Философия на интерактивното учене
Накратко философията на интерактивното учене може да се изрази чрез следните постановки: ученето е преживяване; ученето има смисъл за всяко отделно дете; ученето се осъществява във и чрез опита; ученето е емоция и сътрудничество.
Интерактивното учене стимулира самореализацията – детето има нужда от това, да го видят другите, да разберат за неговите постижения, нуждае се от успех (да бъде похвалено и за малкото, което може).
В този процес много важна е активната позиция на ученика.
Позиция на учителя | Позиция на ученика |
Ти можеш! | Аз мога! |
Ти ще се справиш! | Аз ще се справя! |
Ти не се страхуваш от грешките! | Аз не се страхувам от грешките! |
Ти имаш свободата да фантазираш и рискуваш! | Аз фантазирам и рискувам! |
Ти си добър! | Аз съм добър! |
Иновационни педагогически решения
Правописът се овладява трудно и именно затова началното обучение се нуждае от непрекъснато обновяване и разнообразяване на педагогическите решения за неговото осъществяване.
Ето и някои конкретни практически решения, предложени от Емилия Василева (Василева, 2004).
- Игра – работа в група; делегиране на свобода; развиване на комуникативните умения и емоционалната интелигентност; формиране на умение за работа в сътрудничество; укрепване на чувството за самоценност.
- Казус – мозъчна атака; „очудняване“ на педагогическото взаимодействие; актуализиране на мисловната дейност; пробуждане на креативността.
- Проектна дейност – проучвателни задачи; задачи за сравнителен анализ; задачи за мислено прегрупиране на дадени обекти; собствени изследователски задачи.
- Фантастични биноми – фантастични хипотези.
- Мнемо/мисловни карти – алтернатива на линейното учене; развиване на мнемоничните способности; подобряване на възприемането и усвояването на учебното съдържание.
- Лапбук – опредметяване на обектите и явленията; атрактивно оформяне на детайлите.
Индивидуален правописен речник
Едно от иновационните педагогически решения на автора на настоящата публикация е наречено Моят правописен речник. Учениците разработват индивидуален правописен речник. В началото на речника те записват правилата за писане на гласните звукове в думите и на съгласните (звучна съгласна пред беззвучна, звучна съгласна в средата и в края на думата); правописните особености при глаголите, съществителните имена и прилагателните. Всяко правило записват с цветен химикал и дават примери за проверка на правописа на думите. Графичното решение на страниците е индивидуално. В своя правописен речник всеки ученик записва еднократно думите, в които е допуснал правописна грешка при изпълнение на задачите от учебната тетрадка, учебника, при диктовка или преразказ. По този начин се формират умения, които са част от езиковата компетентност на учениците и са заложени в учебната програма. Работата с правописния речник осигурява добра възможност за припомняне и затвърдяване на правилата за проверка на правописа на думите. Важен момент при него е, че се работи с типове грешки.
Широко приложение в педагогическата практика за усъвършенстване на правописната грамотност на учениците в 4. клас намират и интерактивните методи Светкавица и Лавина/Снежна топка.
Светкавица
Често този метод/техника се използва за „разсънване” на класа в началото на часа. Подходящ е за бърза проверка на знанията или на отношението на учениците към даден проблем. Необходим е удобен за хвърляне и хващане предмет. Учителят внезапно хвърля предмета към определен ученик, като задава въпрос, на който се дава кратък отговор. Важен е ефектът на изненадата (имена не се съобщават).
Лавина/Снежна топка
Този метод се използва за събиране на информация чрез „натрупване”. Може да се приложи както писмено, така и устно. Учителят записва даден въпрос на лист. Под него всеки участник от групата ученици записва своето мнение или отговор, като го закрива, прегъвайки част от листа, за да не са вижда от останалите. Последният ученик прочита написаното. При устна форма по определен ред всеки изказва мнение или дава отговор на поставения въпрос, като може да се въведе изискване да няма повторение на вече казани неща.
Принципна основа при прилагането на тези иновационни решения са действеност от страна на учениците, комуникативност, емоционалност, проблемност, креативност, самостоятелност, мотивираност. Много важна е и връзката учител – ученик, отношенията между които е необходимо да бъдат партньорски, основани на взаимно доверие и уважение.
-
- Амонашвили, Ш. (2013). Школа Жизни. Трактат о начальной ступени образования, основанного на принципах гуманно-личностной педагогики. Донецк: Издательский дом Шалвы Амонашвили.
- Андреев, М.(1996). Процесът на обучението. Дидактика. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски”.
- Василева, Ем. (2004). Съвременното начално училище – реалност и предизвикателства. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски”.
- Георгиев, Л. (1997). За обучението по български език в началното училище. София: Тилиа.
-
Пенка Калайджиева, Средно училище „Васил Левски”, Априлци
pepina1_7366@abv.bg
рецензент: доц. д-р Станка Вълкова