Основната задача на изправителната гимнастика е подготовка на двигателния апарат (скелет, стави, сухожилни връзки, мускули за активно изправяне във вертикално положение) за предстоящи с възрастта физически натоварвания. Той се оформя от ранна детска възраст. Определя се от положението на главата, раменния пояс, долните крайници, наклона на таза и преди всички от конфигурацията на гръбначния стълб.
Упражненията с изразен изправителен характер са тясно свързани с подвижните игри в предучилищна възраст. Те се възприемат лесно и се посрещат с радост от децата.
В играта децата имат реална възможност да проявят и развият многообразие от качества (умствени, нравствени, физически). Разнообразните движения в игрите въздействат върху целия организъм на детето, което допринася за развитието на опорно-двигателния апарат и активизирането на всички биологични процеси.
Игрите са ценно профилактично средство за предотвратяване на навика за неправилно телодържане, за активна корекция на гръбначни изкривявания и плоскостъпие.
С емоционалния си характер подвижните игри, от една страна, се явяват много подходяща форма за подобряване на физическата подготовка на децата и за трениране на мускулатурата, което има съществено значение за поддържане на гръбначния стълб в изправено положение. От друга страна, в предучилищна възраст подвижните игри развиват творческата фантазия на детето, посрещат се с интерес и имат разтоварващо действие.
Като изхождаме от положителния ефект на изправителните упражнения, които са в основата на подвижните игри, и от склонността на детето към римуване и ритъм, предлагаме подвижни игри, съчетани със стихове. Тези игри дават възможност да се прилагат повече движения в един комплекс от утринна гимнастика и съдействат за изграждане на цялостен динамичен стереотип.
Разработена под формата на подвижна игра, гимнастиката онагледява физическото упражнение, става достъпна за конкретна цел на изправителния характер на движенията. Стихът и музикалният съпровод от своя страна ангажират вниманието на децата. Този метод на работа показва колко тясно физическото възпитание е свързано с умственото, естетическото и нравственото възпитание още от предучилищна възраст.
Недостатъчната физическа активност, изразена в продължително неподвижно положение на децата по време на занимания, води до рязко намаляване на общия мускулен тонус, а от там и до деформация на телосложението, съпроводено с неправилна стойка и изкривявания на гръбначния стълб. Нуждата от грижи за здравословното състояние на подрастващите става все по-актуална в условията на техническия прогрес, проникнал във всички сфери на съвременния начин на живот. Съвместната работа между родители и педагози в детските градини е от основно значение за създаването от най-ранна възраст на правилни навици у децата при седене на столче, при хранене, рисуване, разглеждане на книжки и др. Веднъж изградени, тези навици ще помогнат на детето при продължителните занимания в училище, където съществува тенденция за увеличаване на гръбначните изкривявания.
Основна грижа на всяко общество и семейство е отглеждането на физически здраво, психически устойчиво и жизнерадостно поколение. За съжаление в съвременния свят на научно-технически прогрес все по-малко се отделя внимание на правилното физическо развитие на детето. То живее в комфорта на бит, който създава предпоставки за намаляване на двигателната му активност, деформации на стойката, хиподинамия, затлъстяване. Важно място в решаването на тази социалнозначима задача има детската градина, която може да бъде своеобразен център за популяризиране на здравното образование на децата и възпитаване на здравна култура, за формиране на знания, умения и изграждане на навици за укрепване на детския организъм. Средствата на физическото възпитание трябва да влязат в бита на всяко семейство. По този начин педагози и родители съвместно ще създадат интерес към спорта и ще изградят навик за ежедневни занимания с физически упражнения.
Съвременното предучилищно образование е необходимо да търси и прилага нови, ефективни форми на организация и взаимодействие с родителите по въпросите за опазването и укрепването на здравето на децата. Само с обединени усилия и заедно, ръка за ръка, детската градина и семейството могат да постигнат общата цел, а именно правилно физическо развитие на детето.
Упражненията и подвижните игри с изправителен характер в подготвителна група на детската градина
0 1 2