Заниманията по физическо възпитание и спорт предполагат както индивидуален, така и групов подход. Индивидуалният подход дава възможност да се акцентира според нуждите на отделните ученици, върху онези качества, които са развити на по-ниско равнище (Рачев, 1998).
Резултатите от вариационния анализ на изходните данни от нашето изследване са представени в таблица 2. От таблицата се вижда, че средният ръст на изследваната група ученици е 156,50 см. По наше мнение тази група не е селектирана прецизно по показателя „ръст” и това е напълно нормално за подобни съвкупности. В състава на групата има лице, високо 170 см (максималната за групата стойност), и друго, което е високо едва 139 см (минималната за групата стойност). Въпреки големия размах обаче (разликата между максималната и минималната стойност) може да се смята, че показателят „ръст” е стабилен и групата е хомогенна по отношение на дължината на тялото на включените в нея ученици. Показател за това е стойността на коефициента на вариация (V) – V1 = 4,99% (Брогли и др., 1992).
Таблица 2. Средни стойности и вариативност на показателите
№ | Показатели | N | Х ср. | S | V | Min | Max |
1. | Ръст | 20 | 156,50 | 7,82 | 4,99 | 139 | 170 |
2. | Телесна маса | 20 | 49,90 | 9,64 | 19,32 | 30 | 67 |
3. | Скок на дължина | 20 | 1,67 | 0,21 | 12,79 | 1,22 | 2,13 |
4. | Сгъване и разгъване на ръцете в опора | 20 | 40,35 | 6,50 | 16,11 | 29 | 52 |
5. | Изправяне от тилен лег до седеж | 20 | 21,40 | 3,83 | 17,90 | 14 | 30 |
6. | Совалка – 112 м | 20 | 31,15 | 1,86 | 5,99 | 27,3 | 34 |
- с резултатите от националното изследване на физическото развитие, физическата дееспособност и нервно-психичната реактивност на населението на България (П. Слънчев и др., 1992);
- с резултатите от аналогични изследвания, проведени с ученици от 5.–6. клас, които спортуват активно в извънкласна форма.
От таблица 3 се вижда, че изследваната съвкупност ученици, занимаващи се организирано под формата на извънкласна дейност със спорт, имат по-добро физическо развитие и по-висока физическа дееспособност от средните за същата възрастова група в България. Данните показват, че като цяло учениците от изследваната група са с 5,5 см по-високи от средностатистическия ученик на тяхната възраст в България. Нормално е по-високият ръст да означава и по-голяма телесна маса (6,600 кг в повече за изследваните ученици).
Таблица 3. Сравнителен анализ на физическото развитие и специфичната работоспособност с резултатите от националното изследване
№ | Показатели | Ученици СУ | Национално изследване |
d | t | ||
Х ср. | S | Х ср. | S | ||||
1. | Ръст | 156,50 | 7,82 | 151,00 | 8,00 | 5,50 | 3,01 |
2. | Телесна маса | 49,90 | 9,64 | 43,30 | 8,70 | 6,60 | 3,28 |
3. | Скок на дължина | 1,67 | 0,21 | 163,80 | 25,80 | 3,20 | 0,55 |
4. | Сгъване и разгъване на ръцете в опора | 40,35 | 6,50 | 13,90 | 6,50 | 26,45 | 17,75 |
5. | Изправяне от тилен лег до седеж | 21,40 | 3,83 | 16,00 | 4,30 | 5,40 | 5,51 |
6. | Совалка – 112 м | – | – | – | – | – | – |