Квалификационни програми за придобиване на втора и на първа ПКС
За придобиване на втора професионалноквалификационна степен кандидатите е необходимо да усъвършенстват уменията си за изследователска дейност. В ролята на изследователи те осъществяват диагностика на постиженията на учениците по избрана от тях проблематика. Представят писмена научна разработка, в която проявяват своите умения да прилагат в професионалната си дейност диагностични процедури с оглед на вземането на оптимални педагогически решения.
Квалификационната програма за придобиване на втора ПКС „Диагностичната дейност на учителя” се осъществява в рамките на 48 академични часа.
В тази програма учителите усвояват спецификата на диагностичното изследване. Те осмислят характеристиките му като количествено емпирично изследване, разбират, че за неговото осъществяване се изисква спазването на избрани процедури в определена последователност. Интерпретират го като единство от диагноза и прогноза.
Уточняват се целите на изследването, които се планират и реализират чрез един диагностичен срез. Важно място при диагностичното изследване заема подробното описание (изложение) на мотивацията за избор на темата.
Обект на диагностичното изследване обикновено е педагогическият процес или учебно-възпитателният процес, а предмет – моментни статусни характеристики на учениците (знания, умения, компетентности, интереси и т.н.), педагогически значими състояния в развитието им.
На теоретично и практическо равнище учителите осмислят спецификата на писмената разработка за придобиване на ІІ ПКС, представена по-долу.
Темата по конкретен и недвусмислен начин да изяснява насочеността на диагностичната процедура, какво точно подлежи на диагностициране. Например: Усвояване на пунктуацията на сложното съчинено изречение в 6. клас (Диагностично изследване); Диагностика на резултатите от изучаването на Димчо-Дебеляновата лирика в 11. клас; Диагностично изследване на зависимостта между знанията и уменията на учениците от 12. клас за създаване на аргументативни текстове; Диагностична зависимост между мотивацията за учене и постиженията на учениците в часовете по английски език.
От посочените примери (взети от разработки на учители) се вижда, че се допускат варианти на формулировки.
В увода се съдържат главно мотивите за избор и анализ на проблема, който се диагностицира, обосновава се неговата теоретична и практическа значимост.
В теоретичната част чрез анализ на лингвистична, литературоведска, психолого-педагогическа литература се достига до емпирично измерими признаци, които може да се изследват чрез съответен диагностичен инструментариум.
Подробно, ясно и конкретно се определят критериите и показателите за оценяването им. Обикновено не се формулира хипотеза.
Основно място в диагностичната разработка се отделя на диагностичните методи, средства и процедури, на техния подбор, разработване и провеждане. Най-често използвани методи са: тестиране, анкетиране, педагогическо наблюдение, корелационен анализ.
Общата насоченост на изследователския процес се основава на статусната диагностика. Използват се методите главно на описателната статистика. Събраните данни се анализират количествено и качествено в равнопоставеност и взаимна връзка.
Изводите насочват вниманието към доказаните постижения, разкритите слабости, недостатъци и трудности, благоприятни условия, причини, препоръки, насоки за преодоляване на затрудненията.
Уточняват се критериите за оценяване на писмената разработка. Анализират се текстове образци, като се изтъкват общи критерии за този вид писмени научни текстове:
- научен стил на текста;
- точна, ясна и конкретна формулировка на темата;
- оптимално съотношение и взаимна обвързаност между частите на разработката;
- целенасочен подбор на изследователските методи и инструментариум;
- добро познаване на същността и възможностите на избраните методи и инструментариум; взаимнодопълващи се данни, събрани чрез различните методи;
- прецизно представяне в табличен или графичен вид на количествените данни;
- задълбочени и конкретни изводи;
- цялостно оформление на разработката.
Успешната защита на писмените работи зависи от спазването на тези критерии при разработването и представянето на цялостния текст. Те са определящи при оценяване на качеството на готовия продукт и обобщените резултати от диагностичното изследване.