Активното слушане, което е част от така наречените меки умения (soft skills), е предпоставка за развиване на критично мислене, на умения за вземане на решения и решаване на проблеми, както и за повишаване на ефективността от учебния процес и на мотивацията за учене. В учебна среда то може да бъде постигнато чрез развиване на уменията за слушане с разбиране. Ако учениците полагат съзнателни усилия за слушане в учебна среда, то те ще пренесат този модел на активно слушане и в житейски ситуации.В статията се разглежда използването на формиращото оценяване в обучението по английски език в 7. клас като начин и възможност за развиване на уменията на учениците за слушане с разбиране. Представени са резултати и изводи от проведен от автора тест сред седмокласници от констатиращия етап на технология за развиване на уменията за слушане с разбиране чрез мобилни и уеб технологии за формиращо оценяване.
Каква е същността на умението слушане с разбиране и как то може да бъде развивано чрез формиращото оценяване.
Според изтъкнати наши методисти (Деспотова, Борисова-Шивачева & Шопов, 1989: 126) слушането с разбиране е рецептивен вид речева дейност. За разлика от учебното слушане, използвано за слухово представяне на новия материал, при което се допуска многократно повторение, слушането с разбиране, или аудирането, е естествен вид речева дейност, за осъществяването на която е необходимо да се развива умение за възприемане и разбиране на речта в момента на нейното произвеждане. За да се усвоява това умение правилно, е необходимо да се отчитат редица фактори от лингвистичен и екстралингвистичен характер.
Доскоро слушането с разбиране неправилно се определяше като пасивен вид речева дейност, тъй като не се отчитаха сложните психически механизми, свързани с активната мозъчна дейност за едновременно разпознаване, възприемане и разбиране на езиковите форми и тяхното значение и функция.
Имайки предвид психическите механизми, които са в основата на слушането, Вандергрифт (Vandergrift, 2002) смята, че то е сложен, активен процес на интерпретация, при който слушателите свързват това, което чуват, с това, което вече знаят.
Слушането включва два ясно обособени процеса на възприемане и обработка на информацията:
- от горе надолу (top-down) – тук се използват предварително изградени знания, за да се разбере посланието на текста; това може да бъдат знания по темата или свързани с контекста на ситуацията, типа текст, дадена култура или друга информация, „складирана” в дългосрочната памет, т.е. т.нар. schemata (типични логически последователности или общоизвестни ситуации, около които е организирано познанието ни за света); при този тип слушане се използват думите от текста, изпълнени със съдържание, и контекстови маркери, за да се изградят хипотези посредством един изследователски подход;
- от долу нагоре (bottom-up) – тук се прилагат лингвистични знания, за да се разбере посланието на текста; при този тип слушане значението се изгражда, като се използват знания, свързани с различните нива на езика – звук, граматически връзки и лексикални значения.
Слушането с разбиране включва горните два процеса и може да се определи като един комплексен процес на интерпретация, при който слушащият използва и предварително натрупани знания, и лингвистични знания за разбиране на посланието на текста. До каква степен слушащият използва единия или другия процес зависи от неговите знания по езика, запознатостта с темата или от целта на слушането. Например слушането за разбиране на основната идея изисква предимно обработка „от горе надолу”, докато слушането за намиране на конкретна информация изисква информацията да бъде обработена „от долу нагоре” в процес на търсене на нужните детайли.
Слушането с разбиране е сложно умение, което трябва да се развива съзнателно. То се развива най-добре чрез упражнения, даващи време на учениците да обмислят процеса на слушане и да набележат стратегии за справяне със задачата, без да се страхуват от оценяването, и упражнения, осигуряващи бърза обратна връзка. Всичко това може да се постигне чрез модел на обучение, включващ мобилни и уеб технологии за формиращо оценяване.
Доброто познаване на учебния план, ДОИ и учебните програми дава възможност на учителя така да планира своята дейност, че да гарантира овладяване на четирите езикови умения, и по отношение на слушането от учениците се очаква: да разбират общото съдържание на кратки текстове и диалози по тематичните области, предвидени в програмата; да проследяват кратък разговор, като идентифицират комуникативните намерения и лицата (цел, адресат), темата на разговора, изразените мнения и чувства; да разбират най-същественото в кратки указания, послания, обяви и съобщения, представени с ясна дикция и нормално темпо на речта, стандартно произношение и характерна за езика интонация; да разбират конкретни подробности в кратки ясно формулирани текстове по тематичните области, предвидени в програмата; да разбират основна лексика и изрази, свързани с изучаваните теми; да разбират указания за изпълнение на учебни дейности и задачи.