Характеристики на учебно-познавателната задача
При възлагането на учебно-познавателната задача се отчита фактът, че учениците в 10. клас вече поне от 5 години създават и представят компютърни презентации, и то не само в часовете по информационни технологии. Затова и целта на задачата е не просто едно упражнение, а създаване и представяне на презентация според всички съвременни изисквания за презентиране – подходящи структура, дизайн, цветова схема и атрактивно представяне.
Конкретната задача в педагогическата практика „Опознай България в часа по информационни технологии” е учениците да представят един от 100-те туристически обекта на България, като така затвърдят знанията си, използват нови инструменти и научат повече за географските и историческите ни забележителности. Основно изискване е презентацията да включва разнотипни обекти и да бъде представена атрактивно.
Изготвянето на практическата задача се подчинява на следните основни положения:
- задачата обхваща знания и умения от целия модул;
- задачата като структура е позната на учениците, с различна съдържателна част;
- указанията за работа са конкретни и описателни;
- ресурсите са по избор, като учениците започват работа в клас и продължават вкъщи.
Поставяне на учебно-познавателната задача
Задачата се възлага през третия час в модул „Компютърни презентации”, след преговор на командите на PowerPoint, запознаване с новостите в последния актуален офис пакет и изучаване на основните правила на дизайна и общоприетите изисквания за презентиране. На учениците са показани основни техники за вмъкване и обработване на изображения, звук и видео. Обърнато е внимание на основната цел на представянето на туристическия обект – всеки, който види и чуе презентацията да поиска да посети обекта.
Изборът на тема е на случаен принцип чрез функцията RANDBЕTWEEN в Excel. На всеки ученик се пада различен обект, който да представи в рамките на 5 минути.
Структурата на презентацията се изписва на дъската:
- начален слайд – представяне на обекта с мото;
- съдържание – какво предстои да видим;
- представяне на 2–3 забележителни места, включени в туристическия обект, в 4–5 слайда;
- включване на исторически факти;
- акцент по избор – нещо интересно, забавно или загадъчно по темата;
- лично отношение и послание на автора, заключение;
- посочване на източниците;
- краен слайд – представяне на автора с мото.
Брой слайдове – 10–12 с обекти от други приложения (музика, гифове, обработени изображения и видео), за предпочитане авторски.
Педагогическо наблюдение на работата на учениците върху поставената задача
Прави впечатление желанието на учениците да направят максимално атрактивна презентация. Когато има баланс между зададените конкретни изисквания за продукта и безкрайната фантазия на младите хора, резултатът е един завършен, естетически издържан продукт.
Изводи
Акцентът в проведеното експериментално обучение е поставен не върху енциклопедичните знания, а върху създаването и представянето на продукт. Анализът на резултатите от практическата работа показва постигнато добро ниво на усвояване на знанията и уменията, на базата на които учениците създават завършен качествен продукт, т.е. експериментът е успешен.
Учениците обогатяват познанията си по география и история и неусетно придобиват умения да презентират не само зададения обект, но и произволен обект, продукт или идея. Тази компетентност може да им бъде от полза например при изготвянето на портфолио, в което да презентират своите постижения по пътя си на развитие.
-
Ана Якимова, Национална търговско-банкова гимназия, София
ani_iakimova@abv.bg
рецензент: доц. д-р Николина Георгиева