Технологията за изучаване на Яворовата любовна лирика чрез епистоларното наследство на поета е приложена през втория срок на учебната 2017–2018 година в Националната търговско-банкова гимназия в София. Обхванати са две групи изследвани лица – 11Д клас (26 ученици) и 11Е клас (27 ученици). Първата паралелка е в ролята на контролна група, при работата с която се използват традиционните методи на обучение, а втората – на експериментална, при работата с която е апробирана иновативната технология.
Новата технологията е приложена в уроците, целящи усвояване на знания относно личността и творчеството на Яворов, характерните особености на любовната му лирика, както и развиване на уменията на учениците за интерпретиране на лирически текстове.
Хипотезата на педагогическото изследване е, че ако се приложи новата технология, то обучаемите ще задълбочат своите знания и компетентности, свързани с личността на Яворов, с мястото му в литературния процес, както и своите умения за интерпретация на художествени, в частност – лирически, текстове.
За целта са използвани методи, насочени към развиване на уменията за създаване на репродуктивни и продуктивни текстове от учениците. Залага се предимно на интерактивните техники на обучение – работа по групи, изготвяне на продукти и презентирането им от обучаемите и др., прилагат се и традиционни методи. Анализирана е ефективността на иновативния подход въз основа на протичането на учебната дейност, създадените от учениците продукти и постигнатите резултати.
Представената технология е базирана на принципите за активно участие на учениците в учебния процес и цели подобряването не само на знанията и уменията им, но и на техните ценностни нагласи. Учи ги на толерантност и уважение към другите, да изпитват емпатия, да разбират чувствата им. Наблюденията върху реакциите на обучаемите, върху начина им на усвояване на материала и върху техните емоции водят до извода, че активното въвличане на учениците в учебната работа, влизането им в ролята на „изследователи” събуждат в по-голяма степен техния интерес към изучавания учебен материал, правят ги по-отговорни и емоционално ангажирани.
Работата по групи развива умения за сътрудничество, за екипна дейност, които ще са необходими на учениците за бъдещата им личностна и професионална реализация. При екипната работа някои от тях са в ролята на фасилитатори, което води до повишаването на организационните им умения. Това също би било полезно за тяхната бъдеща успешна реализация.
-
- Глишев, Д. (2010). Бленувам те. София: ИК „Кръгозор”.
- Неделчев, М. (2016). Яворов. Сюжетите на последните години. София: ИК „Хермес”.
- Стефанов, В. (2004). Творбата – място в света. София: ИК „Диоген Bg”.
- Тотев, Пл. (2011). П. К. Яворов. Дора Габе, Мина Тодорова, Лора Каравелова. Не бой се и ела. София: ИК „Персей”.
- Филипова-Байлова, М. и др. (1993). Речник на чуждите думи в българския език. София: БАН.
- Личева, А. Писмата на Рилке. Литературен вестник: https://litvestnik.wordpress.com
- Серафимова, М. Жанрови идентификации на писмото: https://www.slovo.bg/old/lit-mis/199902/mserafimova.htm
-
Нина Михалкова, Национална търговско-банкова гимназия, София
nina.mihalkova@abv.bg
рецензент: проф. дпн Росица Пенкова