Квалификационни програми за придобиване на пета и на четвърта ПКС
Двете степени – пета и четвърта, се придобиват чрез полагане на изпити. В разработените квалификационни програми за педагогическите специалисти в ДИУУ се предлагат краткосрочни курсове.
Когато учителите кандидатстват за придобиване на пета професионалноквалификационна степен, следва да отговарят на определени условия: към момента на кандидатстването да имат най-малко 2 години учителски стаж; да имат придобити допълнително професионални компетенции от участие в обучения за повишаване на квалификацията с обща продължителност не по-малко от 16 академични часа (1 квалификационен кредит); успешно положен устен изпит по конспект с успех, не по-нисък от много добър 4,50.
При кандидатстване без изпит (по чл. 58 от Наредба № 12 на МОН) педагогическите специалисти трябва допълнително да представят грамоти, награди и протоколи от участие на свои ученици в национални, балкански и международни олимпиади, състезания и конкурси, организирани от Министерството на образованието и науката и проведени в период до пет години преди датата на кандидатстване.
Целта на устния изпит е да се констатира напредък при съчетаване на методическата подготовка и професионалния опит (минимум 2 години), който учителят е придобил в обучението. За да отговорят на изискванията на изпитната процедура, учителите може да се включат в квалификационен курс. А доколкото задължителният квалификационен кредит не е обвързан непременно с курс за подготовка за изпита, учителите може да направят своя избор от предлаганите различни тематични курсове по педагогически и методически проблеми.
Курсовете за подготовка за пета степен се интерпретират като начални за квалификационната програма за придобиване на ПКС. За учители по езиковите дисциплини например в ДИУУ специално са разработени курсове, ориентирани към усъвършенстване на техните комуникативни компетентности. Предлагат се три курса: „Комуникативни умения”, „Официално-делови жанрове” и „Методика”, с които се цели да се усъвършенстват комуникативните умения и да се отбележи напредък в методическата подготовка на учителите. В основата на работата се поставят речеви жанрове, функциониращи в различни сфери на общуване, в които учителите участват. Особено внимание са обръща на официално-деловите текстове, като се работи на практическо равнище.
Основанията за избора на подобна насоченост на курсовете са следните:
- комуникативните компетентности са включени в осемте ключови компетентности за учене през целия живот, част от Европейската референтна рамка; те осигуряват свързаност между личната, социалната и професионалната изява на съвременния учител;
- възприемането и създаването на текстове в официално-деловата, академичната и медийната сфера са дейности, които учителите осъществяват в своята продължаваща квалификация, когато например: подават документи за кандидатстване за ПКС, правят писмени разработки по теми от специалността, подготвят доклади и съобщения за научни конференции, четат и пишат медийни текстове за събития от училищния живот и пр.
Работата на по-високо равнище продължава през следващата година в курсове за подготовка за четвърта професионалноквалификационна степен. Кандидатите трябва да притежават също 1 квалификационен кредит. Изпитната процедура изисква писмено разработване на въпрос по специалността, т.е. създава се текст с научен стил.
Целта на обучителните програми е да се усъвършенстват професионалните умения на учителите да интерпретират въпроси от предметната научна област, по която преподават в училище.