Замисълът на осъществената експериментална педагогическа дейност е максимално да се улесни и разнообрази посредством използването на иновативни техники и атрактивни форми на работа обучението по български език, за да осигури трансформацията на правописните и пунктуационните знания в правописни и пунктуационни умения и навици.
Тук е необходимо да отбележим, че пунктуационните знания и умения се придобиват и усвояват в уроците по български език до 7. клас. В това се състои и една от въведените в експерименталното обучение новости – включването на различни средства и форми за усвояване и затвърдяване на правописните и пунктуационните закономерности в часовете по български език и литература в 7. клас.
В експерименталното обучение намират широко приложение интерактивните педагогически техники – дискусии, ситуационни игри и др. Занятията в експерименталната паралелка се провеждат с компютри, свързани с интернет, като комуникацията се осъществява по електронен път – чрез изпращане на съобщения в мрежовата структура.
Използвани са основно два типа пунктуационни и правописни упражнения: от аналитичен и от синтетичен тип. Упражненията от аналитичен тип включват предлагане на текст с поставени препинателни знаци и коментиране на някои от тях, пунктуационен разбор, коментирано писане с пунктуационни задачи, писане на текст по памет, поставяне на препинателни знаци в текст. Упражненията от синтетичен тип са за подбиране на примери към дадено пунктуационно правило, съставяне на текст по картина, съставяне на изречения по схеми с включени препинателни знаци.
Прилага се както индивидуална форма на работа, така и екипна, като на учениците се предоставя възможност сами да сформират работните групи.
Приложение при овладяването на правописа и пунктуацията в изреченията намира и провеждането с учениците на състезания по двойки. В този случай малцина са тези, които грешат. Те се чувстват все по-уверени в уменията си, което им носи радост. Това упражнение е повече практическо и има за цел учениците да разберат и усвоят стилистичните значения на различните прости и сложни изречения и на различните варианти, изразени в структурата им.
За проверка на правописната и пунктуационната компетентност използваме с учениците и плакатни текстове, в които се представят типични пунктуационни и правописни правила, например пряка реч, в която думите на автора са на различни места между чуждите думи, изречения с обособени изрази и др.
За да се добие достатъчна убеденост в точността на събраната емпирична информация, е необходимо да се накарат учениците колкото може повече да пишат. За затвърдяване на уменията им се поставя за домашна работа да съставят рубрика с определена тематика и съдържание. Рубриката да се определи от характера на изданието, в което ще се помести, а ако е във вестник или списание – от интересите на читателите. Всеки ученик изпраща своята рубрика на електронната поща на учителя. Този иновационен педагогически инструмент има изключителен ефект върху поведението на седмокласниците и отношението им към овладяването на езиковите категории. Учебният процес се възприема не като задължение, а като удоволствие.
Обучението по български език е прагматично насочен процес, защото всеки ученик след завършването на образованието си ежедневно демонстрира личностната си езикова култура в обществото. Основно задължение на учителя е да осигури качествено знание и възможност за най-пълна изява и развитие на потенциала у всеки млад човек, да бъде добронамерен, да проявява безпристрастност, индивидуален подход и уважение към учениците. Ако подготвяме подрастващите да възприемат и създават текстове с различни особености и от различно естество, съобразно с интересите, възрастта и социокултурното обкръжение, обучението по български език ще е двигател на бъдещото им развитие.
-
- Бижков, Г. (1995). Методология и методи на педагогическите изследвания. София.
- Бижков, Г. (1975). Основни въпроси на теорията и практиката на дидактическите тестове. София.
- Кръстева, В. (2016). Нови примерни тестове за външно оценяване по български език и българска литература 7. клас. София.
- Ницолова, Р. (1978). Българска пунктуация. София.
- Първев, Хр. (1980). Езикова култура и естетическо възпитание. София.
-
Заприна Глушкова, Средно училище „Никола Вапцаров“, Хаджидимово
zaprina_glouchkova@abv.bg
рецензент: проф. дпн Росица Пенкова