За придобиване на първа професионалноквалификационна степен се изисква разработване и защита на писмена работа с изследователски и иновационен характер.
Квалификационната програма за придобиване на първа ПКС се осъществява в рамките на 48 академични часа.
В програмата „Изследователската дейност на учителя” учителите усвояват спецификата на иновационното изследване. Иновационният профил означава, че учителят създава педагогическа новост и я въвежда в практиката си. За целта е необходимо тя да бъде апробирана и доказана като практически полезна и приложима. Новостта следва да е обективна, новост по отношение на известното в специализираната научна литература към дадения момент.
Понятието за педагогическа иновация означава педагогическо нововъведение на технологично или на техническо равнище („техника” в смисъл на средство, условие, чрез което се структурира дадена педагогическа технология). Това е свързано с умението и компетентността на учителя като изследовател на собствени иновационни практики да ги обосновава с научно-теоретични постановки и да ги аргументира като ефективни.
Характеристики на иновационното изследване:
- практическа приложимост;
- атрактивност;
- резултатност;
- възможност за експериментална проверка;
- възпроизводимост;
- доказуемост;
- възможност за проследяване, контролиране на дейността;
- достъпност за емпирично наблюдение и измерване;
- възможност за корекции;
- ефективност и ефикасност на предлаганите решения;
- насоченост към повишаване на качеството на образователно-възпитателния процес.
Писмената разработка за придобиване на І ПКС е научен текст, който има някои специфики.
Препоръчва се формулировката на темата да съдържа обектно-предметната област на изследването; да насочва към връзката между зависими и независими променливи, които са обект на изследване и експериментално доказване; да не съдържа допълнителни компоненти извън целта и хипотезата на изследването; да дава представа за общата концептуална насоченост на изследователския процес. Например: Мултимедийните продукти в обучението по литература в 7. клас. Изработване на електронен учебник; Педагогическа технология за създаване на Визуален речник при усвояване на жанра есе от ученици със зрителен проблем в 9. клас; Портфолио на художествената творба – интерактивна технология за развиване на литературни и социокултурни компетентности в обучението по български език и литература; Технология за развиване на уменията за четене с разбиране чрез използване на интернет ресурси в обучението по руски език в 7. клас; Технология за развиване на меки умения и професионално ориентиране на учениците от гимназиален етап в средно общообразователно училище.
От примерите (взети от писмени разработки на учители) се вижда, че учителите се насочват предимно към разработване на нови технологии за обучение. Тази ориентация е предопределена от това, че учебното съдържание е регламентирано в учебната програма и не може да се променя. Кандидатите за първа ПКС се опитват да намерят нови подходи и оригинални техники за обучение.
Съдържанието на теоретичната част е необходимо да включва критичен анализ; да се откроява с рефлексивност, аналитичност; да показва мястото на проблема в общия контекст на конкретната научна област, както и на съвременната педагогическа и методическа теория и практика. Учителите следва да се насочат към системен анализ на проблемите и техните възможни решения; да проявяват личностно-професионално отношение към анализираните въпроси и проблеми.
Общата насоченост на изследователския процес и изследователските методи и инструментариум също се отличават със своя специфика. За експерименталната проверка на хипотезата се използват методите и на описателната, и на факторната статистика; разнообразни и взаимнодопълващи се методи в областта на количествените и качествените изследвания; процесуална диагностика; силен акцент се поставя върху анализа и интерпретацията на количествените данни.
Изводите и заключенията се правят въз основа на анализ на резултатите в по-широк теоретичен и практически контекст, акцентира се върху възможностите за приложение и усъвършенстване.
Учителите осъществяват педагогическия експеримент в естествените условия на класа, в който обучават своите ученици.
Изискванията за писмената разработка за първа ПКС са следните:
- цялостно изградена система от взаимносвързани елементи на иновационното изследване;
- единна методологична част, взаимна обвързаност между цел, задачи, обектно-предметна област, хипотеза;
- задълбочено изложени теоретични основания с личностна интерпретация;
- ясно дефинирана оригинална идея, иновативно решение;
- операционализирана технология;
- ясни доказателства, удостоверяващи качеството на иновацията;
- апробирани и внедрени в собствената практика решения; приложени статистически методи за доказване на статистическа значимост на резултатите;
- популяризирани резултати; възможности за адаптиране и по-широка приложимост на иновативното изследване.
Успешната защита на писмените работи зависи от спазването на тези изисквания при разработването и представянето на цялостния текст. В заключение можем да обобщим:
- Българската образователна политика е ориентирана към синхронизиране на квалификацията на българските учители с Европейската квалификационна рамка. Стремежът е по-високата квалификация на учителите да бъде гаранция за качествено училищно образование.
- Системата на работа в ДИУУ за продължаващото обучение на учителите е изградена в съответствие със съвременни научни постановки. Обхваща тематични курсове за професионална квалификация, както и квалификационна програма за придобиване на професионалноквалификационните степени от педагогическите специалисти.
- Квалификационната програма за придобиване на ПКС от педагогическите специалисти е разработена, съобразно със спецификата на всяка професионалноквалификационна степен. Структурирането на курсовете съответства на изискванията за всяка професионалноквалификационна степен.
- За най-ниските степени (пета и четвърта) в учебното съдържание на курсовете се подбират знания и умения, които са свързани с осъществяването на учебно-възпитателния процес, предлагат се методически варианти на обучение, дискутират се съвременни проблеми от научната област, по която преподават учителите.
- Придобиването на трета ПКС се обвързва с едногодишна професионално-педагогическа специализация, в която се включват шест дисциплини с педагогическа и методическа ориентация. Представянето на добра педагогическа практика учителите защитават с дипломна работа.
- За най-високите степени (втора и първа) в учебното съдържание на обучителните курсове се подбират знания и умения, които са свързани с изследователската дейност на учителя. Работата е ориентирана към диагностични процедури и нововъведения в образованието, които се представят чрез средствата на академичната комуникация.
-
проф. дпн Росица Пенкова, директор на Департамента за информация и усъвършенстване на учители при Софийския университет „Св. Климент Охридски”