късмета“, в което може да бъдат въведени до петдесет думи, словосъчетания, изречения, текст.
Как всъщност работи Random Name Picker:
- Стартира се приложението.
- Използва се менюто Edit/Save, за да се въведат думи (имена, градове…), словосъчетания, изречения, текст (може да се копира от клетки на електронна таблица или текстов документ).
- Съхранява се списъкът – чрез менюто Submit.
- Щраква се в центъра на колелото, за да се завърти.
- Всяко избрано поле може да бъде премахнато от списъка (за да не бъде избирано повторно) чрез командата Remove.
Така по забавен за учениците начин четат думи, словосъчетания, изречения, текст.
Разнообразие от интерактивни упражнения предлага платформата LearningApps.org. Това е Web 2.0 приложение, подкрепящо учебния процес с помощта на интерактивни модули. Те може да бъдат използвани за обучение във вида, в който са създадени, а също така може лесно и бързо да бъдат променяни в оперативен режим. Типовете ресурси се публикуват и вграждат в блогове и сайтове като http://www.webnode.com и http://www.weebly.com. Целта е събраните ресурси да бъдат обществено достъпни. Те са особено ценни със своята интерактивност. Всяко упражнение може да се разглежда на голям екран и към него е даден QR код. Всички приложения са пригодени и за таблети и телефони.
1. Упражнение от типа думотърсач. Такова приложение за първи път се създава на български език.
Пример
След откриването на думата тя трябва да се избере с постоянно натиснат ляв бутон и ако изборът е правилен, думата се оцветява в зелено.
2. Ресурс от типа звукови модели.
Пример
3. Ресурс от типа стандартна кръстословица.
Пример
Достатъчно е да въведете думите и тяхното значение. Сайтът автоматично ги подрежда в кръстословица. При кликване върху ред или колона излиза значението на думата. Тук бутонът Check solution (Провери решението) веднага прави проверка.
4. Ресурс от типа допълване на думите (попълване на пропуски). Този вид упражнение е възможно в два варианта: с изписване на думата (въвеждане в полето) или с избиране от списък с думи.
Пример
5. Ресурс, който изисква търсене на дума по конкретен признак.
Пример
Това може да бъдат сгрешени думи в текст. А може да се търси и друго – например думи с ударение на втората сричка.
Пример
6. Ресурс от типа търсене на съответствия. Тук разнообразието от видове упражнения е голямо.
Пример
7. Ресурс от типа търсене на последователност.
Пример
8. Ресурс от типа категоризиране.
Пример
9. Ресурс от типа попълване на таблица.
Пример
10. Ресурс от типа тест.
Пример
Този списък с типовете ресурси не е пълен. Платформата предлага богато разнообразие от ресурси – както с упражнения, така и с дидактически игри.
1. Играта „Стани богат със знания”.
Пример
2. Играта „Бесеница”. На български можем да въвеждаме думи, изрази, изречения.
Пример
3. Игра от типа на тестовете, която може да се играе с компютъра или с друг играч.
Пример
4. Игра с двойка герои.
Пример
Ще завърша с един последен пример, който илюстрира възможността да се използват и видеоклипове (заб. освен видео може да се слага и аудио). При него са свързани различни упражнения в едно общо.
Пример
Колкото и да се стараем да бъдем изчерпателни, не е възможно да посочим всичко, защото платформата LearningApps.org притежава наистина много възможности. Една от тях е създаването на виртуални класни стаи и съвместна работа с ученически класове.