Бинарни уроци – методически вариант за глобална тема „Моят велосипед“
Бинарните уроци имат специфична технология, тяхната структура е динамични и гъвкава. Те изискват методическа подготовка и планиране от страна на участващите учители, творчество и инициатива в преподаването, взаимодействие с учениците. Усилията се насочват към извеждане на активния, личен опит на учениците по безопасност на движението. Занятията се провеждат съвместно от двама педагози, може да се обединят преподаватели по БДП и общообразователна подготовка.
Подготовката на бинарния урок започва с определяне на конкретната тема, учебните групи и мястото на провеждане. В този вид уроци ролите на учителите динамично се променят. Ако в отделните структурни компоненти на урока доминира единият, то на по-следващите инициативата може да премине у другия или да се включат активно самите ученици.
Бинарните уроци предполагат диалогично общуване и взаимодействие на преподавателите помежду си, между тях и учещите. Във вид на диалог между учителите и учениците се осъществява обсъждане на проблемите по безопасност на движението и се стига до общи решения. Нетрадиционната форма на организация и провеждане на бинарните уроци активизира обучаваните. Наличието на два източника на информация ги принуждава да сравняват различните гледни точки, да анализират ситуацията, да направят своя избор. Високата степен на активност на преподавателите предизвиква както мисловен, така и поведенчески отклик у учениците (по Ташева & Павлов, 2000; Ташева & Павлов, 1998).
В представения методически вариант за глобална тема „Моят велосипед“ е разработена система от три урока. Урок № 1 се провежда от класния ръководител в час на класа. Вторият и третият са бинарни уроци с интеграция на учебното съдържание по БДП и по информационни технологии.
Урок № 1
Тема: История и устройство на велосипеда
Вид на урока: за нови знания
Основни понятия: история на велосипеда; изобретения, свързани с велосипеда; видове велосипеди по предназначение, форма, материали и др.; устройство на велосипеда; основни части и детайли; техническа изправност и инструменти; безопасност и др.
Цели на урока:
1. Учениците познават историята на изобретяване и усъвършенстване на велосипеда;
2. Учениците познават устройството на велосипеда и правилата за неговото безопасно използване.
Методи на обучение: обяснение, беседа, дискусия
Средства за обучение: учебна тетрадка и помагало по БДП, нагледни материали във вид на табла
Организационни форми: фронтална и индивидуална
Ход на урока
От учебната тетрадка се разглеждат и коментират илюстрациите, показващи различните етапи в развитието на велосипеда. Учителят разказва историята на първите велосипеди. Обяснява че, велосипедът е просто, леко за обслужване и управление превозно средство. Малките му размери позволяват да се движи по тесни, често неудобни за другите превозни средства пътища. Хората го използват обикновено за придвижване на къси разстояния, за спортуване, за разходка. Велосипедът винаги трябва да е технически изправен. Преди тръгване на път задължително се проверява състоянието му. Велосипедистът трябва добре да знае правилата за движение и да ги спазва най-стриктно, да бъде внимателен и дисциплиниран участник в движението по пътищата.
На предварително изработено табло е показана схемата на устройството на велосипеда. Обясняват се поотделно всички части, като се обръща специално внимание на спирачките, фара и стопа. Отпред – фарът трябва да бъде с бяла или жълта светлина; отзад – червен заден фар или червен светлоотразител; отстрани – светлоотразители, поставени на спиците на двете колела, на педалите и на гумите. Звънецът трябва да се чува на 50 метра. Спирачките на предното и задното колело трябва да са в изправност. Преди потегляне на път се проверява какво е състоянието на гумите, добре ли са центровани колелата, притегнати ли са елементите на отделните съединения. Показва се комплектът от инструменти за регулиране и поддръжка и заедно с учениците се коментират различните инструменти.
Затвърдяване на знанията и обобщение
Поставя се задача за самостоятелна работа на учениците в учебните тетрадки. След изпълнението й се показва табло с правилните отговори. Вдигат ръка онези ученици, които имат най-близки до верните отговори. Обобщава се работата на класа и се стимулират най-активните участници. За домашна работа се поставя задача на учениците да потърсят в интернет интересни факти за историята и видовете съвременни велосипеди.