Обучението по безопасност на движението по пътищата (БДП) е най-ефективно, когато е активно-действено. От тази гледна точка в методическата литература се предлагат комуникативни методи – беседа, обяснение, инструктаж; познавателни – демонстрация, наблюдение, моделиране; практически – упражнение, ситуационен анализ, сюжетно-ролева игра, работа с учебни помагала и тетрадки.В статията са описани активни методи на обучение и приложението им в работата с учениците по безопасност на движението по пътищата. Представен е методически вариант за глобална тема „Моят велосипед“ в 5. клас. Предложена е разработена от авторите система на обучение с използване на бинарни уроци.
На преден план често се извежда методът беседа. Основното предимство на беседата при обучението по БДП е, че насочва учениците към осмисляне на възприетата от тях информация и ги мотивира за достигане до правилни изводи и обобщения. Необходимо е въпросите да бъдат кратки, без допълнителни условия, с ясно съдържание и да не предизвикват двусмислени отговори.
Друг често използван метод в обучението по БДП е обяснението. Същността на този метод се изразява в словесно изложение от страна на учителя, с помощта на което учениците се мотивират и насочват към извършване на логически правилни умозаключения и практически действия в конкретна пътна среда.
Инструктажът се определя като комплексен метод, защото реализацията му се изразява в съчетаване на отделни похвати и методи (беседа, демонстрация, обяснение). Инструктажът може да включва устно и писмено инструктиране: указания за преминаване на кръстовища, указания за планиране на придвижването, правила за движение с велосипед, обясняване и демонстриране на начините за безопасно пресичане, маневри и сигнали на велосипедиста.
Същността на метода демонстрация се изразява преди всичко в онагледяване от учителя, съчетано с описание или обяснение.
Наблюдението е един от най-универсалните методи, който позволява непосредствено възприемане и изучаване на правила и зависимости от учениците, определящи тяхното безопасно поведение на пътя. Наблюденията в обучението по БДП според мястото на провеждане могат да бъдат: училищни – класни, кабинетни; извънкласни – на учебната площадка; извънучилищни – на кръстовище, автобусна спирка.
Чрез моделирането в обучението по БДП се стимулират познавателните възможности на учениците за адекватно поведение в различни пътни ситуации. Използват се разнообразни модели – материални (напр. учебна площадка), които позволяват организиране на пътни ситуации, близки до реалните; конструктивни и изобразителни (схеми, табла, рисунки и илюстрации на пътни обекти, участници и ситуации); компютърни (анимации и симулации на съществени моменти в динамиката на дадена пътнотранспортна ситуация) (Витанов и др., 2005).
Ситуационният анализ дава възможност на учителя да установи начина на мислене на учениците в ролята им на участници в движението по пътя, равнището на тяхната практическа подготовка за взимане на правилни решения при попадане в конкретна пътна ситуация. Сравняват се различни варианти на правилно и неправилно поведение в реални или конструирани от учителя проблемни пътни ситуации.
При сюжетно-ролевата игра се създава игрова ситуация, която в обучението по БДП наподобява реална пътна ситуация. Успехът на ролевата игра зависи от правилното планиране, определяне и възлагане на ролите, ръководство на учителя (Витанов и др., 2005).