С повишаването на квалификацията на педагогическите специалисти се цели да се осигури съответствие между социалната практика, потребностите на образователната система и равнището на професионална компетентност и да се даде възможност за задоволяване на професионалните интереси на учителите. В Закона за предучилищното и училищното образование квалификацията се регламентира като процес на непрекъсната подготовка за усъвършенстване на професионалната компетентност на педагогическите специалисти в съответствие с професионалния им профил, който подпомага пълноценната им професионална реализация и кариерно развитие.
Специфичният нормативен документ, който урежда въпросите за условията и реда за повишаване на квалификацията, е Наредба № 12 за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти (2016). В този стандарт, регламентиран от Закона, е заложена идеята за повишаване на авторитета и социалния статус на учителя, отделя се внимание на: квалификацията на учителите – първоначална и допълнителна; системата за кариерно развитие; системата за атестиране на педагогическите специалисти и пр.
Повишаването на квалификацията и професионалното развитие на учителите се осъществява от различни звена на различни равнища – на национално, регионално, общинско и институционално.
Дейността е насочена към следните целеви групи от педагогическата колегия:
- учители от сферата на предучилищното образование и от всички видове и степени общообразователни и професионални училища;
- учители в училищни и извънучилищни организации за деца със специални образователни потребности (деца с интелектуален дефицит, със сензорни увреждания, с комуникативни нарушения, с поведенчески и емоционални разстройства, с двигателни нарушения и др.);
- възпитатели, педагогически съветници, училищни психолози;
- директори и заместник-директори;
- експерти в регионалните управления на образованието и др.
Курсове за следдипломно обучение на учителите, семинари и конференции по отделни проблеми може да се организират от висши училища, научни организации и специализирани обслужващи звена. Квалификационни курсове може да се предоставят и от други обучителни организации, но техните програми следва да бъдат одобрени от министъра на образованието и науката и включени в Информационния регистър на МОН.
За успешното участие на педагогическите специалисти в обучения за повишаване на квалификацията се присъждат квалификационни кредити. Важен момент в нормативната уредба е регламентирането на минимум квалификационни кредити (3 бр., равни на 48 академични часа). Така реално държавата поема отговорност към квалификацията на учителите, като осигурява квалификационния минимум за всеки атестационен период (на 4 години). Разбира се, учителят може да направи своя свободен избор на квалификационна програма на висше училище, научна организация, обслужващо звено или програма, включена в Информационния регистър на МОН. В случаите, когато учителят участва в обучения по международни проекти или в други квалификационни форми, може да получи квалификационни кредити за това участие от началника на РУО по определен в Наредбата ред.
В рамките на училищата се провежда вътрешноучилищна квалификационна дейност с оглед на усъвършенстване на професионалните умения на учителите и развиване на професионалните им нагласи и ценности. Акцент се поставя върху необходимостта от по-нататъшно модернизиране и стабилизиране на системата за квалификация и кариерно израстване на учителите. Приоритетна е квалификацията, която е ориентирана към пряката потребност на професията – умения за екипна работа, съвременна методика на преподаване, интерактивни техники, т.е. продължаващо обучение в рамките на една цялостна система за поддържаща квалификация, а не фрагментарна.
На практика се регламентират два вида допълнителна квалификация: задължителна и избираема, които пряко кореспондират с качеството на учебно-възпитателния процес.
Задължителната се осъществява: за поддържане и актуализиране на базовата подготовка; при въвеждане на нови ДОИ; за използване на ИКТ; при установен дефицит на компетентности. Избираемата квалификация зависи от желанието за кариерно развитие във връзка с пригодност за дейност на по-високо длъжностно равнище. В регламентираните в Наредбата профили на педагогическите специалисти са определени: ключови области и теми; знания, умения и компетентности, съобразно с длъжностното равнище; стратегии за въвеждане и практическо прилагане. Учителите може да избират и квалификационни програми, съобразно с конкретната цел (поддържане на знания, умения и компетентности или придобиване на нови такива в съответствие с по-големи отговорности, произтичащи от новата длъжност в кариерното развитие).
С акта на атестиране не само се осъществява оценяване на труда на учителя, но и се определя оптималният вариант на интервал от време, в което се предлага поддържащата квалификация. Така на практика се реализира идеята учителите да преминават периодично през квалификационни форми, подредени в стройна система, свързана пряко с кариерното им развитие.