Урок № 2
Тема: Изготвяне на презентация на тема „История на велосипеда. Видове велосипеди” или „Устройство и поддръжка на велосипеда”
Вид на урока: интегриран – информационни технологии и БДП, за проверка и затвърдяване на знанията
Основни понятия: история, видове и устройство на велосипеда; основни части и детайли, техническа изправност и инструменти, безопасност; интернет, софтуер, слайд, компютърна презентация
Цели на урока:
1. Учениците познават историята на изобретяване и усъвършенстване на велосипеда;
2. Учениците познават устройството на велосипеда и правилата за неговото безопасно използване;
3. Учениците познават основните възможности на съвременните ИТ за представяне на информация пред публика;
4. Учениците спазват правните и етичните изисквания при открито представяне на информация.
5. Формиране на умения у учениците за търсене, изготвяне и представяне на информация пред публика (презентация) по определена тема с конкретен програмен продукт (PowerPoint), като вмъкват в презентацията обекти от различен тип.
Методи на обучение: обяснение, беседа, самостоятелна работа (изпълнява се без непосредствено участие на учителя, но по негово поръчение в специално определено време)
Средства за обучение: компютърен кабинет, тест по БДП, интернет, програмен продукт PowerPoint
Организационни форми: индивидуална, фронтална и групова
Ход на урока
Организация и подготовка на класа за работа. Актуализация и проверка на знанията на учениците. На всеки ученик се дава предварително подготвен тест, стандартизиран и одобрен от МОН. Време за самостоятелна работа 10 минути.
Формиране на умения за самостоятелно търсене, систематизиране и извличане на информация
Учителят по информационни технологии разделя класа на групи от по двама ученици и на лотариен принцип раздава темите за презентиране: „История на велосипеда. Видове велосипеди”, „Устройство и поддръжка на велосипеда”. Обяснява какво трябва да съдържа презентацията и на колко слайда трябва да е разположена. По време на часа преподавателят по БДП оказва съдействие относно съдържанието на презентацията, а учителят по информационни технологии следи за правилното й изработване.
Анализ и обобщение
Основните акценти в анализа са: активност и правилен подбор на съдържанието на презентациите (от учителя по БДП); изпълнени критерии за изготвяне на презентациите (от учителя по ИТ). За домашна работа на учениците се поставя задача да се естетизира видът на презентациите и да се отстранят допуснатите правописни грешки.
Урок № 3
За обобщение и систематизация
Цели и очаквани резултати:
1. Затвърдяване на уменията на учениците за използване на възможностите на съвременните ИТ за представяна на информация пред публика;
2. Спазване от учениците на правните и етичните изисквания при открито представяне на информация;
3. Усъвършенстване на активния речник на учениците.
Методи на обучение: демонстрация и дискусия
Средства за обучение: компютърен кабинет, интернет
Ход на урока
Организация и подготовка на класа за работа. Представяне на готовите презентации. Учителят по информационни технологии подпомага учениците за пускането и представянето на презентациите. Води си бележки за поставените от него задачи. Преподавателят по БДП организира и подпомага дискусията, като си води бележки за съдържанието на представените презентации.
Анализ и обобщение
Основните акценти в анализа са: активност; правилен подбор на съдържанието; изпълнени критерии за изготвяне на презентациите. Обсъжда се изработката на презентациите. Посочват се силните и слабите страни. Поощряват се добре представилите се ученици.
Планирането и провеждането на обучението по БДП чрез използване на активни методи стимулира участието на обучаваните и оказва положително влияние върху самоконтрола на децата и учениците при движението им по улиците. За развиването на нужните качества освен описаните в статията методи са подходящи още работата по проекти, проблемното обучение, експериментите, дискусиите и др.
-
- Витанов, Л. и др. (2005). Методика на обучението по Безопасност на движението по пътищата I–IV клас. София: Рива.
- Спиров, Кр. (2006). Методика за обучението на децата и учениците по Безопасност на движението по пътищата. София: Дидакта-Консулт.
- Ташева, Ст. & Павлов, Д. (2000). Иновации в технологията на обучение при професионална подготовка. София: НИО.
- Ташева, Ст. & Павлов, Д. (1998). Иновиране технологията на обучение при професионална подготовка. София: НИО.
-
ас. Здравка Костадинова, СУ „Св. Климент Охридски” – Департамент за информация и усъвършенстване на учители
zkostadinova@diuu.uni-sofia.bg
рецензент: доц. д-р Мирена Легурска