Интерактивност
Интерактивността като термин се появява за първи път в социалната психология. Свързва се с взаимодействието между двама или повече индивиди и възникващите у тях промени в поведението и нагласите. Тя се отнася до взаимоотношенията между обучаващ и обучаван; между самите обучаващи се; между членовете на една учебна група.
Интерактивността предполага наличие на интерактивни умения – термин, използван за характеристика на умения, отнасящи се до личната ефективност, взаимоотношенията човек – човек, група – група.
На този етап на подрастващите се предлага много голям обем информация, което буди и тревога, защото често тези условия предизвикват заболявания. От друга страна, учениците са с добър интелектуален потенциал и търсят нови възможности за реализиране на своите интереси. Затова е нужна интеракция, която да отговори на техните потребности. Нужно е образованието да намери и приложи нови подходи, за да изградим знаещи и можещи личности.
Образователните предимства на интерактивните методи на обучение предизвикват широк интерес в научните среди. В съвременната педагогическа и методическа литература се обяснява значението им за подобряване на успеваемостта на учениците и създаване на позитивна нагласа за общуване в училище. Децата съзнателно осмислят ползата от знанията, които придобиват.
Интерактивните методи изискват партньорски взаимоотношения, диалогов вид комуникация както между самите учещи се, така и между учителя и учениците. За да осъществим целите, които си поставяме в урочната дейност чрез интерактивни методи, е необходимо да си отговорим на следните въпроси: Какво? За кого? Защо? Как?, за да сме наясно какви са очакваните резултати от това, което правим. Необходимо е образованието да тръгне по нов път, предлагащ освобождаване на човешките възможности.
Прилагането на интерактивните методи на обучение предоставя възможност:
- да направим обучението по-приятно и за учениците, и за учителя;
- да осъществим по-пълноценно педагогическо взаимодействие;
- да преодолеем евентуалните затруднения;
- да постигнем по-добри учебни резултати.
Какво е интеракция?
- Общуване с природата и изкуството – това е уникална способност за въздействие;
- Действие – опериране с информация и осъществяване на самостоятелни практически дейности;
- Актуализиране на натрупания опит;
- Подпомагане на усвояването;
- Активизиране на сетивата;
- Емоционално и духовно пробуждане;
- Натрупване на образи и впечатления на базата на емоционален подтик;
- Разкрепостяване на творческите импулси;
- Поглед към вътрешното ни „Аз“;
- Обогатяване на светоусещането;
- Приемане и изпращане на послание – чрез беседа, мозъчна атака и т.н.