Образованието е определящ фактор за социалното и икономическото развитие на всяка нация. То е сред основните национални приоритети и от фундаментално значение за постигане на висок стандарт на живот. Още преди повече от век Мария Монтесори обръща внимание, че образованието не би трябвало да бъде насочено само към придобиване на знания, а да поеме нов път, към освобождаване на човешките възможности.Правописната грамотност е важна за всеки уважаващ себе си специалист, без значение от сферата на дейност. Анализите на резултатите от НВО по български език и литература в края на 4. клас показват, че учещите срещат трудности при нейното овладяване. Това налага необходимостта от въвеждане на нови методи и похвати в обучението, които да провокират интереса на учениците и да ги мотивират за съзнателно учене. В статията е разгледана философията на интерактивното учене, описани са интерактивни методи на обучение и иновационни решения за използването им в педагогическата практика за усъвършенстване на правописната грамотност на учениците.
Нашето време отново поставя на дневен ред проблема за намиране на нови, съвременни модели за усъвършенстване на образователната система, която гради личността. За да просперира една страна, тя трябва да даде най-доброто в духовната област на младите хора.
Правописната грамотност е важна за всеки уважаващ себе си специалист, без значение от сферата на неговата дейност. Тя е съставна част от общата езикова култура, която е показателна за нивото на образованост. Затова са нужни иновационни решения в обучението по правопис, които да създадат позитивна нагласа и желание у учениците за постигане на по-високи резултати в овладяването на правописната грамотност.
През учебната 2006/2007 година стартира НВО по български език и литература в края на 4. клас. Анализите на резултатите показват, че учениците много добре се справят с тестовата част от изпитния формат. Образователните стандарти, отнасящи се до езиковите компетентности, са покрити до висока степен. Трудностите, които учениците срещат, са свързани с овладяването на правописната грамотност. Това навежда на мисълта, че е необходимо да бъдат приложени нови методи и похвати, които да провокират интереса им и да ги мотивират за съзнателно учене.
Съвременното общество се променя с непознати досега бързи темпове и е необходимо своевременно да бъде усвоявано всичко ново, за да сме в съзвучие с актуалните условия и изисквания на времето. Ускореното технологично развитие предлага нови решения. Информационните технологии стават част от живота ни и не е възможно да не притежаваме необходимите компетентности. Променят се отношенията човек – природа, човек – общество, светът се глобализира. Това предполага нестандартно виждане на много проблеми, които не сa били познати на предходните поколения. Необходими са научно грамотни хора, откриватели, изследователи, умеещи да решават казуси.
Началният етап на основната образователна степен е основополагащ по отношение на цялостното развитие на детето и неговото личностно изграждане в бъдеще. Поставя се началото на систематично обучение, на приобщаване на ученика към училището и разгръщане на неговия интелектуален потенциал. Акцентите в разглеждания етап можем да обобщим в две групи – пълна социална изява и оптимална интелектуална реализация на ученика. Тези акценти може да се съотнесат и към целите на съвременното образование: „Да се научим да знаем”, „Да се научим да правим”, „Да се научим да живеем правилно”, „Да се научим да бъдем”.