В контекста на гореизложеното представям разработения от автора и приложен в педагогическата практика в обучението по счетоводство модел на взаимодействието ученик – ученик. Идеята за разработване на модела се базира на важността на тази дисциплина за професионалната подготовка на учениците от професионалните гимназии по икономика и включването на счетоводни въпроси в националните изпитни програми за някои от специалностите, които не са счетоводни.
Моделът е свързан с подготвяне на тест по предмета „Счетоводство на предприятието“ от ученици от 11. клас върху вече изучаван материал. По този начин те се превръщат от пасивни слушатели в активни, творчески личности. Активизира се мисленето и въображението им. Единайсетокласниците пречупват учебния материал през призмата на своето разбиране на понятията и представянето им по начин, улесняващ възприемането им от учениците от 10. клас, които ще решат съставения тест. Тук собственият опит на ученика присъства като своеобразен източник на образователно съдържание. В активизирането на различните възприятия, свързани с интелектуални, емоционални, социални и физически способности на обучаваните, и търсенето на подходящ баланс между вътрешната и външната активност в познавателния процес може да се открият характерните черти на интегративното обучение. То се основава на учене чрез съчетаване на опит и използване на методи, които водят до повишена познавателна, социална и емоционална активност на учениците. Въведената иновация в часовете по счетоводство на предприятието спомага обучението да бъде възприемано не като бреме, а като приятно и заредено с позитивизъм занимание.
Освен чрез модела на взаимодействието ученик – ученик приложението на интегративните тенденции в обучението по счетоводство на предприятието може да се реализира и по различни други начини.
Решаването на практически проблем (казус) приближава максимално обучението до реално случващи се проблемни ситуации в практиката на счетоводителите и този метод е особено подходящ за професионалното образование. Важно е учителят да подбере проблемна ситуация, която да е типична за определения вид дейност и която учениците имат възможност да разрешат.
Ролевата игра също има място като метод на обучение по счетоводство. Например при отчитане на приходите от продажби може да бъде прилагана ролевата игра „Всички гледни точки на една сделка”. При нея класът се разделя на четири екипа. Два от тях представляват доставчика – счетоводство, сектор „Разходи” и сектор „Приходи”. Третият екип е на търговската банка, а четвъртият – на клиента.
Играта „Всички гледни точки на една сделка” се провежда по следния начин.
1. Главният счетоводител и сектор „Приходи” подготвят необходимите документи за откриване на разплащателна сметка (които предварително са проучили и практически познават от часовете по дисциплината „Работа в учебно предприятие”) и ги представят на екип „Търговска банка”.
2. Екипът на банката открива разплащателната сметка на доставчика и му издава банкова карта с номера на банковата сметка.
3. Сектор „Разходи” по зададени данни за разходите през отчетния период изчислява фактическата себестойност на произведената готова продукция, изготвя складова разписка и я осчетоводява.
4. Сектор „Приходи” на основание предварително сключен договор за покупко-продажба с клиента изготвя фактура за продажбата и я осчетоводява.
5. Клиентът на основание сключен договор за покупко-продажба и фактура за покупката изготвя складова разписка за закупената продукция, осчетоводява я и изготвя преводно нареждане до търговската банка за превод на дължимата сума на доставчика.
6. Търговската банка отразява получената сума по разплащателната сметка на доставчика, като изготвя извлечение и му го предава.
7. В сектор „Приходи” отразяват получената сума по разплащателната сметка.
Провеждането на играта протича по определени правила: да се спазва йерархията в екипа; никой да не се отказва по време на играта; да се спазва зададеното време; да се съблюдават правилата за работа в екип. Целта на преподавателя е да стимулира екипната работа и творческото мислене на учениците, както и способността им за поемане на отговорност за индивидуално свършената работа. Ефективното протичане на ролевата игра „Всички гледни точки на една сделка” предполага интеграция на знания и умения не само по счетоводство, но и по множество други дисциплини – „Работа в учебно предприятие”, „Икономика”, „Финанси” и др.
Използването на иновативни методи в обучението съдейства за придобиването на трайни и задълбочени знания от учениците, тъй като те самите са активни участници в откриването и изясняването на научните истини. Това се отразява положително върху ефективността на училищното учене. Съчетаването на професионалната подготовка с иновативни методически подходи е заложено в Стратегията за развитие на професионалното образование и обучение в Република България за периода 2015–2020 г. като един от ключовите фактори за устойчивото социално-икономическо развитие.
Строгите изисквания към квалифицираните специалисти в новите области на науката, техниката, технологията, производството заставят професионалното образование да осигури високо ниво на подготовка на обучаваните, да формира нови ценности и цели в професионалната дейност. Като преподавател смятам, че съм намерила вярната посока за реализиране на качествено образование, която да следвам заедно с моите ученици, и че прилагането на съвременно, модерно обучение по счетоводство ще гарантира конкурентоспособността на младите хора на трудовия пазар.
-
- Андреев, М. (1986). Интегративни тенденции в обучението. София: Народна просвета.
- Гюрова, В. и др. (2006). Интерактивността в учебния процес. София: Евро-прес.
- Дракър, П. (2000). Посткапиталистическото общество. София: ЛИК.
- Ненова, С. (2016). Подходи за осигуряване на качеството на образователната услуга в училище (с. 86–120). В: Годишник на БСУ. Т. ХХХIV. Бургас: БСУ.
- Николов, П. (1985). Интегралният подход в педагогическия процес. София: Народна просвета.
-
Диляна Боева, ПГИМ „Йордан Захариев“, Кюстендил
dilyana_boeva@abv.bg
рецензент: доц. дпн Славка Ненова