Целта на представеното в статията изследване е да се установи удовлетвореността на студентите от обучението по ски по време на организирани ски занимания.
Изследването е проведено през 2017 г. по време на зимната учебно-спортна практика, организирана от Департамента по спорт. В проучването са включени 92-ма студенти (мъже и жени), занимаващи се с различни видове спорт. Сред тях има и студенти, които към дадения момент вече не спортуват, поради факта, че нямат задължителни занимания по дисциплината, но продължават да участват в зимните и летните спортни практики, организирани за всички студенти от Софийския университет.
На изследваните лица е раздаден въпросник, обхващащ различни фактори на удовлетвореност, като за по-голяма яснота студентите предварително са запознати с дефиницията за удовлетвореност: възприятието им за степента, до която техните потребности или очаквания са били изпълнени в процеса на обучение.
Установяването на нивото на студентската удовлетвореност е един от инструментите за измерване на качеството на обучението.
За целта се подлагат на измерване следните фактори:
- удовлетвореност от организацията;
- комплексна удовлетвореност от качеството на обучението;
- удовлетвореност от методологията на обучението по ски – използвани методи и средства;
- удовлетвореност от натоварването;
- удовлетвореност от придобитите умения;
- удовлетвореност от достъпността до услугите на Департамента по спорт.
Анализ на резултатите от изследването
Удовлетвореност от организацията. Организацията на зимната учебно-спортна практика студентите оценяват като много добра (58%) и отлична (24%), а най-ниската оценка „задоволителна“ дават само 3%. Интерес представляват предложенията на студентите за подобряване на организацията, а именно – провеждане на най-малко две смени, увеличаване на броя на дните и на броя на участниците в ски практиката.
Комплексна удовлетвореност от качеството на обучението. Голяма част от анкетираните (72%) посочват, че качеството на обучението отговаря на техните очаквания, като 34% го определят като добро, 29% – като много добро, и 9% дават отлична оценка. Като задоволително го оценяват 27% от студентите и само 1% смятат, че качеството на обучението е незадоволително.
Удовлетвореност от методологията на обучението по ски – използвани методи и средства. Половината от изследваните лица (49%) оценяват методиката на проведеното обучение като много добра. Останалите отговори с почти равен процент се разпределят между отлична (22%) и добра (21%). Като задоволителна определят удовлетвореността си от методологията 7% от студентите и 1% оценяват обучението като незадоволително.
Удовлетвореност от натоварването. По отношение на натоварването голяма част от студентите (58%) изразяват удовлетвореност – много добра (30%) и добра (28%). За 21% натоварването е задоволително, а изцяло удовлетворени посочват, че са 17%. Като незадоволително го определят 4% от анкетираните.
Удовлетвореност от придобитите умения. Отговорите на въпроса за удовлетвореността на студентите от придобитите в процеса на обучение умения се разпределят, както следва: 34% – много добра, добра – 28%, отлична – 21%, задоволителна – 16%, и като незадоволителна я определят 1%. От получените отговори може да се съди, че за студентите уменията, които придобиват по-време на обучението, са от голямо значение.
Удовлетвореност от достъпността до услугите на Департамента по спорт. В посочените отговори на този въпрос прави впечатление високият процент от студентите (94%), които изразяват удовлетвореност от получаваните спортни услуги – много добра (47%), отлична (31%) и добра (16%). Това е и основна задача на Департамента по спорт – да предоставя достъпни и качествени спортни услуги на академичната общност. Разбира се, отчитаме, че 6% оценяват достъпността до услугите като незадоволителна.
На база на представения анализ на резултатите от изследването може да се твърди, че като цяло проведената учебно-спортна практика удовлетворява очакванията и потребностите на участващите студенти от Софийския университет. Анкетираните лица дават положителни оценки както по отношение на нейната организация, така и относно качеството на обучението и предлаганите спортни услуги.
Изследването поставя и някои въпроси, които не са разгледани в това проучване, но се задават от отговорите на изследваните лица и налагат на вниманието – като например необходимостта от подобряване на материалната база, на формите за продължаващо обучение и повишаване на квалификацията на преподавателите по спорт и др.
-
- Прокопов, Е. & Янева, А. (2009). Учебно-спортните практики за студентите от Софийския университет. В: Годишник на Софийския университет „Св. Климент Охридски”. Т. 85. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“.
- Русинова, В., Петров, Пл. & Жильова, С. (2004). Психологичен анализ на работата, нейната организация и на удовлетвореността от тях (с. 5–16). Психологични изследвания, 3.
- Хилл, Н., Сельф, Б. & Роше, Г. (2004). Измерения удовлетворенности потребителя по стандарту ИСО 9000-2000. Москва: Технологии.
- Ewen, R.B. (1967). Weighting Components of Job Satisfaction (pp. 68–73). Journal of Applied Psychology, 51(1).
- Oliver, R.L. (1980). A Cognitive Model of the Antecedents and Consequences of Satisfaction Decisions (рр. 460–469). Journal of Marketing Research, 17(4).
- Scarpello, V. & Campbell, J.P. (1983). Job Satisfaction and the Fit Between Individual Needs and Organizational Rewards (рр. 315–328). Journal of Occupational Psychology, 56(4).
-
д-р Ивайло Прокопов, СУ „Св. Климент Охридски” – Департамент по спорт
iprokopov@gmail.com
рецензент: проф. д-р Анжелина Янева