В часовете за овладяване на четивна грамотност работим и с електронния учебник по четене, който е универсиален и може да се използва върху интерактивна дъска, компютри, лаптопи, таблети и смартфони, защото се адаптира автоматично към всякакъв размер на дисплея. Електронните учебници са изключително удобни за ползване. Вградените образователни видеоклипове, звукозаписи, интерактивни 3D модели, тестове, игри и упражнения превръщат традиционния печатен учебник в образователен център с практически неограничени ресурси. Интерактивните тестове отчитат резултата, като показват верни, сгрешени или липсващи отговори, при всяко ново стартиране въпросите се разместват автоматично, което не позволява „зазубряне”. С електронния учебник урокът може да се превърне в незабравимо преживяване.
За овладяване и усъвършенстване на четивната грамотност имаме и прекрасната възможност да използваме онлайн платформата с уроци за училище Уча.се, която се стреми да ги представя на разбираем и интересен език. Сайтът покрива 97% от учебния материал за учениците от 1. до 12. клас. Материалите следват официалната училищна програма на МОН и са съобразени с Държавните образователни стандарти.
Съдържанието е на разположение на регистрираните посетители в Уча.се след закупуването на абонамент, който трае за определен период.
Сайтът предлага и обучение чрез индивидуална учебна игра за всеки ученик от 1. до 4. клас. По всеки предмет учениците правят диагностичен тест, който открива силните страни и пропуските в знанията, като след това се изготвя индивидуална програма с видеоуроци и упражнения спрямо личните нужди.
Уча.се съдържа комбинация от видеоуроци и упражнения. Видеоуроците представят материала чрез ситуационни примери и изискват едновременно гледане, слушане и писане – стимулиране на трите основни вида памет. Видеата са кратки и занимателни, което прави усвояването по-фокусирано и леко. Наученото от видеоуроците може да се тества и затвърди с упражненията на Уча.се чрез техния специален алгоритъм. При грешен отговор платформата автоматично предлага точния откъс от урока, за да се навакса пропускът.
Всеки ученик в сайта развива свой Уча.се виртуален герой в реално време, като в игра. Когато ученикът активно гледа видеа, решава тестове и участва в дискусии под уроците, неговият герой преминава в различни нива, става все по-добър и събира баджове.
Иновативните пътища за обучение са свързани с нови мултимедийни инструменти, подкрепящи творчеството, с приложението на съвременни методи на преподаване на знания и развиване на умения.
-
- Захарова, И. (2008). Информационные технологии в образовании. Москва: ИЦ „Академия”.
- Любомирова, С. (2005). Еволюция на материалните носители на информация и на отношението към знанието. Педагогически алманах, 13(1).
- Милков, Л. (2005). Иновационна дейност и информатизация на образованието. Педагогика, 8.
- Савченко, Н. (2006). Использование информационных и коммуникационных технологий в общем среднем образовании. Разработка Института дистантного образования Российского университета дружбы народов.
- Селевко, Г. (2005). Педагогические технологии на основе информационно-коммуникационных средств. Москва: НИИ школьных технологий.
-
Петя Бойчева, ОУ „Иван Вазов”, Смолян
petq_bo04@abv.bg
рецензент: доц. д-р Станка Вълкова