Квалификационни програми за придобиване на трета ПКС
Придобилите последователно пета и четвърта ПКС следва да се включат в едногодишна специализация. Професионално-педагогическата специализация е необходимо условие за придобиване на трета професионалноквалификационна степен и завършва с разработване и защита на дипломна работа. В специализациите се включват шест учебни дисциплини, от които четири имат общопедагогическа и психолого-педагогическа насоченост, а две са ориентирани към конкретната специалност на учителите.
Например за учителите по езиковите дисциплини в общата едногодишна професионално-педагогическа специализация се включват обучителни дисциплини, от които едната може да бъде по тематичен курс – „Речеви жанрове” или „Възприемане и създаване на текст”. Втората дисциплина е ориентирана към контекста на общата тематика на специализацията, предназначена за всички педагогически специалисти. Например в професионално-педагогическата специализация „Интегративни взаимодействия в образователния процес” се включва учебната дисциплина „Взаимодействие между езиковите дисциплини”. Работата се свързва с теоретичното осмисляне на различните равнища, на които може да се осъществява взаимодействие между изучаваните езици в училище: социокултурно, лексикално, граматично, фонетично. В практически план се работи върху текстове с различен стил и жанр за развиване и усъвършенстване на междукултурната комуникативна компетентност на учителите. Освен това се поставят и методически задачи, свързани с обучението в училище и развиването на междукултурните комуникативни умения на учениците.
Квалификационната програма завършва с дипломна работа, която отразява собствен добър педагогически опит. Тя е изследователска рефлексия на собствени постижения в реалната образователна практика. Не се извършват диагностични процедури и не се изискват иновативни решения.
Разработката е насочена към обобщаване и обосноваване на добри постижения в ежедневната преподавателска дейност. Описва се и се обобщава в технологичен план съществуващ педагогически опит.
Представят се дейности, които може да бъдат директно използвани или модифицирани, в зависимост от контекста и конкретните условия.
Съдържанието на дипломната работа се отличава с определена специфика:
- Теоретичната част е кратка, концентрирана върху общ преглед на конкретен проблем; показва познаване на специализираната литература по проблема или аспект от него.
- Не се формулират хипотеза, зависими и независими променливи.
- Изводите са насочени към приложимостта и ефективността на конкретното методическо решение, възможностите за развитие и усъвършенстване.
Важен момент за успешната защита на дипломната работа е разработването на критерии, подпомагащи оценяването на готовия продукт.
Като общи критерии, които са характерни за всяка писмена разработка от този тип, може да се посочат:
- научен стил на текста;
- точна, ясна и конкретна формулировка на темата;
- оптимално съотношение и взаимна обвързаност между частите на разработката;
- задълбочени и конкретни изводи;
- цялостно оформление на разработката.
Специфичните критерии за дипломната работа за завършване на специализацията (за ІІІ ПКС) са следните:
- обвързаност на теоретичната част с конкретни научни проблеми, към решаването на които е насочена добрата педагогическа практика;
- обосноваване на значимостта на предлаганата добра педагогическа практика за обучението;
- обвързаност с важни образователни цели, с ДОС и учебните програми по предмета, по който преподава учителят;
- съответствие на дидактическите материали с учебното съдържание и възрастовите особености на учениците;
- възможности за развитие и усъвършенстване.